Folkhögskolebetyg + komplettera med komvux - Forum

2009-09-15 15:50   Sebastian
Hej, Jag funderar på om hur man kan gå tillväga för att bli behörig för en/ett par högskoleutbildningar jag är intresserad av. Jag har ett folkhögskolebetyg, som gör mig behörig att söka, generellt. Men, jag saknar ett par ämnen, säg MA D, FY B, för att komma in på just ett par speciella Data/IT relaterade utbildningar. Så skulle man teoretiskt sätt bara kunna läsa upp dessa två ämnen på Komvux, och få papper på det, som man skickar in till CSN tillsammans med FHS-betyget. DVS. att i det här fallet behövs inga andra "specifika" ämnen. Så är det "ok"? Och kommer detta att förändras/kommer jag inte kunna söka/läsa upp eller dyl. 2010? (Skumläst lite om ändringar som ska ske). Tackar för svar, då jag inte är bosatt i Sverige, för tillf., och kan prata med någon, så lätt. S

RE: Folkhögskolebetyg + komplettera med komvux
2009-10-21 15:56   Sussi
Är inte helt säker, men tror att man kan göra så. Att blanda folkhögskola och komvux till att bli allmän behörighet går inte men enskilda ämnen tror jag funkar att komplettera på komvux. Det är då den speciella behörigheten som påverkas, inte dina betyg. Maila annars en syo på högskola du vill söka till och fråga, de brukar ha koll på sånt. Annars kan du nog börja med att läsa teknisk basår eller liknande basårsutbildning där man tar igen matte, fysik, kemi och biologi för behörighet till naturvetenskapliga ämnen (om man saknar det) Tror det också kan vara en bra start då man får känna på att studera på sätt som är som på högskola/universitet...

RE: Folkhögskolebetyg + komplettera med komvux
2010-08-03 11:26   Tobias

Hej.

Så länge du har den allmänna behörigheten via ditt folkhögskolebetyg går det bra att läsa upp områdeskurser (kurser som specifikt krävs för att komma in på en utbildning) via komvux. När du ansöker till en högskoleutbildning hamnar du dock fortfarande i folkhögskolegruppen. Så det kan vara bra att även göra högskoleprovet för att öka dina chanser på att komma in.

Hälsningar
Tobias


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in