Djursjukvårdare - Forum

2007-10-23 17:33   Sara
Hej! Jag tänkte bara fråga om det är någon som vet något om djursjukvårdare. T.ex. Vilka vägar man kan gå osv. I Sverige finns det ju bara i Skara och det känns som om jag inte har en chans att komma in. Så nu undrar jag om det finns andra sätt ? Får gärna mejla mej oxå! sassis_adolf@msn.com

Samma fråga
2007-11-19 08:04   Maria
Jag behöver oxå ha svar på den frågan, så snälla hjälp! :) Är det verkligen så höga intagningspoäng där? Det kan ju inte vara omöjligt om man bara vill det så.... var bor du?

Djursjukvårdare
2007-11-23 14:04   Sussi
Det som är krångligt med djursjukvårdarutbildningen, förutom att inte veta om man har poängen eller inte, är att det finns ett krav på 6 månaders relevant praktik. Utan det kravet kan man inte komma in. Att få praktik är kanske inte det enklaste, så därför är det krångligt. På www.slu.se står det mer om det här och annat om behörighet, krav och sånt. Poängen kan man se på vhs hemsida. Har för mig att poängen ligger runt 18.

RE: Djursjukvårdare
2008-03-10 21:26   Malin
Du skulle ju kunna söka dig utomlands. Tror dock att danmark har gjort det svårare för svenskar att komma in på deras utbildning där, men det finns ju flera länder. Kanske Skottland eller så? Lycka till/ Malin

RE: Djursjukvårdare
2008-03-14 15:23   Sara
Hej! Oj, har inte kollat in här på väldigt länge! Jag har nu iaf kommit en bit på väg. Jag har bara 6 veckors praktik kvar och planerar att söka till Skara i höst. Antagligen kommer jagi nte in men då har jag iaf försökt. Ska oxå söka till någon folkhögskola och läsa ett år där och eventuellt testa att söka till Skara nästa år igen, då söker jag både genom högskoleprovet, gymnasiebetyg och folkhögskolekvoten. Då har jag iaf gjort allt jag kan. . . Ska oxå kolla på utbildningar utomlands... Och ja, den som hade längts förra året låg på 18,50 nånting. Så det är väldigt högt. /Sara sassis_adolf@msn.com

RE: Djursjukvårdare
2008-03-17 19:44   Simone
Jag har snart utbilad djurvårdare och har själv tänkt att bli djursjukvårdare. Som sagt poängen är höga så jag hade tänkt att ta det på ett annat sätt. Till sommaren ska jag läsa en distanskurs om hundsjukvård som varar i två år, under tiden har jag planer på att söka praktik på djursjukhus och sedan lägga en kurs som kallas för C15. Detta tar självklart längre tid än vad Skara utbildningen gör, men det kan vara värt det till slut. Så jag får räkna med minst 3 år innan jag blir klar. Men det är kanske något värt att tänka på?

RE: Djursjukvårdare
2008-03-19 14:03   Sussi
Simone, är du säker på att du kan bli djursjukvårdare på det sättet? Är annars kanske bortkastat med tre år som inte leder dit du tror är ett alternativ.

RE: Djursjukvårdare
2008-03-19 19:08   Sara
Jag har oxå hört om C15. Om man tar den kursen så får man ge läkemedel och så men på det djursjukhus där jag haft praktik så anställde de bara djursjukvårdare som var utbildade. Men jag vet personer som börjat med praktik och sedan så har de fått gå den kursen och sedan har de fått arbete... Så visst, det kanske är ett alternativ. Kommer man inte in i skara så gör man det ju inte, man kan ju inte trolla med sitt snitt. Tyvärr =P

RE: Djursjukvårdare
2008-03-19 19:32   Simone
Självklart kan detta låta helt konstigt men efter att ha pratat med lärare, veterinärer och syokonsulent så tror jag att jag är rätt så säker på det hela. För oss räcker det också gott och väl att bara ha praktik på en klinik och ta C15 under tiden man är där. Bortkastad tid kan jag inte säga att det är. Utan det ger en bra merit med en kurs med hundsjukvård och tar jag sedan C15 så är det värt det hela för att få in en fot i det. Sen beror det lite på hur jag själv beter mig. Här "hemma" vid söker många kliniker efter djursjukvårdare och mer än gärna viliga till att lära ut.

RE: Djursjukvårdare
2008-03-21 12:56   nicole
jag ska söka till skara den här året och jag har gjort 6 månaders praktik på både djursjukhus och jobbat extra på hunddagis. Hör av er alla som vill prata med mig.Jag är 24år och heter nicole

RE: Djursjukvårdare
2008-03-25 13:35   Linn
Hej! Har nu mer och mer funderingar på utbildningar inom djur-någonting. Vilka "djurjobb" finns det? Läste någonstanns att om man inte gick djurvårdareutbildning på gymnasienivå så finns en liknande komvuxutbildning, vet någon nått om det? Och vilka vägar förutom utomlands finns att gå om man inte kommer in på SLU? Är det lätt och få praktik inom djur när man inte har någon direkt utbildning/erfarenhet mer än att man har sällskapsdjur hemma? Även glad för några tips som kan hjälpa en in på praktik. Är det bästa att gå via arbetsförmedlingen? /Linn Tacksam för mer info! Maila gärna, wahlberg_88@hotmail.com

RE: Djursjukvårdare
2008-04-01 17:04   Dagmar
hej! Jag har planer på att försöka skola om mig till djursjukvårdare. Har en fundering om praktik - är det så att djursjukhuset betalar ut lön under praktik eller ska man fixa finansieringen på annat sätt?

RE: Djursjukvårdare
2008-04-03 08:37   Sara
Svar till Dagmar: Nej, de betalar inte ut lön. Det får man själv fixa. Jag fick lite pengar när jag gick genom arbetsförmedlingen. Annars är väl en lösning att jobba samtidigt och inte göra sin praktik på heltid.

RE: Djursjukvårdare
2008-04-03 16:13   Dagmar
Angående lön igen... Jag har just hört mig för hos kursadministratören för denna utbildning i Skara och frågade samma fråga om lön. Damen jag fick svar från skrev att det är tänkt att arbetsgivaren där man gör praktik ska betala ut lön. Finns det några fler erfarenheter inom detta med finansiering?

RE: Djursjukvårdare
2008-04-06 15:01   Peter
Hej, jag pratade för några månader sen med några lärare på SLU och det är flera ändringar på G, just då va inget riktigt spikat men det va tal om att djursjukvårdarutbildningen skulle bli 3 år och ev att det tas bort kravet på praktik eller kanske få möjlighet att få studiebidrag under praktiktiden eller liknande. Sen kan ju kanske intaget på högskoleprovet bli lite lägre nu när gruppen med 0,5 extra poäng för arbetserfarenhet tas bort för där låg senaste gruppen bara på 1,9 medans dom utan 0,5 extra låg på 1,6 vid senaste intaget. Har även hört att det ska bli ändringar angående den där C15 kursen (typ bara för dom med flera år inom yrket) ni pratar om så att läsa ett par år hundsjukvård och sen lägga till C15 känns lite riskabelt om ingen fått klara besked om hur det ligger till på denna punkt?

RE: Djursjukvårdare
2008-05-01 09:51   Anne-Lee
Okej.. Så det är alltså svårt att komma in på SLU i Skara? Jag överväger att söka, och trodde inte att det skulle vara så omöjligt att komma in. Dessutom, de här 6 månaderna yrkeserfarenheten som man behöver, hur ordnar man dom? Ringer man bara upp nånstans och frågar om det finns möjlighet att göra praktik? Jag har ingen koll alls..! Tycker dock att djursjukvårdare verkar vara ett intressant och roligt yrke.

RE: Djursjukvårdare
2008-05-08 11:32   Malin
Hej! Jo, tänkte bara fråga vad det är för utbildning ni pratar om gällande hundsjukvård? Vad innebär den och var skulle man i så fall plugga? Trodde det bara var veterinär- och djursjukvårdarutbildningen som fanns inom djursjukvård? /Malin

RE: Djursjukvårdare
2008-05-09 12:26   Linn
Nicole, Vilket djursjukhus gjorde du praktik på och hur fick du den praktiken? Är väldigt intresserad av att bli djursjukvårdare och då krävs ju såklart den erfarenheten! ;-) M.v.h. // Linn =)

RE: Djursjukvårdare
2008-05-15 15:30   Lisa
Jag ringde runt till olika veterinärer/djurkliniker och frågade om de tog emot praktikanter som ska söka till SLU. Kan vara bra att säga vad man har tänkt göra med praktiken så de vet att man är seriös. Hittade en veterinär som bad mig komma med betyg på ett besök och sen fick jag börja praktiken. Fick ca 3200 kr i månaden från min hemkommun då de hade speciella praktikprogram för ungdomar. Har även snälla föräldrar som hjälpte till med pengar. Det är andra gången jag söker nu (blev 6e reserv förra året) och kan bara hålla tummarna.

RE: Djursjukvårdare
2008-05-26 13:35   Linn
Hej! Har lite fler frågor ang. djursjukvårdare! För det första till Simone, vilken hundsjukvårdare kurs är det du pratar om som finns på distans? Sedan har jag hört att man kan utbilda sig till djursjukvårdare genom praktik på ett djursjukhus så dom lär upp en, stämmer det? och om det stämmer vilka djursjukhus tar isf emot en? eller måste man ha gått djurutbildning på gymnasiet då? Och sedan har jag läst att det ska finnas djurvårdarutbildningen på komvux nivå men kan inte hitta något sådant. vart finns den isfåfall! tacksam för svar! Mvh/ Linn (wahlberg_88@hotmail.com)

RE: Djursjukvårdare
2008-06-17 14:29   Jennie
Hej!!!! Jag har en massa frågor som jag undrar över och skulle bli tacksam för svar! Jag har inte gått någon "djurlinje" i gymnasiet, och undrar om man kan utbilda sig till djurvårdare ändå? Isåfall, vart letar jag efter den utbildningen? (komvux, ky, högskola...?) Hur är det med betygen, behöver man jättebra betyg om man ska söka en sådan utbildning? Hur stor är chansen att man kommer in, är det många som söker? När jag skriver djurvårdare menar jag typ djurparker, djuraffär, katt/hundhem/dagis. Vad finns det mer man kan bli/göra om man är djurvårdare? //Jennie

RE: Djursjukvårdare
2008-06-30 13:05   Kristin
Hej. Jag funderar också över villken hundsjukvårdar utbildning som det pratas om? Vart kan man läsa till det? Kristin

RE: Djursjukvårdare
2008-07-22 09:09   Micca
Jag försöker hjälpa min dotter att hitta alternativa vägar att bli djursjukvårdare och undrar hur man hittar den distanskurs om hundsjukvård som du Simone pratar om. Ocho vad är C 15? Finns det möjlighet att läsa i Danmark?

RE: Djursjukvårdare
2008-08-03 14:11   Sara
Hej Micca Jag kan tyvärr inte svara något om den här hundsjukvårdarlinjen men C15 är en kurs som man kan gå för att helt enkelt få ge läkemedel osv. Några som arbetade på djursjukhuset där jag hade praktik hade gjort detta. Men det är mindre o mindre vanligt. Det är typ såhär att man kanske t.ex börjar att ha praktik på ett djursjukhus/veterinärsklinik och så kanske de erbjuder dig att gå kursen C15. Har du inte gått den kursen så får du inte ge läkemedel och sprutor osv. Det är som att en sjuksköterska måste ta deligation (eller vad det heter). De sa även på djursjukhuset där jag var att de flesta vill anställa folk som gått den riktiga utbildningen i Skara. Men vad jag har hört finns det även i Danmark. Men all undervisning på danska då... Detta är vad jag hört om C15 iaf. /Sara

RE: Djursjukvårdare
2008-08-21 00:07   sofie
Hundsjukvårdarekursen som simone pratar om är den canis academy som har och den är mycket välkänd hos vet klinikerna. Jag själv har även tänkt att gå den kursen. Kursen ger en mycket bred kunskap inom hundsjukvård och är på 2 år. Det är dock bra om man kan praktisera under tiden för att få praktiktimmarna som man annars får när man går i skara. Jag undrar däremot vad C15 är för något? Vart finns den etc? /Sofie

RE: Djursjukvårdare
2008-08-21 23:09   Linn
Hej! Undrar vad som händer ifall man nu skulle läsa hundsjukvårdkursen och c15kursen samt praktisera. Vad skulle de leda till? Man är väl forfarande tvungen att gå djursjukvårdare i skara om det är de man vill jobba med, eller kan dom tre leda till något annat? Tacksam för svar! Mvh/ Linn

RE: Djursjukvårdare
2008-08-27 12:58   Matilda
Är det någon som vet hur man söker utbildningar utomlands och vart man kan kolla upp såna? Min väg till att komma in på SLU blir i annat fall: *Först plugga upp Biologi A+B *Fixa praktik 6 mån *Få mer än 1,5 på högskoleprovet *eller läsa 1 år på folkhögskola Känns rätt tungt så om det är någon som vet en annan ut bildning, ej C15 och liknande så säg till! Mvh Matilda

RE: Djursjukvårdare
2008-08-28 20:28   sara
Matilda>> Vet inte hur man söker till utbildiningar utomlands men vet att det finns Djurskukvårdare i Danmark. Dock är undervisningen på danska. Det står mer om utbildningar utomlands på typ www.studentum.se Jag har läst natturvetenskap på gymnasiet och nu efter att jag haft min praktik så går jag på folkhögskola, ska gå ett år. Men man behöver typ högsta betyg från folkhögskolan och det är endå inte säkert att man kommer in. Men då har jag i alla fall testat allt typ. De tar in ungefär 1 av 10 sökande genom folkhögskolekvoten. Tror inte att det finns någon annan utbildning. Tycker att jag har verkligen kollat överallt och pratat med folk men ingen som vet något annat sätt. Ganska dåligt tycker jag. Att det bara finns en utbildning i hela sverige och de tar bara in 40 st en gång om året. Jag menar det är ju brist på riktigt utbildade djursjukvårdare! /Sara

RE: Djursjukvårdare
2008-08-29 08:35   Lisa
Alla ni som har en massa frågor om utbildningar. Ring SLU! Studievägledarna där vet ju allt om vilka kurser de har och förmodligen om andra kurser också.

RE: Djursjukvårdare
2008-08-29 08:56   Matilda
Hej Sara! Ringde till SLU iförrgår och dom skickade ett papper till mig med alternativa utbildningar. Det finns precis som du säger en i danmark, en i tyskland, 3 i england, 1 i USA och 1 på Nya Zeeland. Så nu gäller det bara att läsa hur man kommer in :) Lycka till!

