Visa yhutbildningar.se som: Mobil

Många lediga jobb finns för webbanalytiker

IHM Business School Malmö

Alexander Bjernvinge, 27 år läser första året Digital Marketing and Sales Analytics vid IHM, och han har greppat hur digitaliseringen har påverkat marknad/sälj. Själv brinner han för konverteringsoptimering.

Vad är konverteringsoptimering?

– I korthet kan man säga att konverteringsoptimering handlar om att ta hand om trafiken man får in på sin sida eller webbshop. Det handlar om att göra det så enkelt som möjligt i kundens resa mot köp. Om man har en teori om hur den perfekta kundresan ska se ut så mäter man utfallet, förändrar utifrån kundens verkliga beteende, tittar på vilken väg kunden har kommit in och förbättrar alla delar av den processen.

Hur ser du på framtiden inom sälj?

– Säljprocessen har och kommer att förändras mycket. Många av de telesäljbolag som jag känner till går sämre och sämre. Det som driver förändringen är att kundens beteenden förändras i takt med att de digitala plattformarna utvecklas. Idag vill kunden söka informationen när det finns tid till det och i sin egen takt. Vår roll blir att tillhandahålla det som kunden efterfrågar när det gäller information och inspiration, sedan tar kunden själv kontakt med sälj eller genomför sitt köp digitalt.

Du läser Digital Marketing and Sales Analytics vid IHM, vad gör ni just nu?

–  Jag ska göra min LIA (Lärande i arbete/praktik) på ett företag som gör webbsidor för små och medelstora företag, så mitt projekt blir att optimera deras hemsida för att få fler leads, det ska bli riktigt kul! Just nu har vi grupparbete om KPI:er i sociala medier, vi ska redovisa om en timma, kom och lyssna!




Läs mer om Digital Analytics Specialist

Beställ mer information


Lämna en intresseanmälan om du vill komma i kontakt med IHM Business School Malmö

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Nyhetsbrev
Prenumerera på nyhetsbrev om studier från yhutbildningar.se
Logga in