läkare - Forum

2010-09-30 03:07   nogbe

Hej!

Saken är den att jag har bestämt mig för att jag vill bli läkare. Dessvärre har jag då gott samhällsprogrammet med ekonomisk inriktning och kvalificerar mig därför inte till läkarprogrammet och har heller inte betyg som når upp till vad de ska. Men så har jag kikat runt och undrar om jag väljer att läsa till sjuksköterska (180p) finns det då någon typ av vidareutbildning att gå för att kunna bli läkare. vet att detta tar mycket längre tid men undrar om det är möjligt, saknar ju fortfarande samma ämnen som innan men har en bredare utbildning inom ämnet än många andra. Är detta en möjlig väg att gå eller finns det någon bättre och smidigare?

ps plugga utomlands är inget problem för mig


RE: läkare
2011-01-10 16:26   Lex

Hej.

Jag hade i princip samma problem som dig. Jag gick Sam-Media och hade därför inte naturkurserna som krävdes även om jag hade betyget. Att läsa ungefär ett eller ett och ett halvt år på komvux kändes enligt mig inte jätte motiverande även om det är ett alternativ.

Jag har hittat en lösning som är perfekt för mig eftersom att förutom att plugga till läkare även vill åka utomlands och studera. Så HT2011 kommer jag att åka till USA, Long Island University och studera Pre-med och sedan avsluta mina läkarstudier i Polen. I princip skulle jag kunna söka till Medical school i USA om jag nu kommer ha betygen som krävs, men Polen är så mycket billigare och genererar även till att du har en Eurpeisk läkarlicens om jag förstått allt rätt vilket gör att du kan prakticera medicin i Sverige.


RE: läkare
2011-02-12 18:20   Julia

Lex

Varför kan du inte komma tillbaka till Sverige sen och plugga till läkare? KI och umeå har ju intervju baserat, så betygen ska väl inte vara den avgörande faktorn. Hur länge måste du sen plugga i Polen? Kan man inte vara läkare i Sverige om du har pluggat till det i USA?

Julia


RE: läkare
2011-02-14 09:28   Alexis

Julia

Om jag nu skulle vilja plugga i Sverige så skulle det bli komvux först om jag förstått allt rätt då utbildningssystemen i USA och Sverige ser helt olika ut. Programmet i Polen är på 4 år vilket betyder att mina läkarstudier totalt kommer att bli på ca 7 år. Du kan mycket väl practicera medicin i Sverige efter en examen i USA men du måste då gå genom socialtjänsten och få en godkänd läkarlicens och det har jag ingen aning om hur det går till.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in