RE: Djursjukvårdare
2008-08-29 17:37   sofie
Sa dom något om någon alternativ utbildning i sverige då? Finns det nått annat alternativ än skara? Sofie

RE: Djursjukvårdare
2008-08-31 22:37   Matilda
Nej tyvärr :( Skara är det som gäller. Mvh Matilda

RE: Djursjukvårdare
2008-09-02 12:47   Frida
Hej! Jag har också funderingar på att söka in till Skara, men det känns inte så säkert eftersom mitt snitt inte är högre än 14,83 :( Ångrar att jag inte pluggade mer! Men iaf, den 6 månaders praktiken man måste ha, är det just en praktik inom djursjukvård man behöver? Eller duger det med den praktik jag har fått från naturbruksgymnasiet (var ju trots allt djur jag tog hand om på praktikerna)? Förut funderade jag på att söka till Flyinge och då hade jag den praktik jag behövde.. Och vad är det de mest går på när de väljer vilka som får gå utbildningen, praktik + betyg eller kanske mer det ena? Tack för svar/ Frida

RE: Djursjukvårdare
2008-09-02 12:50   Frida igen
Igen.. Jag glömde skriva att jag snart snart ska läsa matte c eftersom det behövs, så jag hoppas på bra betyg och en liten höjning i snittet :)

RE: Djursjukvårdare
2008-09-02 19:17   Johanna
14,83 kan vara svårt att komma in på. Jag hade förra året 18.3 och kom inte in. Höjde litegrand och då kom jag in. När det gäller praktiken behöver det inte vara just djursjukvård som tex hos en veterinär. Det finns folk som har jobbat på tex stuteri ett halvår och kommit in. Bäst är om du frågar SLU:s studievägledare. Jag tror inte att praktiken på skolan gäller eftersom man ska ha praktik minst 6 månader i sträck (minst halvtid)... tror jag, men fråga studievägledaren där också. Jag tror inte att de går mer på den ena eller det andra när det gäller praktik och betyg. Du MÅSTE ha gjort praktiken för att ens vara behörig. Sen kommer de med högst betyg/högskoleprovsresultat in. Lycka till!

RE: Djursjukvårdare
2008-09-02 23:15   Peter
Dom ska ju ändra reglerna för nästa år, det ska bli 3år och inget krav på praktik och andra betygskrav, däremot lär nog intagningspoängen knappast sjunka, rekomenderar att prata med slu här i skara för er som vill söka in ;)

RE: Djursjukvårdare
2008-09-03 19:52   Sara
Matte C behöver man väl inte ? står ju att man behöver grundläggande behörighet plus sv B biologi B Eng A

RE: Djursjukvårdare
2008-09-04 18:17   Sara
BTW, är det riktigt säkert att dom ändrat det med praktiken ?

RE: Djursjukvårdare
2008-09-05 16:58   Peter
Om dom har ändrat med praktiken än eller inte kan jag inte svara på för senast fick jag en kopia av dom preliminära reglerna men detta skulle först godkännas av nån styrelse och det va innan semestern, väntar på svar om en behörighetsbedömmning från slu men inte fått nåt svar än så kanske inget klubbat fortfarande, men om det blir som planerat försvinner den och biologi B ändras mot naturkunskap A mm.

RE: Djursjukvårdare
2008-09-05 19:13   Johanna
Låter ju helkonstigt. Innan jag sökte in var jag tvungen att läsa Biologi A och B eftersom de tog bort kravet naturkunskap A eller om det var B och ersatte med Biologi B.

RE: Djursjukvårdare
2008-09-13 13:33   Lollo
Hej! Jag undrar bara om någon som går i Skara skulle kunna skriva vad ni har för litteratur i första kursen?

RE: Djursjukvårdare
2008-09-13 20:08   JOhanna
Medicinska ord, Bengt Lundh, Jörgen Malmquist & Clinical anatomy and physiologi for veterinary technicians, Thomas Colville, Joanna M. Bassert är de två böcker som lärarna rekommenderar att vi skaffar. Sen har vi fått en väldigt lång lista på böcker som de tipsar om, men vi kommer även att få ut väldigt mycket kompendium som vi betalar för i slutet av tvåan. Det är lite upp till var och en vad man vill ha för böcker tror jag eftersom det inte finns någon bra litteratur riktad speciellt till djursjukvårdare.

RE: Djursjukvårdare
2008-09-14 16:44   Lollo
Okej, tack så mycket då vet jag:)

RE: Djursjukvårdare
2008-09-17 15:04   Mia.
Det vore roligt att höra om det är någon som verkligen har fått arbete som djursjukvårdare genom att läsa kursen canis academy som har nämts i tidigare inlägg?

RE: Djursjukvårdare
2008-09-17 19:54   sofie
Hundsjukvårdarekursen som canis academy har är till för att uppdatera sig om man t ex redan jobbar som djursjukvårdare etc, har ett stort hundintresse eller vill jobba som hundmassör med bredare kunskap. Den ger ingen behörighet att utföra arbeten som djursjukvårdare ut ifall någon har missuppfattat det. Däremot så är man behörig att jobba som djursjukvårdare om man är utbildad undersköterska samt ett stort djurintresse. och skulle man läsa hundsjukvårdarkursen samtidigt skulle det göra att man blir mycket konkurrenskraftig. Har pratat med han som äger båda klinikerna vid mig och han gav mig det rådet att utbilda mig på humansidan ist. INGEN av djursjukvårdarna, i min region, är utbildade genom den i Skara. Självklart är det jätte bra om man vill gå där, men som sagt så behöver man det inte för att jobba som det. Om ni läser vad arbetsgivarna kräver när de annonserar ut arbeten som djursjukvårdare så vill dom att man ändra ska vara utbildad djursjukvårdare eller undersköterska. Sofie

RE: Djursjukvårdare
2008-09-17 22:23   Emma
Hejsan hej! Ang det här med att läsa hundsjukvård och sen få c15 gör en inte till djursjukvårdare....såvidare man inte får jobb hos en som enbart jobbar me hundar isf. Sen att bli djursjukvårdare på distans är ju omöjligt.... jag har läst första året på veterinär i Budapest...och tro mig, att läsa in anatomi på egen hand är nog mer eller mindre stört omöjligt man måste få MASSVIS me praktikt för att förstå den stora bilden av det hela. Sen ska man ha åtanke att djurvårdare och djursjukvåradare är inte samma sak. Bli djursjukvårdare utan någon vårdutbildning alls går alltså inte. Men djurvårdare kan man ju bli om på ett "lättare" sätt OM det finns nån klinik som vill ta sig an en. Men då får man inte ge medicin och sprutor...på sin höjd lägga om sår. Well well jag hoppas ni når era mål....jag gör allt för att nå mina! Ha dock i åtanke att studier utomlands kan bli hiskeligt dyra! Csn täcker oftast bara vad terminsavgifterna kostar sen ska man ha råd att bo, äta och givetvis litteratur.

RE: Djursjukvårdare
2008-09-18 17:58   Madelene
Hej, jag har oxa tankta att soka till linjen i Skara. Undrar om det hjalper att ha last upp kurser som skulle behovas for att komma in pa vetrinars programmet kanske? Sen e det ju svart att fa erfarenhet. Vad behover man ha gjort inom praktiken for att det ska galla? Jag har jobbat frivilligt for Blaa korset pa Irland under nagra manader, ar det giltigt tro?

RE: Djursjukvårdare
2008-09-24 13:57   Lollo
Hej! Komemr inte ihåg om detta har stått längre upp i tråden, men jag undrar om examen från Skara djursjukvårdarprogram är internationellt accepterat. Alltså är det någon som vet om man kan jobba som djursjukvårdare utomlands efter utbildningen? //Lollo:)

RE: Djursjukvårdare
2008-10-02 13:37   Viktoria
Hej alla. Jag läser nu till veterinär i danmark, men funderar på djursjukvårdare istället. För er som hade funderingar omkring Danmark, så kommer lite svar: Man kan bara läsa det på et ställe och det er Kolding i Jylland. Det tar lite mer en 3 år och man ska inte ha nå praktik innan man börjar. Dock ska man ha fixat en praktiskplats hos en, av skolan godkänd, veterinär som man kan vara hos under hela skolforløbet. Man er inte så mycke på skolan, tror det ær 50timmar totalt, uppdelat på 5 tillfællen. Ni kan læsa mer på: www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-veterinaersygeplejerske (på dansk). Det ær inte svåarare att komma in som svensk, de har bara gjort om betyg-systemet så att vora betyg inte længre avrundas uppåt + att man ska ha læst lite mer før att komma in på veterinær. Men ja har inte hørt nått om att de ska vara svårare før svenskar att komma in på djursjukvårdare.

RE: Djursjukvårdare
2008-11-03 14:43   Peter
NU är det klart med nya intagningsreglerna, Praktiken är borttagen och allt är klubbat enligt dom preliminära regler som jag fick ta del av förut. Leta upp SLUs hemsidan så kan ni på sidan "Våra utbildningar > Kandidat- och yrkesprogram > Översikt" se att det står NYHET och dom nya kraven.

RE: Djursjukvårdare
2008-11-07 16:49   Toya
Jag bor i Holland, och funderar på att plugga något som heter basisopleiding dierenartsassistent/paraveterinair, dvs. basutbildning veterinärassistent. Utbildningen är 12 månader på distans, med någon praktik. Jag är utbildad massageterapeut på humansidan, och har påbörjat en massörutbildning för häst, så jag har pluggat en hel del anatomi och patologi innan. Men om man tittar på hur det ser ut i Sverige kan det här ju knappast vara jämförbart. Kommer det öht vara möjligt för mig att få jobb i Sverige?

RE: Djursjukvårdare
2008-11-19 22:55   Anna
Hejsan. Jag ska göra min c-15 på måndag för smådjur och för häst på torsdag. Det görs för att jag ska på klinik kunna ge djur sprutor/läkemedel. Men ja undrar, jag vill läsa till djursjukvårdare i danmark/sverige/norge MEN i danmark hittar jag bara veterinärutbildning? har dom inte djursjukvårdare? Någon som vet länken till norges hemsida? ni kan maila mig på casper_098@yahoo.se el på msn: sallyyannie@hotmail.com MvhI/Anna

RE: Djursjukvårdare
2008-11-21 14:52   Viktoria
Hej, I Danmark heter det veterinærsygeplejerske (veterinärsjuksköterska). Utbildningen kan du bara ta i Kolding, och den består av ca 50% praktik å 50%teori. Du læser 10 veckor åt gången på skolan, å det praktiska får du på en klinik. Totalt ær det 50 veckor på skolan. Før att få komma in på skolan, ska du ha hittat en, av skolan godkænd, praktiskplats. Utbildningen ær totalt 3år å 2 månader. Skolans hemsida ær hansenberg.dk, och utbildningen står under "Erhvervsuddannelser". Vet inget om den norska utbildningen, men ja vet att det ær några kliniker i sverige och norge som ær godkænda av skolan. Dvs du kan ha dina praktiskupphåll i sverige. Hær kan du læsa mera om utbildningen (uddannelse på dansk): www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-veterinaersygeplejerske Hoppas det hjælper. Mvh Viktoria

RE: Djursjukvårdare
2008-12-09 11:30   Emma Hagforsen
Hej! Jag har lite frågor om den där c15-kursen. Kan vem som helst söka in till den eller måste man ha någon slags erfarenhet av djursjukvård innan? Tacksam för alla svar! MVH

RE: Djursjukvårdare
2009-01-29 15:11   Elin
Stämmer det verkligen att man kan utbilda sig på human-sidan? Alla annonser om djursjukvårdarjobb jag läser, står det iallafall oftast att kompetenskraven är "djursjukvårdar utbildning".. Någon som vet mer om detta? Mvh

RE: Djursjukvårdare
2009-01-30 15:10   Peter
Jo du kan få jobb som djursjukvårdare om du är utbildad sjuksköterska, det står ganska ofta utbildad djursjukvårdare eller sjuksköterska, anledningen är att den utbildningen är så nära du kan komma på humansidan och det är ofta svårt att få tag i utbildade djursjukvårdare då det finns så få utbildningsplatser men dom väljer ju självklart hellre en djursjukvårdare om det finns så du kan ju inte räkna med samma möjligheter till jobb med humanutbildnig.

RE: Djursjukvårdare
2009-03-15 16:21   Matilda
Hejsan, Har tidigare skrivit i tråden och tänkte höra lite då jag äntligen bestämt mig hur jag ska gå till väga. Då jag inte kommer kunna få minst 1,5 på högskole provet och inte heller vill "pröva" att läsa folkhögskola i 1 år så ska jag 1 juli börja plugga upp mina betyg. Det kommer ta 1 år och 3 mån och jag lär bli klar till hösten 2010. Så kan jag söka till 2011 (suck va långt bort det känns). MEN då till min fundering. Jag har inte varit inne på C15 men nu i helgen så jobbade jag på en kattutställning där Regionssjukhuset Albano stod med monter och jag pratade med en veterinär som jobbar där och hon förklarade det så att har man gått Skara så är man alltid garanterad ett jobb. Men att gå C15 och sen söka som djur(sjuk)vårdare då hon sa att dom tar emot det och sen förklarade hon att dom har väldigt många internutbildningar för sin personal och att man kan gå den vägen istället och att man VERKLIGEN kunde göra så. Hmm nån som har några synpunkter eller tips? Känns onödigt att ta 300 000 i studieskulder och plugga "bort" 4,5 år av sitt lv om det finns andra vägar. Mvh Matilda

RE: Djursjukvårdare
2009-03-26 15:07   Lisa
Hej! Kan ju bara berätta hur jag kom in i djursjukvårdarvärlden... Själv har jag inte gått skara. Jag gick djurvårdarlinjen på gymnasiet och under en av mina praktiker på djursjukhus så fick jag sommarjobb direkt efter avslutad skola. Jag hann jobba i ett 1/2 år innan lagen om att de som jobbar inom djursjukvården ska ba C15 utbildning. Jobbade då som djurvårdare i betekningen men lärdes upp i alla djursjukvårdaruppgifter. När jag bytte jobb hamnade jag på ett av de större djursjukhusen i stockholm och genom deras interutbildningar mm lärde jag mig mer. Idag är jag narkosdjursjukvårdare, jobbar på operation och är ansvarig för narkoserna på djuren mm. Har fått genom jobbet ett antal olika kurser dels internt, men även inom akut/intensivvård, anestesikurser (narkos), foder mm. Har alltså inte gått skara. Idag är jag inte rädd för att inte kunna få jobb, men det är för att jag har specialkompitens, narkos är långt ifrån alla som får utbildas i och är en bristvara. Däremot så i och med att det kommer bli legitimering av djursjukvårdare (de som gått skara utbildningen än då länge) så skulle jag tycka att komma in i branchen utan Skara är ett väldigt osäkert kort. Du kanske plötsligt står där och inte får göra det som du trodde du skulle få för att du inte har skara utbildningen. Själv är jag inte så rädd för det, har jobbar över 6 år nu och om jag kollar på min arbetsplats med ca 30-40 djursjukvårdare varav ca 3 har gått skara och ingen av dem är på operaitonsavdelningen så tror jag att de måste göra någon övergångsregel med legitimeringen att de som ex jobbat länge kanske kan få göra ett prov eller liknande för att kunna fortsätta. Lite mina tankar..

