Elektriker utbildning fråga - Forum

2007-12-19 16:15   Kenn
Jag tänkte fråga om dessa utbildningar nedan är svåra att ge sig på. Då menar jag om man måste vara geniförklarad innan för att klara av dom. Och vad innebär resp kurs? jag har letat på internet men inte funnit information om resp kurs, mycket tacksam för svar Ellära A Ellära B Ellära växelström 3-fas Elkompetens A (BB2) Elkompetens B (BB1)

Ang: Elektriker utbildning fråga
2007-12-30 12:54   Abbe
Hej Kenn, Hoppas du har overseende med att jag inte har tillgang till dator med svenskt tangentbord... Du behover inte vara ett geni for att klara elektrikerutbildningen - "normal" begavning racker fullt ut. Dock bor du inte ha svart for matte och fysik da dessa discipliner ar centrala for utbildningen. I Ellara B forekommer det en hel del berakningsovningar som bygger pa geometri, och det underlattar vasentligt om du har en grundlaggande forstaelse for matte, fysik och logiskt tankande. Du behover dock inte beharska derivata och integraler - det ligger pa en lagre niva an sa. Styrteknik omfattar framst programmering, inget avancerat, men an en gang underlattar det om du har formagan till logiskt tankande. Sa vad innehaller de olika kurserna da? Ellara A: Grundlaggande ellara (likstrom), komponenter, magnetism, berakningar pa parallell- och seriekopplingar. Ellara B: Vaxelstromsberakningar (fasforskjutning, faskompensering, mm), generatorer och motorer. 3-fas: Vidareutveckling av vaxelstromslara (mycket kommer igen fran Ellara B) Elkompetens A: enkla scheman over motorer, regelverk, sakerhet, branschbegrepp. Enkel och grundlaggande kurs. Elkompetens B: Omfattande kurs som bl a tar upp en rad olika motorer, mer regelverk, kablar, mm mm. Ingen svar kurs, men hardsmalt pga att den ar sa omfattande... Styr A: Programmering av PLC Hoppas du fick lite mer klarhet i utbildningsmomenten :)

RE: Elektriker utbildning fråga
2008-10-11 17:32   josefin wahlen
hej jag heter josefin wahlen och är 23 år gammal.jag skulle vilja bli elektriker men hittar ingen utbildning så vet du vart jag kan hita en ?? mvh josefin

RE: Elektriker utbildning fråga
2009-07-09 12:19   Fanny
Hej Elutbilda i norden har en 1 årig elektrikerutbildning på distans. skolan ligger i sundsvall och man är där ca 5 veckor på ett år och gör laborationer. elutbilda.se

RE: Elektriker utbildning fråga
2011-09-09 07:52   Marcus

Jag har en fråga angående just den länk man tipsat om här ovan. (elutbilda.se).

Dessvärre verkar den inte fungera. Har de bytt webb-adress eller har utbildningen upphört?

Även jag är nämligen intresserad av att utbilda mig till elektriker och skulle vilja veta om det finns några utbildningar man kan genomföra inom området samtidigt som man arbetar.

Vänliga hälsningar,
Marcus


RE: Elektriker utbildning fråga
2011-09-20 09:52   Gäst

www.teknikutbildarna.nu


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in