designer - Forum

2010-06-23 16:33   simone
hur svårt är det att komma in på en designer utbildning?? vill bli modedesigner, men vet inte om ja ska läsa i sverige eller utomlands. vad är enklast att komma in på?? hur brukar behörigheterna vara?? är det bättre som merit att studerat modedesign utomlands än i sverige? tacksam för svar!

RE: designer
2010-06-28 14:24   Sussi
Man söker med antagningstester, prover och annat där man visar upp vad man kan inom t ex skissning, design och annat. Det är många som söker och vill in, så det blir ofta ett stort tryck som gör att det kan vara svårt att komma in. Men med bra förkunskaper, driv och intresse kan det gå. Det är så både i Sverige och utomlands. Jag tror att man kan komma längst där man får tillfälle att visa upp sig, det man gör och är intresserad av inom designområdet. Finner du en skola som satsar på att ge studenterna öppen yta att visa upp sina verk, tror jag att den skolan är mycket bra, bättre än en skola där man inte får chans att visa upp sig så mycket. Jag vet att en del från Borås som blir gästdesigners åt postorderföretag i staden. Sådant kan vara mycket bra för att få visa upp sig och då få chans till kontakter som kan leda vidare till jobb och annat. I Borås finns också många som kommer och frågar efter blivande designers för praktik och extrajobb, små saker som är viktiga sen för chans till jobb. Så satsa på att söka dit du får chans att visa upp dig, praktisera och jobba extra...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in