RE: Djursjukvårdare
2009-04-03 15:37   ulf
hej efter denna milslånga tråd har man gått och blivit klokare MEN är det någon som har koll på vad lönen ligger på för en legitimerad djursjuksköterska? ändå ganska relevant enligt min mening...

RE: Djursjukvårdare
2009-04-06 10:22   Matilda
I helgen så pratade jag med några djursjukvårdare som jobbar på Strömsholms djursjukhus, en av tjejerna var ca 30 och var utbildad undersköterska men hade jobbat som djursjukvårdare de senaste 8 åren och hennes lön låg på 18 100 kr?! Hon sa ju det att är mat utbildad kan man trycka mera på lönen och en veterinär på bagarmossen i sthlm nämnde nånting om 20- 21000 kr. Någon annan som har info? Mvh Matilda

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-04-06 23:05   Gnosis
en timlön på ca 100kr är att förvänta sig. ingenting att hänga i julgranen, men jag överlevde. (detta var på ett av stockholms största djursjukhus)

RE: RE: RE: Djursjukvårdare
2009-04-08 08:36   Camilla
Jag vill bara uppmärksamma ALLA som är intresserade av att bli djursjukvårdare!!! Behörigheten till Djursjukvårdarprogrammet är ENDAST Engelska A Matematik B Naturkunskap B Samhällskunskap A Svenska B/2B Kravet på praktik är borttaget, men utbildningen är nu 3 år (kandidatexamen)och man blir Djursjuksköterska. Den första kullen som får starta blir till ht 2009. Det är fortfaraden höga intagn. poäng, men gör högskoleprovet så ökar du schansen dubbelt upp!!! En anna väg in är att bli sjuksköterska och jobba några år som det, sedan tjata till dig praktik på klinik/djursjukhus och snacka till dig C15 (certifikat att du får sticka i hud på djur). Det är alltsi veterinären som bestämmer vad du ska ha för titel, så om du inte har ngn formell utbildning kan vetr. ändå titulera dig djursjukvårdare. Obs! Det kommer att bli svårare att få jobb om man inte har examen/utbildning, eftersom man vill säkerställa kvaliteten och skärpa kraven! Det är därför viktigt att du HAR djursjukvårdarexamen, både för din egen och djurets skull. Vill du jobba profesionellt med djur kan du titta närmare på Etologyrket, som är väldigt inriktat på djureens beteende, som beteendevetare för djur!!! länkar: etolog: www.utbildning.slu.se/vara_utbildningar/kandidatoyrkesprogram/Etologi-djurskydd/Utbildningen/ antagningsstatistik: www.antagningsstatistik.se/page/14.html lönestatisktik för djursjukvårdare: www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Djursjukvardare-1487 Glad Påsk!!!

RE: Djursjukvårdare
2009-04-08 16:02   Matilda
Tack Camilla för bra svar! MEN jag håller ju på att plugga upp mina gymnasiebetyg, kan jag genom att göra högskoleprovet få en bättre förutsättning för att komma in. Jag kommer inte få över 1,0 poäng, så jag förstår inte att det kommer hjälap mig då lägsta förra året var 1,5. Mvh Matilda

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-04-24 00:13   L
Den danska utbildningen är bra. Bra skola och utbildning, billigt och bra boende. Har du en praktikplats i Sverige där det jobbar minst 2 veterinärer eller minst en veterinär och en djursjukvårdare så kommer du in på utbildningen. Är din praktikplats inte godkänd så är det relativt lätt att få den godkänd. Det enda kravet är alltså att man har en godkänd praktik i 3 år och 10 veckor och att man har gått grundskola. 2009 tog de in 160 elever varav 60 var norskor...men knappt en enda svensk! Man börjar praktik i augusti vanligtvist och skolan början alltid i januari. Mer info finns på hansenberg.dk och knappa in "veterinaersygeplejerske" som sökord. Mvh Linda

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-05-18 14:54   olivia
Hej Jag har också funderat på att söka till utbildningen i danmark. Har sökt till Skara i år men efter att ha upptäckt at antalet sökande i år är mer än dubbelt så många som förra året blev jag ganska nedstämd. Jag var därför inne och kikade på hansenbergs hemsida. Har några frågor som jag hoppas kunna få svar på av någon som läser där. 1. Det står att det är svårt att få en praktikplats och att man måste fixa en själv innan man kan söka. Sedan fanns det en länk till godkända praktikplatser, men den funkade inte. Så hur gjorde ni för att få en praktikplats, och var det svårt? 2. Jag tycker själv att danska kan vara ganska obegripligt att förstå i tal, har det varit några problem för er att utbildningen är på danska? 3. Är det lätt att hitta lägenheter i Kolding, dyrt att bo där? Jättetacksam för svar:) Olivia.

RE: Djursjukvårdare
2009-05-18 16:10   Matilda
Ja förra året var det ca 750 sökande, i år var det över 2000(!). Så det lär väl bli samma intagningspoäng som veterinär. Nu är det högskoleprovet som gäller, nån som har några tips på om hur man kan klara det bättre ni som skrivit? Mvh Matilda

RE: RE: RE: Djursjukvårdare
2009-06-04 22:35   djursjukvårdare
hejsan alla jag har kämpat år för att komma in i skara och har g vg i många ämnen men poängen räcker inte till,min syo rekomenderade mig gå på tandsköterska utbildning och sen vidarutbilda mig inom djurtandvården för att få en fot in i djurvärlden om man nu är intresserad av djurtänder och tandens anatomi på hund katto ch häst främst men även smådjur,så just nu går jag i didaktus tandsköterska utbildning 1,5år för att sedan plugga till djurtandsköterska. Mejla mig om ni har frågor had bra mvh nicole

RE: Djursjukvårdare
2009-06-09 18:09   L
Jag hittade praktikplats direkt på ett stort djursjukhus där jag bor. Den var inte godkänd, så vi fick ansöka om det innan jag började min praktik. Skolan har ett skolhem där man kan få bo medans man är i skolan (10 veckor åt gången) tror det kostar 2500 dkr per 10-veckors period (inkl mat, toapapper osv.)Billigt alltså. Vissa väljer att gå ihop ett par personer och hyra en lägenhet/somarhus, men då får man fixa det själv. Danskan kommer man snabbt in i. Första veckan sitter man där med sin lilla ordbok och ser förvirrad ut, men man lär sig jättefort när man måste. Lärarna är van vid mycket norskor framförallt, så de är jättehjälpsamma. De har tilll och med lärt sig lite svenska och norska=) Självklart får man skriva alla prov/arbete på sitt eget språk. Mvh L

RE: Djursjukvårdare
2009-06-18 18:33   Annika
Jag är jättesugen på att gå den danska utbildningen eftersom jag inte kommer in på den svenska. Har lite frågor till dig "L" som går utbildningen om jag har förstått rätt? Får man studiestöd från CSN när man går utbildningen? Ska praktikplatsen betala ut lön? Hur mycket är det i så fall? Vill du berätta lite om hur du gick tillväga för att hitta praktikplats, få den godkänd och söka in på utbildningen så vore jag enormt tacksam! Har försökt lusläsa hemsidan men tycker det är lite svårt att förstå danskan.. Alla som vet något får förstås svara, är tacksam för all information jag kan få!

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-07-24 21:59   djursjukvård
Finns en ny djursjukvård utbildning som heter djursjukvård med inriktning stor djur smådjur och utbildningen finns i skåne. Den har jag sökt

RE: Djursjukvårdare
2009-07-28 10:37   djursjukvårdare
finns en ny djursjukvårdarutbildning i malmö

RE: Djursjukvårdare
2009-07-31 10:50   Matilda
Vilken skola? Har någon nån länk eller liknande? Är det högskola eller gymnasium? Mvh Matilda

RE: Djursjukvårdare
2009-07-31 12:48   Nicole
sök på google den här texten djursjukvård med inriktning små djur eller stor djur

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-08-09 16:06   Linda Ohlsson
Hej! Vad kostar den där C15-kursen? Och vart kan man gå den? Svara till: deamon.blogg.se

RE: Djursjukvårdare
2009-08-10 15:16   Sofie
Hej Nicole! jag e nyfiken på om du klarat intagningen till Skara? Mvh Sofie

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-08-10 18:23   Emelie
Jag vill läsa djursjukvårdare, eller som det heter nu djursjuksköterska. Men som för många andra räcker betygen inte alls till. Är det något speciellt som kan vara meriterande? Praktik ska ju inte vara ett krav längre, men kan det kanske vara ett plus? Någon kurs på komvux? Någon som vet något? Skicka svar till min mail empa87@hotmail.com

RE: Djursjukvårdare
2009-08-13 20:15   Emelie
Hejsan! Jag sökte till Skara nu i år, men kom på ungefär 300:e reservplatsen efter andra urvalet. Detta fick mig att ge upp hoppet om utbildningen i Skara. Några dagar efter min student kom det plötsligt ett brev hemskickat. Det var den nya djursjukvårdarutbildningen för stordjur eller smådjur som skickat ut ansökningspapper & informationsblad. Jag blev genast glad och fyllde i ansökan, för att sedan skicka iväg den. Efter cirka 2 dagar (efter sista ansökningsdag) får jag ett mail att jag har blivit antagen till ett muntligt prov. Detta gav mig ett stort leende på läpparna och genast kände jag att där fanns något hopp om djursjukvårdarutbildningen.. Jag åkte dit gjorde mitt muntliga prov (svårt) som sedan gav mig en stor nervositet de kommande dagarna efter provet. I slutet av den andra veckan kom svaret. Jag blev antagen. Så nu längtar jag tills den 31:e augusti, då jag ska få min underbara utbildning som varar i två år, varav 20 veckors lia (lärande i arbete) ingår. =) /Emelie

RE: Djursjukvårdare
2009-08-17 13:33   djursjukvård
Hej Emelie Jag heter Nicole och kom in på djursjukvård inriktning smådjur,skriv till mig om du vill. Vilken kom du in på ?Vart ska du bo?Jag ska bo i skogsbo nära svalöv skolan

RE: Djursjukvårdare
2009-08-20 09:19   Gnosis
stora gratulationer till er som kommit in! själv har man inte pluggat naturämnena och har lånat så det räcker av csn så jag kan inte plugga upp skiten för att ens ha behörighet att söka till någon av utbildningarna. däremot kan jag skryta med att jag fått jobb på regionsdjursjukhuset bagarmossen och ska innan årets slut ta min C15, så jag är helt på rätt väg. C15, sen förhoppningsvis en anställning som djursjukvårdare här i stockholm. underbart. lycka till till alla oss!

RE: Djursjukvårdare
2009-08-20 15:33   Hej Nicole!
Hejsan Nicole! Vad kul! Jag kom också in, på smådjur (: Jag ska bo hemma hade jag tänkt, eftersom jag har cirka 3 mil dit som inte tar så lång tid att köra/åka tåg/buss, så tyckte jag att det kändes lite onödigt att bo där. Jag har även bott där i tre år nyligen (gick gymnasiet där), & kommit fram till att jag kan bo hemma istället. Vart är du från då? :) Vi ses på måndag den 31:e augusti! :D

RE: Djursjukvårdare
2009-08-20 17:40   djursjukvård
Jag är ifrån stockholm :) jag ska bo där i skogsberg tror jag det heter,det är en stuga som finns i närheten av skolan. Det ska bli spännande vi ses den 31 augusti :)

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-08-24 09:44   Sofie
hej :D Jag tänkte söka nu i skara som djursjukvårdare men hade inte naturkunskap B och ska nu läsa den hemma. Men så fick jag syn på utbildningen nere i svalöv som är ny. Men det är en yrkeshögskola? vad är det för skillnad mellan skara o svalöv? Någon skillnad kan man tycka där är i och med att utbildningen i svalöv är på 2 år o skara på 3 år. kan vem som helst söka till svalöv? eller är det bara dem som gick naturbruk där på gymnasiet? grattis till er som kommit in i skara och svalöv! :) mvh Sofie

RE: Djursjukvårdare
2009-08-24 18:36   djursjukvård
Hej Sofie Jag kom ju in i svalöv och börjar nästa vecka,skillnaden på en yrkeshögskola är att det är mer praktiska ämnen mer praktik. I skara är det 3år för att under den sista året kan du välja en gren du är extra intresserad av tex narkos eller om någon sjukdom du är extra intresserad av mvh Nicole

RE: Djursjukvårdare
2009-08-25 22:01   Michaela
Någon som går den danska utbildningen som kan ge mig sin mail adress eller så, så att jag kan få vara lite pain in the ass och ställa massa frågor? :D Eller om nån vill svara här på ett par frågor.. Kan man få jobb som djursjukvårdare i sverige efter den danska utbildningen? Är man berättigad till att söka legitimationen som kommer i januari 2010? När man är på praktik, har man någon teori då på distans eller är det enbart praktik? Mvh Michaela

RE: Djursjukvårdare
2009-08-26 16:36   L
Hej Michaela! Det är väl ingen som kan svara helt säker på att vi som går i Danmark kommer få legitimation, men med största sannorlikhet kommer vi det. Vi har haft kontakt med jordbruksverket med de verkar lika förvirrade de. Nu har vi pushat på våra lärare lite att de ska ta tag i saken, för annars kommer de inte få in några svenskar till utbildningen och de vill de gärna. Vill dock inte påstå att jag känner mig särskilt orolig. Det är en bra utbildning, ganska exakt likvärdig den svenska skulle jag tro och det vore konstigt om vi inte fick leg. Man kan få jobb i Sverige när man gått den danska...många säger att vi är mindre "gröna" än de som kommer från Skara för att vi har mycket mer praktik. Man har bara praktik när man har praktik, endast ett undantag den sista praktikperioden då man ska skriva ett arbete i farmakologi (inget stort). Om du väljer att gå i Danmark så är ett tips att välja ett stort ställe som praktikplats där du får med alla moment. Lycka till

RE: Djursjukvårdare
2009-08-26 17:58   Michaela
Hejsan. Skulle jag kunna få din mail så jag kan ställa fler frågor..? Eller vill du hellre att jag ska fortsätta fråga här kanske.. Jag skulle nämligen vilja veta lite mer vad du sa till praktikplatsen och lite så.. Och vad för papper du skickade in efter du fått klartecken från praktiken.. Mvh Michaela

RE: Djursjukvårdare
2009-08-28 18:14   Michaela
Till L: Pleease.. Skulle verkligen behöva lite mer info för att våga ansöka.. hehe Jag lägger ut min mail här så du slipper ge ut den så hoppas jag att du skriver till mig :) michaela_love@hotmail.com Kan va kul att ha kontakt med någon svensk som går där med.. Mvh Michaela

RE: Djursjukvårdare
2009-08-29 14:33   Nicole
Jaha, nu vet jag vart du ska bo, jag tror det heter skogsgård om jag inte minns fel :P Tänkte bara höra om du har fått reda på något om vi blir legitimerade efter denna utbildningen, för jag har fått höra att det har kommit en ny regel vilket innebär att vi inte blir det. Det är mitt stora frågetecken .. Men det får man nog ta på måndag! :D Snart ses vi :)

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-09-16 12:36   M
Hej tjejer, ni som kommit in på den nya djursjukvårdarutbildningen! kan ni säga något om vilka ämnen ni läst, och vad ni har för snitt på gymnasiebetygen? och vilka andra meriter ni kan tänkas ha. tävlat, har häst/katt/hund, aktiv i förening.. osv. tacksam för svar då informationen INTE går att få tag i information på annat sätt än att fråga de som kommit in på utbildningen. Med Vänlig Hälsning M

RE: Djursjukvårdare
2009-09-18 13:18   Gnosis
någon som tagit c15 som har kvar litteraturen? jag håller på och ska ta men man får inte studiematerialet innan man anmält sig till kursen och jag vill börja plugga lite i förtid..

