Jem har sin gymnasieundervisning på distans

Nya åtgärder och direktiv för hur vi ska tackla den framväxande pandemin kommer på löpande band från länders högre instanser. För många gymnasieelever står studenten för dörren, men i rådande situation ökar oron kring hur studenten kommer att se ut i början av juni.

Coronaviruset, eller COVID-19, har vänt en värld upp och ner på några veckor. Nya åtgärder och direktiv för hur vi ska tackla den framväxande pandemin kommer på löpande band från länders högre instanser. För många gymnasieelever står studenten för dörren, men i rådande situation ökar oron kring hur studenten kommer att se ut i början av juni. Jem Hippe-Runsten går sista året på gymnasiet på Kristofferskolan i Stockholm, och delar med sig av hur hon upplever den nya undervisningen som nu uteslutande sker på distans.

Hur har omställningen till online-undervisning varit?

Märklig. Även fast många förväntade sig att skolorna skulle stänga så kom nyheten ändå väldigt plötsligt. Det kändes konstigt att gå hem från skolan den dagen och tänka på att man inte visste när man skulle komma tillbaka dit nästa gång. Det har varit lite svårt att vänja sig vid den här typen av undervisning just för att man inte riktigt fick någon tid att förbereda sig på det. De första dagarna var ganska förvirrande; man förstod inte riktigt hur allt fungerade, vissa lärare hade svårt att förstå tekniken som användes, olika lektioner genomfördes på olika sätt (och vissa lektioner genomfördes inte alls) och det tog lite tid att lära sig vad som gällde när. Det har blivit betydligt bättre sen dess, men det märks fortfarande att det här inte är vad folk är vana vid.

Vad är största utmaningen för dig som elev?

Att plötsligt få ett så pass mycket större ansvar över ens egna studier. Speciellt då det är ganska svårt att ha kvar känslan av vardag när man inte är i skolan på dagarna, och därmed kan det vara svårt att lägga ner lika mycket tid på skolarbetet som man hade gjort om man faktiskt var där på plats.

Vad trodde du skulle bli en stor utmaning men visade sig inte vara det?

Jag trodde att det skulle bli ett mycket större problem att ha videoundervisning än vad det visade sig bli. Nu har vi inte haft så mycket undervisning via video än så länge, men det lilla vi har haft har ändå fungerat väldigt bra. Jag var orolig för att det skulle bli alldeles för kaotiskt med en hel skolklass samt lärare i ett och samma videosamtal, men när någon lektion har sett ut på det viset så har det gått väldigt bra eftersom folk förstår att de inte ska prata i munnen på varandra. Flera lärare har också löst det genom att ha videosamtal i mindre grupper istället. Detta gäller då främst ämnena vi har där lärarna tycker att det är viktigt att man diskuterar med varandra, som till exempel filosofi eller religion. Annars brukar det mesta vara skriftligt, eftersom det ofta fungerar lika bra.

Jems 3 bästa tips för att plugga gymnasiet på distans

  • Försök alltid att hålla dig till ditt vanliga skolschema; det är viktigt att behålla känslan av vardag!
  • Gör ditt bästa för att följa lärarnas instruktioner och ta dem på allvar när det gäller undervisningen, för att underlätta deras arbete som säkert kan vara svårare än vanligt just nu.
  • Håll kontakten med dina klasskompisar, när det gäller skolarbete men också annars! Det är bra att inte bli alltför isolerad bara för att man inte kan vara i skolan.

Vad tror du är den största utmaningen för skolan?

Precis som för eleverna så behövde även lärarna vänja om sig väldigt snabbt när skolorna stängdes. Även om många kanske förväntade sig att det skulle hända så hade ändå ingen tillräckligt med tid för att förbereda sig på det till hundra procent. Det måste vara väldigt jobbigt att på så kort varsel behöva ändra undervisningsmetod, vissa mer än andra. Jag tror att det svåraste för lärarna är att så snabbt och utan någon slags testperiod börja ha lektioner på ett helt annat sätt, utan att veta om det kommer fungera bra. Speciellt jobbigt tror jag att det är för de lärare som kanske behöver ge upp delar av sin individuella prägel på undervisningen.

Vilket ämne är svårast att undervisas i online?

Jag läser vissa praktiska ämnen, som till exempel musik, och det blir ju ett problem när man ska ha undervisning på distans. Hittills har vi inte haft någon distansundervisning i musik, antagligen för att man inte kommit fram till något smidigt och passande sätt att ha de lektionerna på. Samma sak gäller för till exempel idrottskursen. Det är alltså de praktiska kurserna som blir väldigt svåra att ha lektioner i på det här sättet. När det gäller de teoretiska ämnena som vi har distansundervisning i så känner jag inte att det är något ämne som känns jobbigare på den fronten än de andra.

Vad ser du för fördelar med online-undervisning?

Jag tror att det är väldigt bra att få prova på att vara mer självständig. Man lär sig att ta mer ansvar för sig själv, vilket kan leda till flera olika positiva saker i livet. Till exempel tror jag att man blir mer förberedd inför eventuella senare studier på universitet.

Hur går tankarna kring studenten i sommar?

Det är klart att det känns lite ångestfyllt. Om skolorna har stängt länge så finns ju risken att studenten kommer behöva skjutas upp. Därför hoppas jag verkligen att distansundervisningen går så bra som möjligt, för då minskar den risken. Men det är inte heller bara tankarna kring studenten i sig som är jobbiga, utan också de sista månaderna av själva skolan. Det är jättetråkigt att missa slutet av gymnasietiden på det här sättet. Jag tror att distansundervisningen just därför är mycket mer omtyckt bland de som går i ettan eller tvåan på gymnasiet.

Vill du ha fler tips på hur du studerar bäst på distans, eller vill veta mer om hur Coronaviruset påverkar dina studier? Läs mer nedan.

COVID-19 - hur påverkas din utbildning?


Annonser