Folkhälsovetenskap - Forum

2008-01-11 10:42   Lea
Hej! Jag funderar på att läsa till folkhälsovetare på programmet folkhälsovetenskap med inrikting hälsoekonomi i Gbg. Jag undrar därför om någon har gått programmet kan berätta lite mer om upplägg och ge ett omdöme om programmet, eller om någon har läst liknade program fast på annan studieort och som också kan komma med synpukter på hur de tyckte att utbildingen var. Känns trist att framtidsutsikterna ser mörka ut, samtidgt som det känns att man som folkhälsovetare har en ganska bred grund med möjlighet till många olika typer av jobb. Vad anser ni som gått programmet? Är det omöjligt att få jobb efter avslutade studier? Har ni tips på annan utbildning? Vänliga hälsningar Lea

RE: Folkhälsovetenskap
2008-01-17 19:53   Sussi
Hej! Jag varken läser eller har läst programmet i fråga, men jag har ändå lite att säga om framtidsutsikerna. Det är sant att det inte är en så ljus framtid, det finns t ex inte några annonser där folkhälsovetare sökes. Med en ospecifik utbildning som folkhälsovetare är det då viktigt att formulera ett mål och att kunna marknadsföra sig därefter på arbetsmarknaden. Använd de kunskaper du får med det du läser i programmet (du vet vad det är när du väl har läst det) och formulera meningar om vad du kan bidra med. Att läsa till magister eller master efter programmet kan vara användbart och hjälpa till i konkurrensen om de jobb som finns. Så var aktiv i sökandet, sök brett och våga testa, då kan chanserna till jobb öka. Det kan t ex vara en annons där en utredare söks där förmåga att analysera och sånt är intressant. Det får du med din utbildning och kan formulera som en merit. Kanske de önskar en med folkhälsokompetens utan att ha skrivit det i annonsen? Det gäller att vara kreativ. Finns fler sätt att arbeta på för framtidens möjligheter... gäller bara att finna dem...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in