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-09-24 17:53   sara
hej! jag heter sara och är 15 år, jag ska söka till något gymnasium till hösten och jag vet inte riktigt vilket. Jag har funderat på naturvetenskapliga programmet eller djursjukvårdarprogrammet på helsingborgsridgymnasium. jag har som mål att jobba med djur senare i livet, antingen veterinärsassistent eller veterinär. men jag har iallafall hört lite olika om hur man ska göra. jag har dels hört att om man går djursjukvårdaroprogrammet på helsingborgsridgymnasium är man färdig veterinärsassisten efter det, men sen ha jag hört att det inte är så... hur är det igentligen? skulle även vara tacksam för info om bra gymnasieskolor och annat som kan vara bra att veta inför ett gymnasieval.

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-09-30 01:47   Anna
Hej!! Jag kommer förhoppningsvis läsa i Kolding till våren. Har precis fått en bra praktikplats som vill skriva ett avtal!! =) Nu måste de bara bli godkända först! *hoppas* Jag har dock stora funderingar om vad jag ska göra med min hund under skolgången i Kolding. Finns det någonstanns man kan bo med djur? Hur gör de andra eleverna på skolan som har djur? Känns som att man inte borde vara ensam om att ha hund när man ska utbilda sig till djursjukvårdare.. Mycket tacksam för goda råd och svar!!! Du kanske vet någon dansk internet sida man kan hitta bra studbostäder på eller något liknande..? Snälla hjälp mig!!/Anna

RE: Djursjukvårdare
2009-09-30 13:34   Linda
De som har djur med sig i Kolding brukar gå ihop ett par stycken och hyra sommarhus. Det är inte tillåtet med djur på skolhemmet eller på skolan, de får inte ens sitta i bilen när man har lektioner. Vet ingen sidor, men feriebyn och sommarhusen är nog mest poppis, googla=) Där är en del svenskar som börjar till hösten som eventuellt ska hyra hus. Mvh/Linda

RE: RE: RE: Djursjukvårdare
2009-10-07 18:38   Robert
Yrket djursjukvårdare kommer att försvinna och ersättas med titeln djursjukskötare som är ett legitimationsyrke. Eftersom det blir ett legitimationsyrke så är det bara de som har en högskoleexamen i djuromvårdnad som får legitimationen och därmed får kalla sig djursjukskötare. Detta kommer att göra att de som inte har legitimationen kommer att ha väldigt begränsade arbetsuppgifter. Icke legitimerad kommer bl.a. inte få ge injektioner eller behandla djur som är bedövade. De som gått den 2-åriga djursjukvårdarprogrammet har rätt att söka legitimation. Den som gått utbildningen före 1999, då den bara var 1-årig, ska ha jobbat heltid minst ett år de 5 senaste åren. Personer utan högskoleutbildning som idag jobbar inom djursjukvården ska kunna få legitimationen efter examination som ska göras inom de närmaste 5 åren. Legitimerade inom humanvård, som t.ex. sjuksköterskor eller sjukgymnaster kommer att kunna söka godkännande för att jobba inom djursjukvård. Skälet till denna lag är att det idag bara är veterinären som som har ett formellt ansvar vilket är ett problem då fel besåg av andra inom djursjukvården. Genom att legitimera yrket så får även djursjukskötare ett tydligt ansvar och kan därmed ställas till ansvar för fel som begåtts. Allt detta träder ikraft den 1 januari 2010. /Robert fd. veterinärstudent

RE: Djursjukvårdare
2009-10-08 12:24   Annika
Citerar Robert. "Legitimerade inom humanvård, som t.ex. sjuksköterskor eller sjukgymnaster kommer att kunna söka godkännande för att jobba inom djursjukvård." Blev lite nyfiken när jag läste det där eftersom jag läser till sjuksköterska men även har en dröm om att få jobba som djursjukvårdare. Gäller det alla sjuksköterskor eller bara såna som jobbat som djursjukvårdare ett antal år?

RE: Djursjukvårdare
2009-10-08 20:11   Robert
Det kommer att gälla alla som är legitimerade inom humansjukvård men man måste ha tillräcklig veterinärmedicinsk kunskap och det kommer antagligen krävas en utbildning på kanske en termin för att bli godkänd om man inte sen tidigare har erfarenhet.

RE: Djursjukvårdare
2009-10-09 13:16   Annika
Det låter ju toppen! Tack för ditt svar :)

RE: Djursjukvårdare
2009-10-13 09:04   Sofie
Hej jag tänkte bara höra med er som går nere i Svalöv. Utbildningen till djursjukvårdare, är det fasstställt att man blir legitimerad efter utbildningen? Det var tal om att man inte fick någon legitimation...? Mvh Sofie

RE: Djursjukvårdare
2009-10-15 17:13   svalöv
det spelar inte så stort roll,du blir ju iafall djursjukvårdare och kan arbeta på djursjukhus efter utbildningen. /Från en som går i önnestad djursjukvård inriktning stor djur och det är samma regler i svalöv :)

RE: Djursjukvårdare
2009-10-16 23:13   Robert
Sofie: Det är i dagsläget bara utbildningen på SLU i Skara som ger legitimation. Svalöv: Tyvärr så stämmer inte det. Läs mitt tidigare inlägg. Möjligtvis så kan ni som får jobb inom djursjukvården inom de närmaste 5 åren att kunna få en legitimation men jag skulle inte var alltför säker på det. Att då börja en djursjukvårdarutbildning som inte ger legitimation ser jag som ett stort risktagande då man inte kommer att kunna utföra många arbetsuppgifter. Fast det är klart att man kan jobba på djursjukhus men inte på det sätt som djursjukvårdare gör idag.

RE: Djursjukvårdare
2009-10-20 17:52   djursjukvårdare
post Okej för att min lärare sa att vi kommer ha nästan samma uppgifter som dom på skara,vi kommer få en form av C15 och vi kommer kunna ge dropp,vara med på operationerna m,m Bild på mig och Frida under vår lektion :) behandlar en hund,lyssnar på hjärtat och känner på lymfkörtlarna

RE: Djursjukvårdare
2009-10-22 13:05   olivia
Hej Har gett upp hoppet om att komma in i Skara, så jag har en fundering till er som läser djursjukvårdarutbildningen i svalöf eller önnestad. Vad krävs det för betyg för att komma in? Tar de in studenter enbart på betyg eller andra erfarenheter? Hur många platser finns det på respektive inriktning? Har 18,3 i medel och det räcker ju inte på långa vägar till att komma in i Skara:( Är det någon annan som funderat på att läsa i Storbritanninen, eller läser där just nu? mvh Olivia.

RE: Djursjukvårdare
2009-10-22 14:20   Matilda
Olivia: Om du ändå ligger så pass högt i betyg varför pluggar du inte upp några stycken så är det ju inga problem att komma in på Skara? Jag vet att man inte får "plugga upp" betyg man läst förut, men läs nya ämnen. Det har jag gjort! Säg att du inte har biologi A eller Fysik B. Läs den på 5 veckor (7 veckor för fysik B då den är 15o p) och så byter du ut det högre betyget som du förhoppningsvis fick till ett av dina sämre! Lycka till! Mvh Matilda

RE: Djursjukvårdare
2009-10-22 15:21   djursjukvård
ditt betyg räcker så bra för att komma in på svalöv djursjukvårdar utbildning till smådjur,jag hade 10,5 i snitt och kom in :) men vi gjorde ett intagninsprov innan vi började här och jag klarade intagninsprovet.

RE: Djursjukvårdare
2009-10-22 22:33   Matilda
Men om det inte kräver mer en ett par månader extra plugg så skulle jag helt klart ha valt Skara. Svalöv känns ännu som ett osäkert kort då vad jag har förstått det som är oklart om man får legitimation. Och ÄVEN om man inte får det och att man "kan ju" jobba som det men inte ha lika många arbetsuppgifter som en legitimerad så är ju löneförhandlingne en annan aspekt. /Matilda

RE: Djursjukvårdare
2009-10-22 22:33   Matilda
Men om det inte kräver mer en ett par månader extra plugg så skulle jag helt klart ha valt Skara. Svalöv känns ännu som ett osäkert kort då vad jag har förstått det som är oklart om man får legitimation. Och ÄVEN om man inte får det och att man "kan ju" jobba som det men inte ha lika många arbetsuppgifter som en legitimerad så är ju löneförhandlingne en annan aspekt. /Matilda

RE: Djursjukvårdare
2009-10-23 17:55   M
det går att plugga upp ämnen som man har Godkänt i, i vissa kommuner i sverige. alla kommuner läser nämnligen lagen lite olika, så i SJÖBO kommun tex får man fortfarande läsa ämnen på komvux som man redan läst innan, (gäller inte VG dock). den nya djursjukvårdarutbildningen har förhandlingar med jordbruksverket ang legitimation, men inget är klart ännu! frågan är, hur ser arbetsgivarna på den nya utbildningen? en förhoppning finns ju att den faktiskt URKASSA lönen skulle höjas iom att legitimationskrav kommer samt längre högskoleutbildning (skara). personligen tycker jag att det är omotiverat svårt att komma in i skara och sedan dålig lön för så mycket plugg. och den nya utbildningen känns väldigt osäker med tanke på att det inte ger legitimation, att det inte är någon högskoleutbildning samt att utbildningen faktiskt startade i år - på ett naturbruksgymnasium....

RE: Djursjukvårdare
2009-10-26 01:44   Robert
Med de nya reglerna kommer det att krävas att man är legitimerad för att man t.ex. ska få ge injektioner eller behandla djur under sedering och därmed kommer man inte få göra detta om man går en annan utbildning än den i Skara. Har själv C15 och har jobbat som djursjukvårdare men kommer enligt de nya reglerna att få utföra dessa uppgifter om jag inte gör en examination innan övergångsperioden tar slut. Det din lärare säger ser jag som helt vilseledande då mycket av det jobb som görs på djursjukhus är just injektioner och behandling efter sedering. Bara att göra en sån rutingrej som att ge vaccin kommer det att krävas legitimation för.

RE: Djursjukvårdare
2009-11-18 00:25   Anna
Hej Mikaela! Läser du djursjukvårdarutbildningen i Kolding nu? Jag är lite orolig för språket. Jag ska börja i januari i Kolding och har börjat plugga så smått lite danska hemma. Kunde du Danska innan? Har du några bra tips på hur jag kan förbereda mig inför skolan i Kolding? Kanske du vill skicka lite tips på bra litteratur som kommer vara aktuell på skolan sedan? Hur är det med kommunikationer i Kolding lokalbuss? Så undrar jag hur det är bäst att ta sig från Göteborg till Kolding när man inte har bil.. Tack snälla om du vill hjälpa mig!! Tacksamma hälsningar/Anna Staaf

RE: Djursjukvårdare
2009-11-19 20:14   Ida
Hej! Jag har en fråga till dem som har läst eller läser Djursjukvårdare, smådjur eller smådjur: har ni läst naturbruksprogrammet? Det står nämligen i programmets beskrivning att man måste ha gjort det...

RE: Djursjukvårdare
2009-11-20 09:36   emili
Hej Ida, Jag läser inte Djursjukvårdare men jag har pratat med jag har pratat med dem och man måste ha läst naturbruksprogrammet ör att komma in..

RE: Djursjukvårdare
2009-11-20 10:54   djursjukvård
ja men jag hoppade typ av andra ring och läste upp ämnen på komvux sen.

RE: RE: Djursjukvårdare
2009-11-23 20:00   Sofie
Hej! Lite konstigt för att jag skrev till svalöfs djursjukvårdarutbildning om man kunde söka ändå och ha chans till att komma in och det hade man. Finns det någon här som läser i svalöf nu med smådjur som man hade kunnat få kontakta och snacka med? har en hel del frågor och funderingar :)? Kontakta mig i så fall på swe.1990@hotmail.com Mvh Sofie

RE: RE: RE: Djursjukvårdare
2009-12-05 11:06   Sarah
Har en fråga till alla er som läser eller har läst Djursjukvårdarutbildningen i Kolding, som i Danmark går under kategorin veterinärassistent. Jag var inne på (www.praktikpladsen.dk/search_godkendelser_result.do?showpage=1&key=3265562412600066598042378469234969) för att se över godkända praktikplatser men fann inte en enda som ar stationerad i Sverige. Finns det någon här i Sverige, eller måste man själv ansöka om godkännande när man funnit en klinik som vill ta emot en? Hur går processen till? Kommer man in när man hittat en godkänd praktikplats, eller räknar de även in ens betyg? När startar läsåret? Har ni någon kontaktperson, typ studievägledare, som jag skulle kunna komma i kontakt med och ställa alla mina funderingar? Hoppas innerligt på svar. Vänligen, Sarah Nystromare@hotmail.com

RE: Djursjukvårdare
2009-12-07 13:27   Linda
Det finns massor med godkända praktikplatser i Sverige, speciellt skåne. De finns med på listan, det är de det står S framför tror jag. Skolterminen börjar i Januari, så skyndar du dig med att hitta praktikplats så hinner du. Du kommer in om du har praktikplats, de kollat inte gymnasiebetyg. Ring till skolan om du har frågor, de är väldigt hjälpsamma. Mvh Linda

RE: Djursjukvårdare
2009-12-08 01:33   Anna
Hej! Vad det gäller detta med praktikplats så går det bra att hitta en klinik som vill ta emot dig under en del av/ hela utbildningen som varar i 3 år drygt från det att ditt utbildningsavtal startar. Det enda som är, är att "det faglige udvalg" som det heter på danska skall godkänna din praktikplats innan ni kan skriva detta avtal. En blankett för det hittar du på hansenbergs hemsida. Därefter skall din klinik några veckor senare mottaga ett brev med besked på om kliniken blivit godkänd eller ej. Sedan är det bara att skriva ett avtal med kliniken, skicka in till skolan och sedan får du ett brev där det står att du är registrerad/intagen på hansenberg i Kolding. De kollar alltså inga betyg från gymnasie/grundskola. Jag skall själv börja nu i januari och det skall bli såå kul!!

