Distans - Forum

2010-12-20 14:41   distans

Jag har en fråga som har ställt ut på massa sidor, men tyvär har inte fått svar, så jag ställer den här.
Vad är distans utbildning? de jag fattade är att man behöver inte vara på lektionerna, men är de så att man gör inte prov eller tent också?


RE: Distans
2010-12-21 20:37   Sussi

Utbildningar på distans kan vara upplagda på många olika sätt. Det gemensamma för alla distansutbildningar är att det inte är så många träffar och lektioner i någon sal under utbildningen. Mycket av studierna sker självständigt med stöd av t ex internet, böcker och kontakt med lärare via chat, mail och/eller telefon. Vissa utbildningar har några träffar på skolan som ger utbildningen någon gång per termin, andra har inga träffar alls. En del träffar kan vara obligatoriska, andra kan vara frivilliga. En del distansutbildningar kan vara nätdistans där man använder nätet, t ex en gemensam kursplattform, som plats för lektioner och annat för utbildningen. Andra distansutbildningar är mest självstudier med inga lektioner eller speciella mötestillfällen med lärare. En del andra utbildningar på distans kan vara utlokaliserade till speciella städer i landet där studenterna samlas någon/några dagar i veckan för lektion av något slag, t ex föreläsning via nätet, video eller kanske att någon kommer till platsen.

Hur prov och tentor är konstruerade på distansutbildningar skiljer sig också. En del kan ha att man ska åka till skolan och göra prov/tenta, andra kan t ex ha det genom internet/datan, ha skriftliga hemuppgifter osv. Det finns många sett som prov och tentor kan vara på.

Som du ser kan det vara upplagt på olika sätt med distansutbildningar. Hur den som du är intresserad av går inte att svara på. Vill du veta hur exakt allt går till där så är det bäst att kontakta skolan och fråga om det.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in