Hur går man vidare från Kvalificerad Mäklarassistent till Fastighetsmäklare? - Forum

2010-08-19 13:14  

Hej!
Jag vill utbilda mig till Fastighetsmäklare men har i dagsläget ej möjlighet att flytta till annan ort och plugga på högskola. Om jag skulle läsa till kvalificerad mäklarassistent på distans vad är då nästa steg för att kunna bli registrerad mäklare?
//LÖ


RE: Hur går man vidare från Kvalificerad Mäklarassistent till Fastighetsmäklare?
2010-08-31 18:47   Sussi

Här finns beskrivning av utbildningskrav för att kunna bli registrerad fastighetsmäklare:

www.fastighetsmaklarnamnden.se/default.aspx?id=1906

Tror du behöver läsa fastighetsmäklarprogram eller de ämnena som fristående kurser på högskola/universitet för att kunna registreras som fastighetsmäklare. Efter mäklarassistentutbildningen skulle kanske kurser i bla fastighetsförmedling, skatterätt och fastighetsrätt kunna kompletteras och någon kurs du läst i mäklarassistentutbildningen kanske kan tillgodoräknas på högskola/universitet och då bli giltlig att ta med i ansökan om registrering, att det då kan räknas in i de högskolepoäng som krävs för registreringen. Inte säkert att du kommer långt med mäklarassistentutbildning, kanske inget där som du har nytta av och kan tillgodoräkna... så kolla med högskola och universitet om någon kurs man läser i den utbildningen går att tillgodoräknas nånstans. Först då kan du ha nytta av att gå mäklarassistent för att sen gå vidare till fastighetsmäklare, annars finns risk att du inte kommer nånstans med det utan måste ta hela fastighetsmäklarprogrammet trots allt, utan att kunna dra nytta av mäklarassistentutbildningen...


RE: Hur går man vidare från Kvalificerad Mäklarassistent till Fastighetsmäklare?
2010-11-22 21:28   Anirac

Det är precis så jag också planerar att göra, jag vill också bli mäklare och vill inte heller flytta just nu. Jag hittade mäklarassistentutbildningen och har frågat runt om det på något sätt går att vidareutbilda sig till mäklare senasre. Svaren jag fått från bla studievägledare är att man i af måste läsa ett mäklarprogram sedan eller läsa kurser för att sedan registrera sig som mäklare. Har du hittat några fler lösningar? Har du påbörjat någon utbildning än? Hör av dig för vi verkar vara i samma situation!:)


RE: Hur går man vidare från Kvalificerad Mäklarassistent till Fastighetsmäklare?
2012-02-03 13:27   Henrik

Det finns en möjlighet sedan många år att företaget där du är anställd köper utbildningen för din räkning. Utbildningen är helgförlagd 6 ggr per termin och startar i januari i stockholm och i malmö i augusti varje år sedan 10 år. Läs mer på www.mah.se/fmu (/henrik


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in