Folkhögskolekurser på distans - Forum

2008-07-03 20:48   Anders
Hej Har sett att flera folkhögskolor anordnar distanskurser genom Nätbildarna. Man laddar ned ett konferens program "First Class", där man har kontakt med lärare och andra kursdeltagare. Ofta förekommer inga fysiska träffar mellan lärare/deltagare. Jag undrar om någon har erfarenhet från någon av dessa kurser och kan komma med synpunkter om upplägg medmera. Funderar att gå kursen: "1900-talets historia" då den skulle vara en allmänbildande fortsättnig på tidigare gymnasie och komvuxstudier. Tack på förhand Anders

RE: Folkhögskolekurser på distans
2008-07-09 11:22   Amanda
Hej Anders, Jag läste en kurs på distans på sverigefinska follhögskolan för några år sedan, genom first class o så. Kursen hette "kreativt skrivande" o det var ju en ganska fri kurs, då skrev vi mycket skönlitterära texter o så, vilket man ändå gör självständigt. därför var det väldigt smidigt att läsa kursen på distans eftersom det inte riktigt handlade om att lära sig så himla mycket. däremot delade man med sig av sina texter varje vecka och vi läste varandras texter o gav varann feedback o på så sätt lärde man ju sig en del o man hade livechats med läraren o så också. Vi hade inga liveträffar. Det funkade bra o ja skulle absolut kunna tänka mig att läsa en kurs på detta sätt igen. 1900-talets historia funkar säkert också bra att läsa på distans, eftersom de inte heller kräver grupparbete eller seminarium, utan att man kan läsa själv o göra arbeten som alla kan ta del av o opponera på. så det går säkert bra! Lycka till!

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in