RE: Djursjukvårdare
2009-12-08 17:52   Sarah
Hoppas du orkar och vill svara på lite fler frågor gällande Kolding, "Linda". Vore jätte snällt av dig. Vet du vad det är för krav för att en praktikplats, som inte finns på listan, ska bli godkänd? Om jag har förstått rätt befinner man sig på skolan i 10-veckors perioder och återstående tid på sin praktikplats, men hur många veckor är det mellan dessa 10-veckors perioder? Det jag oroar mig för är att man inte kommer få tillräckligt med teoretisk kunskap i och med all den tid som läggs på praktik. Går det att jämföra denna utbildning med SLU:s Djurskuvårdarutbildning, eller besitter de danska nyexaminerade studenterna samma kunskap och lärdom som de svenska vid slutet av sin utbildning? Återigen, väldigt tacksam för svar. Vänligen, Sarah

RE: Djursjukvårdare
2009-12-08 18:04   Sarah
Hoppas du vill och orkar svara på några fler av mina funderingar, "Linda". Vet du vad det är som krävs för att en praktikplats, som inte finns med på listan, ska bli godkänd? Är det dess storlek och antalet veterinärer/djursjukvårdare som arbetar där etc.? Är det bara en kursstart per år (januari)? Om jag har förstått det hela rätt som befinner man sig på skolan 10 veckor åt gången, och återstående tid på sin praktikplats. Men hur många veckor är det mellan dessa 10-veckors perioder? En sista fundering, vilket även är det jag funderat mest på. I och med denna utbildning i Danmark, hamnar man vid examen på samma kunskapsnivå som de svenska studenterna vis SLU:s utbildning? Du råkar inte veta hur Jordbruksverket ställer sig till att ge, de som gått Koldings utbildning, svenskgiltigt legitimation som ska införas nu efter årsskiftet? Återigen, hoppas verkligen på svar. Vänligen, Sarah

RE: Djursjukvårdare
2009-12-09 04:16   Chloë
Hej, jag är jättepepp på att läsa utbildningen i Kolding, Danmark. Tänkte söka in till nästnästa år, 2011. Jag har dock hört att den är väldigt populär så jag är lite rädd för att inte komma in. Jag skulle jättegärna vilja ha kontakt med någon som har/läser/ eller ska läsa djursjukskötarutbildningen i Kolding. Min mail är: chloeeld@live.se Jag skulle bli jätteglad om ngn mailade för det är en del grejer jag skulle vilja veta om skolan, som t.ex. hur atmosfären är, om man måste/om man måste ha vissa meriter för att komma in etc Mvh Chloë

RE: Djursjukvårdare
2009-12-09 12:52   Linda
Sarah Tror att kliniken måste ha 2 veterinärer eller en veterinär+ en djursjukvårdare för att bli godkänd. Alltså kan även små ställen bli godkända, fast jag rekommenderar att man är på ett större ställe så man får med alla moment. Att du får för lite teori tror jag inte du behöver oroa dig för. Du läser 50 veckor ren teori, om du jämför det med Skaras (2åriga) så blir det inte mer för dem när du har räknat bort alla deras lov och praktik. Jag upplever inte att Skaraeleverna kan mer än oss. Möjligtvist lite mer stordjur. Vi kan mer labb och är ofta mer erfarna praktiskt. Prakitkperiodera mellan skolperioder är varierande långa, allt från 3-7 månader. Bara en kursstart per år i januari. Allt kring legitimationen är fortfarande väldigt luddig, jordbruksverket verkar inte veta så mycket själva. Men vi har fått hintar om att det inte kommer blir några problem och det tror jag inte det kommer bli. Den danska utbildningen är internationellt godkänd (AVOCENE). Lycka till! Linda

RE: RE: Djursjukvårdare
2010-01-12 12:54   olivia88
Hej allihopa:) Tänkte bara höra om det är någon mer som sökt/ska söka till djursjukvårdarutbildningen i önnestad/svalöf nu till hösten 2010? Vore kul att koma i kontakt med någon som har sökt eller redan går utbildningen:) Har inte så stora förhoppningar om att komma in på utbildningen i Skara, tyvärr, men ska söka den också iaf. Jag har även ansökt i England o Skottland, någon annan som sökt sig utomlands? mvh Olivia

RE: Djursjukvårdare
2010-01-18 22:11   Moset
Du kan utbilda dig till veterinär i Warsawa. Där finns det fortfarande ganska stor chans att komma in. Mvh Moa Sunhede

RE: Djursjukvårdare
2010-01-19 12:22   Moset
Hej! Vet du vem man kontaktar om man vill göra C15? mvh Moa

RE: Djursjukvårdare
2010-01-23 14:56   Linnea
Hej, jag går andra året på gymnasiet och har redan funderingar kring att gå utbildningen djursjukvårdare. Jag bor i skåne och har sett att det även finns utbildning här nere, och inte bara i Skara. Men jag har blivit lite förvirrad av deras hemsida och av det ni har skrivit. Svalövs utbildning verkar nämligen bara vara ett gymansium? och önnestad verkar vara yrkeshögskola? Samtidigt står det smådjur - svalöv och stordjur - önnestad. Det jag är intresserad av är att gå yrkeshögskola med inriktning smådjur, går det inte eller tolkar jag det hela fel? och blir man inte legitimerad i önnestad? En annan fundering; måste man gå SLU's jordbruksprogram för att ansöka? Hur långt är de programmet, vad innebär det och kan man gå i Alnarp i skåne?

RE: Djursjukvårdare
2010-01-24 10:55   fia
Undrar var i Tyskland samt USA som denna utbildning finns?

RE: Djursjukvårdare
2010-01-28 15:56   Sarah
Linda, jag har så många frågor och funderingar kring Kolding men inga svar. Jag skulle vara så tacksam om du har lust och möjlighet att svara på lite fler funderingar. Kontakta mig jätte gärna på: Nystromare@hotmail.com Hoppas på svar! Vänligen, Sarah

RE: Djursjukvårdare
2010-02-10 18:02   Sarah
Moa, det finns inte längre något som heter C15. Den kursen/utbildningen lades ner efter årsskiftet. Det är nu enbart veterinärstudenter som får geomngå den.

RE: Djursjukvårdare
2010-02-10 21:54   Sofie G
post Hej Linnea! Jag har tittat upp en hel del information om svalöf dem har en yrkesutbildning i svalöf till djursjukvårdare. Men deras krav nu är att man måste ha deras kurser för att kunna söka där: Djurkunskap grundkurs 50p Etologi 50p Djursjukvård 150p Häst- och stallskötsel 150p Hästkunskap 150p Lantbruksdjurs skötsel 150p Sällskapsdjur 200p Djur i park 200p Har man inte dessa kurserna så kan man i stort sett inte söka där. Man blir inte heller legitimerad än så länge men dem jobbar på det. Deras "huvudkontor" är önnestad vad jag fattat det som men själva smådjursutbildningen ligger i svalöv. Den sista frågan kan jag tyvär inte svara på. Mvh Sofie

RE: Djursjukvårdare
2010-02-11 16:03   Linnea
Hej Sofie G! Tack för svaret. Jag kan ju säga att jag inte har de kurserna.:P Så då är nog den idén rätt körd. Dessutom vill jag bli legitimerad. Men om jag ska satsa på Skara istället.. Det verkar som att det är svårt att komma in där? Hur höga intagningspoäng var det förra året? Hur många kom in? Mvh Linnea

RE: Djursjukvårdare
2010-02-15 11:08   Sofie
Hej Linnea. I Skara tar de in 40 st per år och förra året var intagningspoängen genom betyg 19.22 och högskoleprov 1.6. Så ja, tyvärr är det väldigt höga poäng som gäller för att komma in. :( Är det någon här som tänkt söka till utbildningen i Svalöv? Jag ska söka till båda utbildningarna, men skulle gärna vilja hur andra tänker som söker till Svalöv eftersom det inte är garanterat att bli legetimerad där...

RE: Djursjukvårdare
2010-02-17 21:55   Sara
Hej Linnea! Skara brukar ha höga intagningspoäng och dom tar bara in 40 st varje höst. Intagningspoängen brukar ligga runt 18 tror jag. Själv har jag gått ett år på folkhögskola bara för att få söka in genom den kvoten oxå. Fick högsta betyg där ifrån men kom inte in endå. De tog typ in en person genom den kvoten så jag föll på lottningen :( Jag har funderat väldigt mycket på Svalövs utbildning. Tycker det är tråkigt att man inte blir legitimerad där längre. Dock trodde inte jag att man behövde ha alla dom kurserna när man sökte?? I så fall känns det ju lönlöst. Blir så trött på det här med alla utbildningar, att allt ska vara så svårt och krångligt. Särskilt med tanke på att det behövs så många djursjukvårdare! Mvh sara P.S lite kul att denna tråden fortafarnde är vid liv, nämligen jag som startade den för jätte längesen :D

RE: Djursjukvårdare
2010-02-18 10:48   olivia88
Hej Sara! Tycker också det är kul att denna tråden som du skapade forfarande håller igång:)Jag har fått svar på många frågor genom denna tråd, så de e kul :D Du sa att du funderade mkt på attt söka till svalöf? Tycker verkligen du ska söka dit! Sedan är det bara att hålla tummarna för att man så småningom blir legitimerad även genom denna utbildning! Tror inte att man behöver jättebra betyg för att komma in i alla fall, jag läste någonstans att någon hade kommit in med ett snittbetyg på ca 12, 5 tror jag, de har väl någon typ av intervju eller prov tror jag? Jag har sökt till svalöf (fast i första hand stordjur i önnestad) eftersom jag inte heller kommer in i Skara...Gränsen för att komma in där förra året låg på 19,3..så de e ju helt sjukt. Lycka till! mvh Olivia Ty

RE: Djursjukvårdare
2010-02-18 18:06   sara
Hej Sofie! Jag har som sagt funderat mycket på utbildningen i svalöv. Men det med legitimationen känns så tråkigt. Vad ska man gå där i två år för om man inte kan jobba som en riktig djursjukskötare? Men samtidigt så är det väl kanske bättre än inget. Jag ska söka både den i svalöv och den i skara och hoppas jag kommer in på någon av dom :) Jag mejlade jordbruksverket och frågade om man på något sätt kunde få leg. efter svalöv men ikke. Man måste gå en av jordbruksverket godkänd utbildning och i dagsläget är det bara skara som står för den utbildningen. Däremot tänkte jag mejla tillbaka och fråga om den i svalöv har någon chans att bli en godkänd utbildning av jordbruksverket. Mvh

RE: Djursjukvårdare
2010-02-18 20:02   Linnea
Hej sara och sofie! 40 per år var inte mycket. Vet ni på ett ungefär hur många som söker varje år? Är det ett stort intresse? Jag kommer nog söka till Svalöv också men jag vill allra helst till Skara. Utbildningen är medicinsk och ger en legitimation.. Det är väl oftast det som söks sen när man ska söka jobb? Jag undrar också om man behöver alla de där kurserna för att söka till svalöv?? Var läser man upp dem isåfall? verkar rätt omständigt iof..

RE: Djursjukvårdare
2010-02-19 11:27   Sofie
Hej Sara och Linnea! Jag håller med om att man inte vill gå en utbildning i två år och sen inte få göra allt som hör till yrket. Samtidigt är jag väldigt trött på att vänta när jag vet vad jag vill bli, jag vill utbilda mig nu! Om jag kommer in på Svalöv istället för Skara kommer jag nog gå där, just för att jag är trött på att hoppas på Skara... Får hoppas att jordbruksverket kommer fram till hur det ska bli med legitimationen snart. Linnea, förut fanns det ett sex månaders praktikkrav för att söka till Skara, men för nåt år sen tog de bort kravet. Då ökade antalet ansökningar jättemycket, så förra året sökte ca 2000 personer, varav drygt 1000 stycken i första hand. Det är sjukt många på bara 40 platser. Kurserna som nämns till Svalöv läste jag på gymnasiet, jag gick på en naturbruksskola. Man kanske kan tenta upp dem, du får nog prata med en naturbruksskola isf...

RE: Djursjukvårdare
2010-02-19 17:52   Linnea
Hej Sofie, Låter jätte jobbigt att du inte kommer in.. :( Men var det så att man blev legitimerad i svalöv förut? Varför tog de bort det? Så synd.. Men det kanske kommer tillbaka igen! Det är rätt konstigt att man bara skulle kunna utbilda sig på ett ställe, i skara och att bara 40 personer får göra det per år. Men det är som det är. Det här om arbetskrav i 6 månader, varför står det fortfarande kvar på hemsidan, SLU, att man måste ha det? Det står även att från och med 2007 kan inte Biologi.B ersättas av alternativ 2, och 3.. Så jag som läst naturkunskap A och B kan inte söka in då?

RE: Djursjukvårdare
2010-02-19 18:28   sara
Hej igen! Sjukt att man ska behöva ha alla dom kurserna, det är typ inga som har det ju om man inte gått naturbruk. Det känns ju helt fel... Hoppas jag kan komma in endå eller nåt. Jag mejlade som sagt var jordbruksverket och frågade om det fanns någon möjlighet till att svalöv skulle bli godkänd men har inte fått svar än. Återkommer med det :) mvh

RE: Djursjukvårdare
2010-02-22 16:00   Sofie
Linnea, vart läser du? Numera är den särskilda behörigheten bara matte B, naturkunskap B och samhällskunskap A. Så då borde du väl vara behörig? :) På den här sidan, till höger under bilden står behörigheten. ://utbildning.slu.se/vara_utbildningar/kandidatoyrkesprogram/Djursjukskotare/Utbildningen/ Du måste lägga till http först i adressen. Det verkar inte som man får länka i forumet?

RE: Djursjukvårdare
2010-02-23 13:09   Linnea
Oj, jag måste ha läst på en gammal sida då. Men nu ser jag på länken du skickade hur det är. Ja, då har jag ämnena som krävs. Men nästa problem är då att komma in. :(

RE: Djursjukvårdare
2010-02-24 21:52   Sara
Hej! Jag har för mig att jag mejlade och frågade förra året om man var tvungen o ha naturkunskap B och då fick jag svar att man oxå kunde ha Biologi A och B istället. Så tror man kan ha så oxå... Mvh

RE: Djursjukvårdare
2010-03-02 12:48   Vargtand
Hej Jag gick utbildningen i Danmark på CEU Kolding. Det enda som krävs är att du har gått grundskolan och att du har en praktik. Utbildningen är på 10 gånger 5 veckor med praktiktid i mellan. Sammanlagt ca 3 år. Om dom gör det svårt för dig att komma in kan du alltid skriva brev om att sverige inte har samma lagar som Danmark. Du kommer förstå vad jag menar när du sökt dit =) MVH/Vargtand

RE: Djursjukvårdare
2010-03-05 20:02   Sofie
Vargtand! Jag har funderat på att söka till danmark men tycker det är svårt att hitta info om hur det funkar... Hur söker man egentligen? Hur många svenskar tar de in per år? Är det höga intagningspoäng? Jag har försökt googla runt lite på internet men hemsidorna jag hittat är så förvirrande och det hjälper inte direkt att när det står på danska heller. :P Har du nån bra sida man kan läsa om det på?

