fel gymnasium - Forum

2010-02-10 14:32   Rostad
Hej! När jag valde gymnasium så hade jag en helt annan framtidsblick än nu. Därför valde jag då naturbruk men nu när studenten börjar nalkas så känner jag att jag vill utbilda mig i Elteknik. Men från mitt gym så har jag inte läs det, vad ska jag välja för utbildning?

RE: fel gymnasium
2010-02-12 12:01   Sussi
Jag tror inte du är ensam om att ha en framtidsblick när du väljer gymnasium och en annan något år efter det. Jag hade så också men jag gick samhäll och tyckte jag kunde göra mycket av det efteråt även om min framtidsblick skulle ändras. Om jag skulle kunna välja om gymnasiet nu så skulle omvårdnad vara en bra grund men jag är ändå nöjd med att ha gått samhäll. Du kan fråga komvux om de har några elkurser. Är det brist på elutbildade så kan de ha det. Annars finns det lite inom elteknik inom högskolan men du kanske får kompletterade din behörighet med t ex teknisk basår på komvux eller på högskola/universitet. Vart du ska söka dig beror på vad inom elteknik du är ute efter. Är det sånt som elutbildade på elprogrammet på gymnasiet? Eller högre inom området med utbildning på högskola/universitet? Fundera kring det först och sök efter utbildningsväg efter det...

RE: fel gymnasium
2010-02-15 14:16   Jonna
Jag förstår precis hur de känns.. Valde själv fel, men jag hade turen att hitta rätt utbildning på universitet, där jag ändå klarade mig på mina grundläggande behörigheter. Du kan ju hitta lite utbildningar inom Elteknik här på Studentums sajt, www.studentum.se/el_elektronik___244__.html Hoppas de går bra för dig nu! Jonna

RE: fel gymnasium
2010-02-17 13:11   Hanna
Nu vet jag inte om jag kom rätt men det återstår och se:P Jag gick omvårdnad men gick inte ut som unbdersköterska pga dåliga betyg.. Men själva saken är att det är inte sånt jag vill hålla på med, jag vill hålla på med hästar (hopptränare) men jag förstår inte vad man ska ta för utbildning för det verkar som att man måste bli hästskötare först, men det vet jag inte hur man hittar och hur man blir det.. är det någon som vet?

RE: fel gymnasium
2010-02-18 23:30   Sussi
Hanna: Vad hade du för dåliga betyg? Om det var IG som gjorde att du inte fick din gymnasiekompetens så kanske du kan söka dig till vuxengymnasium/komvux och där läsa in det men med lite fokus på naturbruksinrikning med de kurser man måste ha? Då kan du kanske få lite grundläggande hästkunskaper eller liknande att bygga vidare på sedan till att bli hopptränare. Om du sysslar med hästar nu, på t ex en ridklubb så kan det bli någon merit också. Sen så finns det några ky utbildningar inom häst att söka om man har gymnasiekompetens. Det kanske är en möjlig väg för ditt mål? Eller något liknande. Något finns det nog...

RE: fel gymnasium
2010-02-18 23:32   Sussi
Rostad: Det finns ky utbildning inom el, kanske något där skulle passa dig och det du vill?

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in