PPE vs Pol-kand? - Forum

2016-03-02 12:50   Codaz
Hej! Jag står inför ett prekärt val inför hösten och det program jag ska välja att söka till, och satsa på att komma in på. Mina intressen består av politik, samhällsfrågor kombinerat med historia, filosofi och allmänt livsexistensiella frågor. Ganska brett ämnesområde, men främst är jag intresserad av politik och samhället och skulle hemskt gärna se mig själv jobba med dessa ämnen, på ett eller annat sätt. Jag har kollat upp alla möjliga program på universitetet och nu äntligen landat i två program som det står mellan; Praktisk filosofi, politik och ekonomi - Kandidatprogram (180hp) i Lund eller Politices kandidatprogram (180hp) i Lund eller andra olika orter. Mina förhoppning med denna tråd är att höra era åsikter om dessa program och vad ni har hört. Vilka nackdelar och fördelar finns det med respektive program, och vad skulle ni rekommendera? Vad är de bra för och vad är de mindre bra för? Vad för yrken leder utbildningarna till och vilka karriärer kan man få? Jag lutar för tillfället åt PPE eftersom av det jag läst så är det en lite bredare utbildning, den har större kraft internationellt sätt och så tycker jag att kursplanen ser mycket mer intressantare ut med filosofiska inslag, istället för en del statistik som finns på Pol-kand. Sedan har jag även läst vad för karriär som väntar efter utbildningen och av det jag sett så bäddar Pol-kand för en lite "tråkigare" framtid yrkesmässigt än vad PPE gör, enligt mig. Med Pol-kand blir många statligt anställda inom kommunen, handläggare eller projektdrivare i företag, något som faktisk inte lockar mig speciellt mycket. Jag vill på ett större sätt och mer direkt arbeta med politiska frågor och kunna påverka samhället på ett eller annat sätt. Antingen arbeta med någon form av journalistik, arbeta som politisk analytiker eller ha liknande arbetsuppgifter som gör att man jobbar med global politik och viktiga internationella frågor. Är ni med mig? Det känns som att PPE är mycket mer förberedande för den typen av arbete än vad Pol-kand är. Stämmer det? Har jag fått rätt uppfattning eller vad säger ni? PPE i Lund är ju ett förhållandevis sätt nytt program och därför vill jag jättegärna höra ifall det finns personer här som har information från personer läser programmet, eller annat allmänt nyttiga saker som jag inte hört tidigare. Lyft gärna fram positiva sidor med Pol-kand också som kanske skulle kunna få mig att ändra och välja det programmet istället, ifall ni har saker att säga som jag inte lyckats hitta på egen hand! Hoppas verkligen att ni förstår min situation, förstår vad jag är ute efter och kan hjälpa mig i detta val! Skulle uppskatta det oerhört! Är min text och mina önskningar lite otydliga är det bara att be mig förklara det bättre! Stort tack på förhand och jag ser fram emot att få bli berikad av era tips! PPE eller Pol-kand? Lets go! __________________

RE: PPE vs Pol-kand?
2023-07-22 20:13   Beus

Hej,

Jag har exakt samma funderingar med dig och undrar hur har det gått för dig efter 7 år du la upp detta inlägg.
Jag har kommit på Filosofi, politik och ekonomi på Stockholms universitet och har svårt att bestämma mig.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in