RE: Djursjukvårdare
2010-03-11 11:08   Sarah
Hej "Vargtand"! Jag tänkte fråga dig ifall du har möjlighet och lust att svara på en fråga som jag har gällande utbildningen och deras krav på elevlön? Jag får nämligen inget bra svar från dem på skolan. Hoppas på svar! Vänligen, Sarah Email: Nystromare@hotmail.com

RE: Djursjukvårdare
2010-03-29 01:17   Jensan
post Hejsan! Har inte undgått att kikat på den här sidan flera ggr, och fick oxå upp ögonen för Danmark. Men skulle jätte gärna vilja ha kontakt med någon som pluggar där nu eller ska till att börja..Skulle vara oerhört tacksam för de.. Mvh Jenny

RE: Djursjukvårdare
2010-03-29 01:19   Jensan
post Hejsan! Har inte undgått att kikat på den här sidan flera ggr, och fick oxå upp ögonen för Danmark. Men skulle jätte gärna vilja ha kontakt med någon som pluggar där nu eller ska till att börja..Skulle vara oerhört tacksam för de.. Mvh Jenny stall_Nyvalla@hotmail.com

RE: Djursjukvårdare
2010-04-01 14:17   Blåsippa
Om djurvårdarutbildningen i Danmark- Någon som vet om utbildningen är CSN-berättigad? Hur söker man egentligen till utbildningen? Hittar inga ansökningsblanketter... Vilka ansökningshandlingar ska bifogas? undra hur svårt det är med danskan... Tror ni att utlandsstuderande någon gång i framtiden kommer få samma licens som de som pluggat på Skara?

RE: Djursjukvårdare
2010-04-03 18:50   Linda
Ville bara informera alla som tänkt gå i Danmark att jag fick legitimation utan problem. Tog examen i oktober 2009. Lycka till allihopa!

RE: Djursjukvårdare
2010-04-07 15:08   Sandra76
hej! Jag heter Sandra och jag är 33 år.Jag har samma yrkesplaner men jag har tänkt studera till veterinär.Vet du någonting om hur man gör för att söka en praktikplats hos en smådjursklinik.Jag bor i Stockholm och pluggar behörighet på Komvux i Stockholm. Mvh Sandra

RE: Djursjukvårdare
2010-04-09 14:31   Emma
Hejsan alla blivande djursjukvårdare! Jag har sökt in till utbildningen i Svalöv till hösten. Jag har pratat med både dem och med olika studievägledare och enligt dem så ser arbetsmarknaden bra ut även utan legitimeringen.. Men dom på skolan försöker få utblidningen legitimerad, rektorn på skolan gav mig rådet att söka in nu medans intagningssiffrorna inte är så höga, och ev tacka nej eller hoppa av om utb inte kan bli godkänd av jordbruksverket. Men enligt min studievägledare så är arbetsmarknaden så pass stor, och det kommer bli om det inte redan är, svårt för Skara att ha "ensamrätt" på alla djursjukvårdare. Konkurrensen är tydligen rätt stor.. lycka till allihopa! Vi ses kanske i Svalöv till hösten =) Hälsningar Emma

RE: Djursjukvårdare
2010-04-11 21:00   carro
Hej Har du fått nåt svar på frågan?

RE: Djursjukvårdare
2010-04-11 21:12   carro
Hej har du fått svar på dina frågor för jag hade åsså behövt svar på samma sak.. du kan väl maila mig.. =) mvh carro

RE: Djursjukvårdare
2010-04-11 21:15   carro
hej jag har lite frågor som jag undrar över ang utbildning vet du om utbildningen är CSN-berättigad? Hur söker man egentligen till utbildningen? Hittar inga ansökningsblanketter... Vilka ansökningshandlingar ska bifogas? hur gjorde du för att få praktikplats? mvh carro

RE: Djursjukvårdare
2010-04-12 11:19   Emma86
Hejsan Carro. Jadå, du hittar ansökningsblankett och information om utbildningen på deras hemsida: www.buf.kristianstad.se/djursjukvard/ Utbildningen är CSN berättigad =) Ang praktik så har man 2 LIA perioder per år, och det kan du bestämma dig för var du vill vara då. Jag har inte fått svar än ang legemitationen.. Men tänkte vänta tills jag får svaret om jag kommer in eller inte. Just nu lutar det emot att jag går den, jag har väntat så länge på detta och längtar verkligen! =) Hälsningar Emma

RE: Djursjukvårdare
2010-04-13 12:36   Sandra
Hej! jag har valt att studera djursjukvård.Hur ska man bära sig åt för att få praktik på en djurklinik. mvh Sandra

RE: Djursjukvårdare
2010-04-14 10:04   Sofie
Hej Sandra! Menar du att du redan går en djursjukvårdarutbildning? I så fall fixar väl skolan praktik eller berättar hur ni ska gå till väga?

RE: Djursjukvårdare
2010-04-19 16:05   spacewoman
Hej! Har med spänning och glädje läst denna tråd och känner hopp! Ska definitivt söka till Danmark! Skulle gärna ha kontakt med någon som studerat där för att få höra lite personliga erfarenheter och få lite tips. Bor med sambo och tre hundar i Sthlm, så blir att pendla på praktiken hit, samt försöka hitta boende med hundarna vilket kanske inte blir det lättaste men måste gå bara! Så, om någon vill vara så vänlig och höra av sig, som studerat eller studerar där, maila mig på jclindblom@gmail.com Tack! Mvh Jenny

RE: Djursjukvårdare
2010-04-20 11:41   Sarah
En vädjan till alla som går eller har gått utbildningen på Hansberg i Kolding! Jag har sedan i november förra året aktivt sökt efter en praktikplats här i Sverige, men har enbart fått negativa besked och detta på grund av att skolan kräver att eleven ska få någon form av utbetalning/lön på den aktuella praktikplatsen. Jag har även mailat skolan och förklarat att möjligheten till "Elevlön", som det heter i Danmark, inte finns på samma sätt här i Sverige, men fått som svar att dessa regler gäller alla. Det är många kliniker som velat ta emot mig men varit tvungna att tacka nej, just på grund av lönkravet. Därför undrar jag nu hur ni, som går eller har gått på Hansberg, gått till väga när ni ordnat praktikplats? Är det någon av er som faktiskt lyckats ordna en här i Sverige? Är oerhört tacksam på svar då detta förstör alla mina planer att lyckas komma in på skolan. Vänligen, Sarah

RE: Djursjukvårdare
2010-04-20 15:32   Linda
Hej Sarah! Jag har tänkt att söka utbildningen nu i Oktober och visste inte att det är så svårt att få praktikplats. I vilka städer har du sökt praktikplats? I värsta fall får du väl söka en praktikplats i Danmark? Mvh Linda

RE: Djursjukvårdare
2010-04-20 18:20   sippa
SARAH, jag vill också gå utbildningen! Vill du maila mig? re b sv e@gmail.com (inga mellanrum i mail adressen)

RE: Djursjukvårdare
2010-04-21 10:37   Blåsippa
Vargtand!!!! Fick du elevlön på praktiken???? Hur mycket isf? Verkar som om att det är ett måste för att få börja på utbildningen. Men det verkar vara svårt att hitta en praktikplats som vill pröjsa..... Hur löste du och dina svenska kurskamrater detta problem????

RE: Djursjukvårdare
2010-04-21 11:55   Linda
Hej Sarah! Skolan tar inte så hårt på det där med elevlön, danskar är ett rätt så avslappnat folk;) Vet flera som gått utbildningen utan att få betalt från sin praktikplats. Skicka in papperna som vanligt utan att fylla i något i rutan ang. elevlön. Själv jobbade jag på ett stor djursjukhus, där fick jag gå på vik. eller timmar när jag inte gick i skolan eftersom de alltid hade personal som var sjuka/lediga osv. Vet även flera som har fått betalt där de praktiserade, så det är inte omöjligt. Sök på de stora ställena! Lycka till!=)

RE: Djursjukvårdare
2010-04-22 10:44   Sarah
Hej Linda! Saken är den att varje gång jag varit i kontakt med skolan via mail, har jag förklarat situationen och svårigheten att finna en avlönad praktikplats. Nu senaste fick jag detta svar: "Hvis du har en uddannelsesaftale med en virksomhed i Norge eller Sverige, skal du være opmærksom på, at du ikke er omfattet af den samme overenskomst som danske elever! Det betyder noget for din løn, som nok vil være noget lavere end det, en tilsvarende elev får i Danmark. Vær også opmærksom på, at du selv skal betale for dit ophold på erhvervskostskolen. Der er krav om, at du får løn, men der er ikke krav om størrelsen, men vi anbefaler naturligt, at man får en fornuftig løn." Och om jag nu inte har tytt det hela fel så kräver de att jag får lön? Jag visste sedan inte att själva utbildningen kostade något. Vet du vad det handlar om för summor och så vidare? Jag har även nämnt för dem på "Vägledningscentrum" att jag hört talas om svenskar som inte behövt kräva lön på sin praktikplats, och fick då ovanstående svar. Hoppas du har tid att svara på dessa funderingar Linda. TACK!

RE: Djursjukvårdare
2010-04-22 13:05   Sarah
Skickade en ny förfrågan idag till Hansenberg om det här med elevlön, och fick tyvärr samma svar på förut: MITT MAIL TILL SKOLAN: "Hejsan! Det är så att jag är oerhört intresserad av att gå av era utbildningar och läsa till "Veterinær sygeplejerske". Jag har nu aktivit letat efter en praktikplats i Sverige som är villig och ta emot mig under dessa 3,2 år och fått positiv respons fram tills dess att jag berättar om erat krav på "elevlön". Jag vet om några svenskar som tidigare gått eran utbildning och haft praktikplats i Sverige, men inte behövt kräva "elevlön" av prakitkplatsen. Som ni säkert vet har inte Sverige samma möjlighet till detta som i Danmark, och skapar därför en del svårigheter. Min fråga är ifall det på något vis går att runtgå detta krav på "elevlön", då jag som sagt hört att det är flera som tidigare år sluppit det?" DERAS SVAR: "Du og klinikken skal underskrive en erklæring om at du får løn under uddannelsen. Får vi ikke denne erklæring, kan vi ikke godkende din uddannelsesaftale. Der er ingen regler om hvor meget du skal have i Løn. Erklæringen kan du finde på vores hjemmeside." Så Linda, jag vet inte riktigt hur de du kände lyckades runtgå dessa.

RE: Djursjukvårdare
2010-04-23 08:43   Spacewoman
Hej, själva utbildningen kostar inte, utan det är boendet på elevhemmet de syftar till tror jag. Har för mig att det kostar lite under 500danska i veckan, med måltid tre ggr om dagen osv. Minns ej då jag själv måste söka annat boende då jag ska ha med mig mina tre hundar. Det ska finnas en hel del "sommarhus" i närheten som man kan hyra, samt lägenheter ska gå att få tag på, om allt stmmer som jag fått veta via andra tidigare studerande samt internet. Får jag fråga vilken stad du bor i, om du fåt många jakande svar angående praktikplats? Är ju toppen. Kanske ni kan kryssa i elevlön men ej skirva någon summa, som en överenskommelse mellan dig och kliniken, att du inte får någon lön, eller att du får 50kr i månaden :-) De säger ju själva på skolan att det inte finns regler på hur stor lönen ska vara. Jag SKA börja i januari, ska bara få tag i en praktikplats. Har ej fått svar från de två jag helst vill till än, och två andra har avtal emd Skara och tar ej emot andra praktikelever. Kanske vi ses där!

RE: Djursjukvårdare
2010-04-23 08:57   Linda
Hej igen! Själv gjorde jag så men min praktikplats att vi kom överens om att jag kunde få hoppas in och jobba lite kvällar och helger och därmed tjäna lite pengar. Så tror de fyllde i en liten summa i elevlönsrutan. Jag hade 2 klasskamrater från Sverige som inte fick några pengar alls, vet inte hur de kringgick det, ska se om jag kan fråga dem! Utbildning kostar ingenting, det är om du ska bo på skolan under skolperioderna som du betalar för mat+hyra. Även detta får de danska eleverna betalt av sin praktikplats, så det är det de menar. Om du vill kan du ge mig din e-mail, så skriver jag till dig när jag frågat mina förre detta klasskamrater Mvh

RE: Djursjukvårdare
2010-04-23 10:43   Sarah
Hej Spacewoman! När jag letade lite på deras hemsida så upptäckte jag att det inte var utbildningen som kostade, utan deras internat. Jag är bosatt i Borlänge men har inte begränsat mitt sökande på praktikplats här utan sökt i hela Sverige. Struntar rent ut sagt vart jag ska behöva flytta, bara jag får en praktikplats. Saken är den att jag vågar nog inte chansa, på att göra så som Linda föreslår att inte fylla i någon i kolumnen om betalning, eller enbart kryssa i att jag får lön men inte hur mycket. För visst är oktober sista ansöknings månaden? Vet du vad de "andra två" har för avtal med Skara? Har de gått med på att betala ut lön?

RE: Djursjukvårdare
2010-04-23 21:14   carro
Hej hur har ni gått till väga när ni sökt praktik plats?? mvh carro

RE: Djursjukvårdare
2010-04-26 10:24   Sarah
Hej Linda! Kanske är det dig jag terroriserat med en del mail förut, som du varit så snäll att svara på? Här kommer min mailadress om inte annat: Nystromare@hotmail.com. Verkligen jätte snällt av dig att vilja hjälpa till!

RE: Djursjukvårdare
2010-05-03 10:35   Spacewoman
Hej! Om jag förstått det rätt så vill skolan i Kolding gärna att man har praktik FÖRE skolan, omfattas man då av skolans försäkring, eftersom den praktiktiden kunde räknas bort från skoltiden sen? Blir lätt förvirrad av allt detta. Har mailat skolan men ej fått svar än så ville se om någon här visste. Tack!

RE: Djursjukvårdare
2010-05-04 09:55   Sarah
Spacewoman, jag har varit i kontakt med skolan gällande frågan om de står för någon försäkring under ens praktiktid, men det gör de alltså inte. Utan det är upp till eleven själv samt praktikplatsen att ordna med detta.

RE: Djursjukvårdare
2010-05-04 17:39   Linda
Hej allihopa! Blir också väldigt förvirrad.. Skulle ingen vänlig själ som går eller har gått på skolan maila mig så jag får lite klarhet i alltihop? Vore evigt tacksam! Mail: Linda.Sandqvist@hotmail.com Tack! Linda

RE: Djursjukvårdare
2010-05-04 18:51   Spacewoman
Hej, ja, tack, fick samma svar. Vilket får mig att undra hur tidigare elever på skolan gjort?! För det verkar inte vara kutym i sverige att praktikplatsen står för försäkringen, och inga vanliga försäkringar täcker ju sådant. Har en jättebra praktikplats, men utan försäkring blir det inget så vet inte hur man ska lösa detta. Hur har ni andra gjort som studerat där?? Jag SKA ju börja i januari, är bara så, men verkar vara en hel del att lösa innan.

