Hur väljer man rätt utbildning? - Forum

2012-01-03 23:21   A.R

Idag jobbar jag som hantverkare men har alltid haft stort intresse för träning. Har tränat hela livet och varit fotbollstränare under ca 5 år, gått en hel del utbildningar på fri hand. Jag har varit sugen på att plugga till Lic. personlig tränare eller kostrådsgivare. Men jag är för feg. Jag är totalt värdelös på allt vad matte heter och svåra grejer som fysik/kemi, t ex hur kroppen fungerar. Namnet på alla muskler osv..

Väldigt rädd att misslyckas! Någon med erfarenhet utav dessa utbildningar som vågar ge mig lite kött på benen så jag kan satsa?


RE: Hur väljer man rätt utbildning?
2012-01-04 16:35   Susanne

Om det är detta som du vill, kan det vara bra att ta tag i dina svagheter för att komma dit du så gärna vill. Ta tag i det svåra för att kunna komma framåt. Har du studerat en del på fri hand så kan du fortsätta med det, t ex för att bygga upp den svaga sidan vad gäller matte och biologi.

Hur andra än säger hur en utbildning är, kan det vara olika sätt att se på det beroende på vem man är. Det finns t ex de som gärna säger att matte på många utbildningar, som inte är traditionella naturvetenskapliga utbildningar, är jätteenkelt. Lätt att säga för den som gillar matte och har lätt för det, men så enkelt är det inte automatiskt för alla andra bara för att en eller fler säger det.

För att veta hur du kan tackla det, kan det vara bra att själv ta kontakt med skolor du vill söka till, fråga om upplägg, förkunskaper osv. Sedan kan du se vad du kanske behöver göra. Det finns t ex småkurser inom biologi på folkhögskolor som ger bra bas för en som vill läsa något som kräver lite kunskaper om människokoppen. Det går även att repetera sina mattekunskaper och komplettera mer mer av det vid behov.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in