RE: Djursjukvårdare
2010-05-04 19:17   Kajsa
Spacewoman, vill du maila mig, jag ska också söka till utbildningen i Kolding. MVH Kajsa johanna106@hotmail.com

RE: Djursjukvårdare
2010-05-10 11:49   spacewoman
Hej! Hur har ni löst det med försäkringen under praktiken ni som haft praktik i Sverige?? Jag hittar inget bolag som har försäkring som täcker under praktiken och djursjukhuset har inte heller. De är vana med att studenterna här är försäkrade från skolan. Hoppas på svar snart....

RE: Djursjukvårdare
2010-05-10 11:49   spacewoman
Hej! Hur har ni löst det med försäkringen under praktiken ni som haft praktik i Sverige?? Jag hittar inget bolag som har försäkring som täcker under praktiken och djursjukhuset har inte heller. De är vana med att studenterna här är försäkrade från skolan. Hoppas på svar snart....

RE: Djursjukvårdare
2010-05-14 10:14   carro
Hej Hur gjorde ni för att söka praktikplats? ringde ni dit och pratade med dem eller skrev ni brev? Känns svårt för man vet inte riktigt själv vad som gäller så svårt och förmedla det till dem...kan du inte maila mig och berätta lite hur ni gjorde? mvh carro

RE: Djursjukvårdare
2010-05-14 10:18   carro
Hej Hur gjorde ni för att söka praktikplats? ringde ni dit och pratade med dem eller skrev ni brev? Känns svårt för man vet inte riktigt själv vad som gäller så svårt och förmedla det till dem...kan du inte maila mig och berätta lite hur ni gjorde? mvh carro smurfidurf@yahoo.se

RE: Djursjukvårdare
2010-05-20 14:54   Jossan
Hej! Jag har liksom alla andra i denna tråd ett intresse om att läsa till djursjuksköterska och då helst i Skara pga. att det är det närmaste och smidigaste alternativet för mig. Men eftersom praktiken togs bort och antalet sökande har ökats något så enormt och motståndet blivit mycket tuffare så har jag en känsla av att jag inte kommer komma in detta året. Jag har sökt in till hösten 2010 med betyget 18,1 (med meritpoäng 20,1). Meritpoäng är något som också är nytt för i år, så det var inte tillagt på förra årets snittbetyg (19,33) och det innebär alltså att det kommer förmodligen bli ett mycket högre snitt detta året. Så jag försöker hitta andra lösningar i form av att läsa i antingen Norge eller Danmark (hörde att Storbritannien får man inget studiebidrag för och får betala allt själv vilket jag inte har pengar till). Har skummat lite igenom inläggen och jag har inte hittat någon som skrivit om Djursjuksköterska utbildning i Norge. Är det någon som kan berätta lite om det alternativet eller som själv har läst där? Tacksam för svar. MVH/Jossan

RE: Djursjukvårdare
2010-05-21 08:49   Spacewoman
Hej! Det finns en skola i Oslo som har en sådan utbildning på universitetsnivå. www.veths.no är deras länk. Tyvärr vet jag inte så mycket om utbildningen. Jag har efter mycket om och men beslutat mig för att inte åka till Danmark trots allt, då det strular med försäkringar och pendlandet då jag har min sambo här under tre år känns inte heller så kul. Så jag, som tidigare inte ens försökt koma in på Skara, tänker nu satsa på det istället. Höja HP resultatet helt enkelt. Så får det väl ta ett år, två år....men det måste gå helt enkelt. Jag skulle kunna vara intresserad av att söka till Oslo också, men har ännu ej fått svar om man kan söka på reell kompetens dit, vilket jag behöver. Lycka till!

RE: Djursjukvårdare
2010-06-18 09:29   Sofie
Hej! Tänkte bara kolla om det är nån här som sökt djursjukvård i Svalöv som fått några besked eller kallelse till prov än?

RE: Djursjukvårdare
2010-07-24 08:47   Praktikplats i Sverige

Går det att ha praktikplatsen i Sverige om man går den danska utbildningen till djursjuksköterska?


RE: Djursjukvårdare
2010-09-02 17:41   Sofie

Hej!
Det går att läsa in ämnena man behöver för att plugga i Svalöf, finns ett basår i Reftele som ger behörighet till dursjukvårdarutbildningen i Svalöf om man inte har gått naturbruksgymnasium. Latbruk basår heter det och det är Stora segerstad och Värnamo naturbruksgymnasium som håller i utbildningen.


RE: Djursjukvårdare
2010-09-06 13:10   Linda

Ja, det går hur bra som helst=)


RE: Djursjukvårdare
2010-09-07 08:56   Destiny

Obs!

Skolan i Kolding, Danmark har nya regler!!!
Man får bara ha praktikplats i Danmark...läs på hemsidan...


RE: Djursjukvårdare
2010-09-14 22:22   LLAADD

Hade tänkt söka utbildningen i Kolding, men är det någon som har gått där när dem har haft barn, sitter själv med en pojk på 2 år och funderar på hur man ska gå till väga med boende, dagis mm

Mvh Annika


RE: Djursjukvårdare
2010-09-15 09:42   Linda

Ops, gick visst inte alls hur bra som helst=( Trist att de ändrat det.


RE: Djursjukvårdare
2010-09-27 21:50   Hanna

Hej!

Det här är ju världens bästa tråd! Har nog läst vartenda inlägg nu tror jag.

Jag vill såklart också bli djursjukvårdare, och då med legitimation. Har sökt till Skara två år men inte kommit in, har ingen chans som det ser ut nu. MEN! Har fått en annan jättebra chans!
Jag hörde av mig till en kontakt på ett djursjukhus i närheten där jag bor och hon, i sin tur, gav mig numret till en personalansvarig som skulle hjälpa mig med lite frågor. Det hela slutade med att hon kanske kunde tänka sig att ge mig en praktikplats där. Jag ska självklart söka. Till grejen hör att dom, under praktiken, utbildar en på plats till djurvårdare (Alltså, ingen legitimation). Så att man sen kan söka jobb som djurvårdare, eller fortsätta kämpa mot Skara. Jag ser det här som världens chans, då blir jag ju åtminstone djurvårdare. Och förhoppningvis djursjukvårdare med leg. även om det kommer dröja flera år..

Hon jag pratade hjälpte mig jättemycket och hade en massa bra svar på mina frågor. T.ex. så sa hon att det finns gott om jobb både för djurvårdare och djursjukvårdare med leg. Utan leg får man förstås lägre lön och mindre ansvar, men hon sa att eftersom man delat på arbetsuppgifterna mellan de med leg och de utan så behövs alla lika mycket.
Jag har först tänkte gå vägen genom att läsa sjuksköterska, men hon sa att det var krångligt och tidskrävande, vilket jag också förstått. Så den idén har jag kastat i sjön för tillfället.

Vad tror ni? Verkar det vara ett bra beslut att ansöka om praktikplatsen (som för övrigt är obetald, så det måste jag ju lösa på ett eller annat sätt.)?

/Hanna


RE: Djursjukvårdare
2010-12-28 11:17   Therese

Hej!!

Ska ni fortfarande läsa till djursjukvårdare på Hansenberg med start januari 2011?

Jag börjar om mindre än 2 veckor, hade vart kul att veta om det var fler svenska som skulle gå :)


RE: Djursjukvårdare
2011-01-12 20:19   HE

Hej Sara!
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig, har en massa frågor.
Skulle du kunna maila mig tror du?
rebsve@gmail. com

Hälsningar
Hanna


RE: Djursjukvårdare
2011-01-30 10:37   CCCorone

Går just nu på Hansenberg i Danmark och läser till djursjuksköterska. Började 10 jan i år. Är det någon som har några frågor så får ni gärna kontakta mig och ställa dem! :)


RE: Djursjukvårdare
2011-02-01 11:20   Sara

Jag är lite nyfiken! :)
Hur söker man och sånt? Och behöver man någon praktik mm? Hur lång är utbildningen?

Och vart ligger Hansenberg? :D haha

Tack på förhand!


RE: Djursjukvårdare
2011-02-01 16:37   CCCorone

Skriv gärna på min mail för jag går inte in här lika mycket :)
corvus.corone.corone@hotmail.com

hansenberg ligger i Kolding, Danmark


RE: Djursjukvårdare
2011-02-01 23:42   lisa

Till Hanna.

Låter ju lite si så däre kan jag tycka med praktikplatsen.... Se till att inte bli utnyttjad bara.

För visst är det ju bra med praktik men i slutändan om du nu vill försöka att bli legitimerad så är det att plugga som gäller....

Själv har jag jobbat så länge inom djursjukvården att jag kan efter att ha uppfyllt vissa kriterier kunna ansöka om leg, men det är ju en övergångsperiod till 2014 och efter det är den porten stängd....

Och då ska man ha jobbat minst 6 år heltid, gjort en momentlista med praktiska saker man ska kunna och få påskrivet av en vet, ett teoretiskt prov som är på allt det som man läst i skara under 3 år, intyg på 20 dagar kurser med inriktning på minst 4 veterinärmedicinska områden.

Det är en del på jobbet som inte kommer att kunna fixa legitimeringen och de kommer att få göra mindre än vad de gör idag.

OCh för att få ge injektioner mm idag så ska du ha C15....

Att få praktikplats kan väl visst vara bra, men det kommer även innebära att om du inte pluggar vidare på ex skara sen så kommer du inte kunna utvecklas så mkt. Vad du i princip kommer att få göra är att ta in patienter, väga och tempa dem, stå och lyssna på veterinären vid undersökning och inte så mkt mer. Städa mm. Mkt städ är det. Kan jämföras med en undersköterska tror jag inom human.
Detta självklart om du är på ett ställe där de följer alla lagar och regler, vilket inte alla gör....

Men vad jag försöker säga är att du ex aldrig kommer att kunna komma in och lära dig ex narkos och bli opsköterska eller liknande, du kommer inte ens att kunna få ge ex lugnande medel för det får endast vet ge mm och visst, det kan vara kul ett tag, men tro mig, du kommer att tröttna, för det är inte såå roligt...

Bara så att du inte hoppas i galen tunna... =)

Det blir ju extra krångligt just nu, men jag lovar satsa på att försöka komma in på en riktig skola istället i första hand, inte praktik.

Lyvka till

/Lisa


RE: Djursjukvårdare
2011-02-02 20:22   Therese

Hej CCCorone, jag funderar på att söka till kolding och undrar över några saker. terminsavgifterna är ganska höga, går det att få något bidrag/stipendium? Att bo på skolan känns ju lättast men det verkar vara ganska dyrt, hur har du gjort?

Jag har lite svårt för danska... är böckerna på danska eller engelska?

maila mig gärna :) tezzie82@hotmail.com

Mvh Therese


RE: Djursjukvårdare
2011-02-15 12:16   Jenny H

Hej Sara!
Såg som snabbast att du är bosatt ii Borlänge. Jag är från Gagnef och är liksom dig inne på att bli djuksjuksköterska. Har du gått utbildningen i Kolding?
Jag har massa frågor som jag vore tacksam om du ville svara på :)

Med vänliga hälsningar Jenny Hedlund.


RE: Djursjukvårdare
2011-02-15 12:16   Jenny H

Hej Sara!
Såg som snabbast att du är bosatt ii Borlänge. Jag är från Gagnef och är liksom dig inne på att bli djuksjuksköterska. Har du gått utbildningen i Kolding?
Jag har massa frågor som jag vore tacksam om du ville svara på :)

Med vänliga hälsningar Jenny Hedlund.


RE: Djursjukvårdare
2011-03-01 14:11   posh

Hej !!! Tänk på att om ni går djursjukvårdar utbildningen i Danmark så gäller inte den legitimationen i Sverige ...


RE: Djursjukvårdare
2011-03-01 16:32   CCCorone

Det finns ingen legitimation i Danmark men det kommer att komma snart vilket gör att vi som går där nu kan komma att få mer behörighet än tidigare.

Man måste alltid söka legitimation, det är inget man bara får och anledningen till att det kan vara svårare att få den när man gått i Danmark är för att man inte läser så mycket om häst (man väljer häst/smådjur) och enligt den svenska legitimationen måste man ha både och. Man kan dock chansa och söka legitimationen ändå när man är klar (vi läser lite om häst och man kan ha erfarenhet sen innan) och får man inte den då så kan man läsa upp häst. Hur/var man gör detta är dock väldigt oklart och man får hela tiden olika besked, men reglerna ändras som sagt också hela tiden så man får helt enkelt ta det när man går ut och då testa att söka legitimationen.

För övrigt är det en kanonutbildning och jag tycker att det ger mycket mer än tex. Skara eftersom man har så mycket praktik och många kliniker jag pratat med anställer hellre från Hansenberg än från Skara just för den praktiska erfarenheten.


RE: Djursjukvårdare
2011-03-21 17:32   Michaela

Undrar bara hur svårt det var att förstå språket i början?
Jag kommer från stockholm och har svårt att förstå danskan..


RE: Djursjukvårdare
2011-03-21 17:35   Michaela

CCCorone

Vet du om dom kommer ändra på intagningsreglerna för utbildningen i samband med legitimationen i Danmark som kommer?


RE: Djursjukvårdare
2011-03-22 18:22   CCCorone

Michaela: Jag har aldrig förstått ett ord danska i hela mitt liv och fått panik om nån dansk har frågat mig om vägen eller liknande. Har till och med snackat engelska i Danmark för om de hörde mig prata svenska så pratade de danska med mig haha. Och jag kan säga att de första två, kanske tre veckorna var skitjobbiga - nu efter 10 veckor tänkte jag knappt på att undervisningen var på danska. Klart att man inte förstår exakt allt men jag trodde aldrig att jag skulle förstå det så bra! Så språket ska man absolut inte se som ett hinder - tvärtom! Där är massa norrmän också så man får lära sig både danska och norska :P

Har faktiskt ingen aning om intagningskraven ändras, men det tycker jag att du ska ringa/maila skolan och fråga om. Det tar nog ett tag innan legitimeringen kommer också, de har inte bestämt nåt än. Och skulle det bli legitimering i Danmark också så är det bara bra för oss svenskar för då kommer utbildningen att klassas som "högre"i Sverige. Jag tycker du ska fråga skolan om de tror att nånting kommer förändras, men jag tvivlar på att det gör det till nästa år i alla fall!


RE: Djursjukvårdare
2011-03-28 16:16   Sofie

Hej!

Är det nån här som läser eller funderar på att läsa till sjuksköterska för att sen komplattera med ett tillägg och bli legetimerad djursjukskötare?
Jag vill jättegärna komma i kontakt med er i så fall, maila mig! sofie_b88@hotmail.com


RE: Djursjukvårdare
2011-03-28 21:32   CCCorone

Menar du att du ska plugga till sjuksköterska (för människor??) och sen läsa upp till leg. djursjuksköterska? Det finns ingen mening med det då du inte läser samma saker överhuvudtaget. Om det nu är så du menar


RE: Djursjukvårdare
2011-03-29 16:49   Sofie

Ja, jag menar läsa till sjuksköterska inom humanvården för att sedan gå en tilläggsutbildning som gör att man kan jobba med djursjukvård och får ha samma uppgifter som en leg. djursjukskötare. SLU håller på att ta fram tilläggsutbildningen just nu i samarbete med jordbruksverket, som jag uppfattat det. :)


RE: Djursjukvårdare
2011-03-29 18:25   CCCorone

Aha okej, det har jag inte hört nåt om. Men det låter väldigt konstigt tycker jag då man läser helt olika saker och väldigt lite är likt varandra. När du pluggar till djursjuksköterska så läser du ju massa anatomi, beteende och rådgivning, zoologi, vård, omsorg och hantering av djur osv. Och allt du läser har ju att göra med hur djur beter sig och vilka sjukdomar de kan få osv. Inte alls samma som för människor.
Så den där tilläggsutbildningen borde ju egentligen vara lika lång som den vanliga utbildningen om man ska hinna lära sig allt och få legitimation.

Får man fråga varför du först vill läsa på humansidan för att sedan läsa vidare inom djur?


RE: Djursjukvårdare
2011-03-30 13:39   Sofie

Fast jag tror att det är ganska mycket som är likt mellan djursjukvården och humanvården. T.ex hygien, doseringsuträkningar och anatomi tror jag inte skiljer sig så fasansfullt åt. Men självklart är hanteringen av djur, etologi osv jätteviktigt. Det är dock inget jag personligen är särskilt orolig över eftersom jag har haft över sex månader praktik inom djursjukvård och dessutom är inne på min andra termin till djursjukvårdare. Denna utbildningen jag går kommer inte resultera i legitimation, vilket gör att jag försöker se mig om efter andra alternativ. Jag kommer inte komma in i Skara, så just nu känns mitt sista hopp att ta omvägen genom sjuksköterska på humansidan.


RE: Djursjukvårdare
2011-03-30 17:15   CCCorone

Nä, självklart är det mycket som är likt men väääldigt mycket som inte är det. Hur länge måste du läsa i så fall? Alltså inom humanvården och sen för att komplettera? Är det inte i så fall smidigare att börja i Kolding occh bara läsa djur?


RE: Djursjukvårdare
2011-04-28 17:24   cc

Hej vilket djursjukhus är det som du pratat med ? De jag har tagit kontakt med angående praktik plats säger att det bara tar dem som går en utbildningex från Slu eller naturbruk.


RE: Djursjukvårdare
2011-06-09 12:55   hass

Hej!
Hur gick du till väga för att söka in till djursjukvårdsutbildningen i danmark? hittar inte vart man ansöker osv :S väldigt tacksam för svar!


RE: Djursjukvårdare
2011-06-14 17:10   CCCorone

Här är ansökningsformuläret: hansenberg.dk/Organia/PDF-Filer/tilmeldingsskema_vspudland2012.pdf


RE: Djursjukvårdare
2011-06-27 20:05   beccazin

Kan man läsa till djursjuksköterska och sedan läsa in kompletterande kurser för veterinär? Och bli veterinär till sist?


RE: Djursjukvårdare
2011-07-19 22:25   Sofia

Jag är väldigt intresserad av att läsa utbildningen i Danmark men vill gärna göra min praktik i Sverige. Tyvär har jag nu kommit fram till att utbildningen kommer kosta ca 300 000 SEK och därför undrar jag nu hur ni andra har löst det ekonomiskt?

Mvh Sofia


RE: Djursjukvårdare
2011-07-21 11:56   Cccorone

CSN :)


RE: Djursjukvårdare
2011-07-27 20:15   Michaela

Cccorone: kan du maila mig på michaela_love@hotmail.com så jag får ställa lite mer frågor till dig? :)


RE: Djursjukvårdare
2011-07-28 12:31   Karin

Hej alla Kolding studerande!
jag är riktigt intresserad av att söka till i januari, kan man fortfarande göra det så länge jag hr en praktikplats?
Är era prakrikplatser på deras lista eller var ni tvugna att få dom godkända?
Täcker CSN allt?
Jag skulle vilja bo på skolan, gör någon av er det?
Vad har ni för lön där ni praktiserar?
Så himla mycket jag vill veta..

Till slut, är Kolding en bra skola, är det värt det?

Jätte jätte tacksam om jag får svar!


RE: Djursjukvårdare
2011-08-01 16:06   Michaela

Cccorone - jag har mailat dig, kolla din skräppost :)


RE: Djursjukvårdare
2011-08-06 02:23   Michaela

Cccorone - hur gjorde du för att få råd med första teoriperioden på skolan? Kan man få csn i förskott?


RE: Djursjukvårdare
2011-08-08 17:48   CCCorone

Man får CSN för praktiken också och man kan ansöka om det från och med man har fått sitt antagningsbevis från skolan. Och helst ska man ju ha 5 månaders praktik innan man börjar i januari (men måste inte)

Dock klyddade CSN massor för mig så jag fick låna ihop pengar av föräldrarna och så för att kunna betala


RE: Djursjukvårdare
2011-09-07 22:32   Jenny.

Jag fattar inte att de ska vara så svårt att få utbilda sig till Djursjukvårdare. Det skriks ju efter fler men lite svårt när de är så snåla med platserna. Läste ngt om utb. I USA nån som vet om detta ??


RE: Djursjukvårdare
2011-09-08 09:59   djursjukvårdare sa

hej
jag tror inte deras c15 gäller i sverige tyvärr och efter alla nya stränga regler som sjv har nu blir det allt svårare utbilda sig till djursjukvårdare. Det bästa är nog att kanske praktisera i 6mån och chansa om man får göra den nya c15 för att sedan kunna jobba som det fram till 2014, efter det vet ingen hur det blir sen mvh nicole


RE: Djursjukvårdare
2011-09-08 11:36   CCCorone

Vad är det som ingen vet? Det finns klara besked om vad som gäller efter årsskiftet 2013/2014


RE: Djursjukvårdare
2011-09-08 18:53   Esset

Ville bara informera om att utbildningen till djursjuksköterska i Danmark är helt värdelös då man inte kan få legitimation här i Sverige efteråt. Tyvärr :(


RE: Djursjukvårdare
2011-09-09 12:55   CCCorone

Tycker att det är väldigt onödigt att skriva så faktisk. Det har varit väldigt mycket klydd med legitimationen men än så länge har alla som gått i Danmark fått den. Och ringer man jordbruksverket säger de ena dagen att man inte får legitimation och nästa att det inte är några problem alls.

I alla fall så har skolan pratat med oss och de vill göra allt de kan för att vi svenskar ska kunna få legitimationen. De väntar bara på svar från jordbruksverket och Skara om vad de har för krav - men de vill inte ge nåt svar. Tydligen är Skara "den enda rätta utbildningen" enligt dem. Så skolan gör allt de kan och ska sätta upp specialkurser för oss svenskar så fort de vet vad som krävs att kurserna innehåller
(skillnaden är att i Sverige måste man kunna både häst och smådjur för att få leg och i Danmark väljer man en av de inriktningarna, så de kommer alltså göra extra hästkurser till oss som valt smådjur)


RE: Djursjukvårdare
2011-10-05 10:23   Michaela

Cccorone - Du har mail :)


RE: Djursjukvårdare
2011-10-06 11:33   Anna

Jag pratade precis med en medarbetare på Jordbruksverket. Det finns yrkesdirektiv från EU. Den svenska utbildningen till djursjukvårdare ligger på D-nivå, vilket den norska också gör. Den danska och den finska ligger däremot på B-nivå, vilket är 2 snäpp under den svenska. Han sa att utbildningen måste ligga på antingen C- eller D-nivå för att man ska kunna få legitimation i Sverige. Han rekommenderade mig att kolla upp djursjukvårdarutbildningar på college och universitet i England, USA, Australien, Nya Zeeland och Holland (det finns dock ingen djursjukvårdarutbildning på engelska utan då får man lära sig holländska). Det är viktigt att det är just college- eller högskole-/universitetsnivå.


RE: Djursjukvårdare
2011-10-08 13:58   Emma

Hej allihopa! Är det någon som är ute efter lite mer erfarenhet av hundar? Just nu söker en bra uppfödare i Portugal kennel hjälp! Kontakta mig för mer info: emma.hagforsen@hotmail.com
Mvh
Emma


RE: Djursjukvårdare
2011-10-31 17:13   les

Hansenberg har fået oplyst, at de svenske myndigheder, der legitimerer
uddannelsen i Sverige (Jordbruksverket), fremover ikke kan legitimere den
danske uddannelse til veterinærsygeplejerske. Dette indebærer, at du ikke
har mulighed for at arbejde som veterinærsygeplejerske i Sverige efter
endt uddannelse i Danmark.

Denna info fick jag mailad till mig när jag frågade mer om utbildningen


RE: Djursjukvårdare
2011-11-03 08:32   CCCorone

Vi är mpnga som går där/vill börja där som kämpar för att vi ska kunna få legitimation. Tydligen ändrades reglerna 1 maj i år men det fick ingen veta förrän i efterhand. SJV säger själva att resultatet från Hansenberg/Skara blir det samma men eftersom utbildningarna har olika namn så går det inte att ge leg. enligt EU-direktiven. I alla fall så jobbar skolan, SJV och andra på att lösa detta och ingenting är slutgiltigt än.

Jag skulle kanske inte rekommendera någon till att börja nu i januari (men man kan ju alltid ansöka och se om det hinner hända nånting) eftersom ingenting är säkert. Men man kan ju hoppas att det löser sig för resultatet blir som sagt det samma. Hansenberg är inte en sämre skola än Skara. Vi är även i kontakt med EU och juridisk rådgivning inom EU som hjälper oss.


RE: Djursjukvårdare
2011-11-03 11:51   Anna

Nej, Hansenberg är säkert inte en sämre skola, det tror inte jag heller. Men eftersom det finns skolor i andra länder, t.ex. England, som har utbildningar där man är garanterad att få legitiamtion i Sverige så verkar det ju vara ett minst sagt rejält risktagande att börja på Hansenberg i nuläget.


RE: Djursjukvårdare
2011-11-03 12:56   CCCorone

Nej nej, menade inte att du påstod att Hansenberg var sämre :) Det är bara att många missuppfattar när man pratar om "nivåer" och att Hansenberg är på en "lägre nivå" osv. Men det är ju inte riktigt så. Det handlar bara om att de inte använder samma namn på utbildningarna i Danmark som i Sverige. Men då tror en del att Hansenberg är sämre för att "nivån är lägre"

Så som jag skrev kan jag väl rekommendera att vänta och se vad som händer innan man börjar såklart. Däremot är det en del som påstår att det varit såhär hela tiden och det stämmer inte för alla vi som går där nu har ju fått informationen att vi skulle få leg innan vi började och alla som gått där innan har fått leg. utan problem


RE: Djursjukvårdare
2012-01-26 07:19   CCCorone

Hej!

Jag tänkte bara meddela alla att det slutgiltiga (hoppas vi) beskedet som getts nu är att vi som började första skolperioden på Hansenberg, Kolding i januari 2011 och de som började nu i januari 2012 kommer att kunna ansöka om svensk legitimation. Men i nuläget är vi de sista som kommer att få ansöka som har gått den utbildningen.


RE: Djursjukvårdare
2012-09-02 16:43   Anna

Hejsan, är det någon som vet vad snittpoängen ligger på för att komma in på skara? och om det är svårt att vidareutbilda sig till veterinär när man är djursjuksköterska eller vad namnet är nu? Mvh Anna


RE: Djursjukvårdare
2012-09-07 14:19   Sarajak

Hej, Jag undrar också vad snittpoängen ligger på just nu för att komma in på Skara? Är det verkligen så svårt som man läser att det är? Själv förstår jag inte varför det ska vara så svårt att komma in på skolan när det sägs att det är brist på utbildade djusjukskötare...


RE: Djursjukvårdare
2012-09-21 14:12   mysara
någon som vet hur det går till när man utbildar sig i danmnark? blir man samma djursjukskötare som i sverige? får man jobba i sverige med behörighet efter en utbildning där? hittar inte heller var jag söker...

RE: Djursjukvårdare
2012-12-29 13:20   Therese
Vet man med säkerhet att de som börjar 2013 och framåt ej kan söka svensk legitimation? Eller är det under utredning?

RE: Djursjukvårdare
2016-01-21 15:52   Freja
Det är helt förfärligt!! Jag har ringt runt till alla möjliga ställen. I Danmark hade de ingen koll på om man fick leg. I Norge funkar allt fint, men antagningspoänhen är ju rätt hög. Jag ringde till sist Jordbruksverket. Idag 2016 får ingen som gått den danska utbildningen legitimation :(
Min dröm går i krasch typ. Någon som har en sista utväg?

RE: Djursjukvårdare
2016-04-07 21:11   Sofia
Hur var själva intagningsprovet till Svalövs yh-program till djurvårdare på utökad nivå?? Ska söka nu och har inga meriter från tidigare. Är det möjligt att klara provet även fast man inte läst djurkurser osv på gymnasiet??
Tacksam för svar.

mvh Sofia

RE: Djursjukvårdare
2016-04-20 18:41   Emma

Jag har inget svårt på dessa problem. Jag har redan gått gymnasiet och vill jobba med djur men kan av olika anledningar inte gå den i skara. Fått höra att man kan gå D9 och att den ska motsvara de djurgymnasiumena har. Men vet verkligen inte. Vill väldigt gärna veta om de finns fler alternativ. Att kunna få assistera räcker gott för mig.

Någon som vet vad jag skulle kunna göra?


RE: Djursjukvårdare
2016-06-03 23:01   Carina
Finns utbildning i England som ger Leg :-)

RE: Djursjukvårdare
2017-01-23 18:34   nillaballerina
Hej!
Väldigt länge efter er tråd.............., men VILKEN utbildning i USA var godkänd?

Mvh,
Pernilla Nilsson

RE: Djursjukvårdare
2017-11-30 11:58   Evelina
Hej! Jättegammalt inlägg, jag vet. Men är i dag i samma sits som du var då. Hur har det gått för dig? Jobbar du med djur idag? Berätta i så fall hur du gick tillväga. Pluggar själv till tabdsköterska men vill ju jobba med djur och har samma funderingar som du hade. Tacksam för svar! Mvh/ Evelina

RE: Djursjukvårdare
2017-11-30 12:02   Evelina
Hej! Jättegammalt inlägg, jag vet. Men är i dag i samma sits som du var då. Hur har det gått för dig? Jobbar du med djur idag? Berätta i så fall hur du gick tillväga. Pluggar själv till tabdsköterska men vill ju jobba med djur och har samma funderingar som du hade. Tacksam för svar! Mvh/ Evelina

RE: Djursjukvårdare
2018-11-05 08:50   Tirre

Hej!
10 år senare, hur har det gått? :)


RE: Djursjukvårdare
2019-10-28 20:02   Tuva e
Jag är nästan färdig djurvårdare (yrkes examen) trodde det var i Uppsala endast som man kunde läsa. Är C15 samma som D9? Vet att båda är läkemedels hantering...

RE: RE: Djursjukvårdare
2019-11-05 06:47   Måns Runsten Swärd


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in