Förslag på sjukvårdsutbildningar utöver läkare - Forum

2012-01-30 15:27   Jocke
Hej! Joakim heter jag, är 25 år och jobbar som snickare men har tröttnat rejält på det. Tänkte kolla om du kunde ge mig några tips på utbildning. Min dröm har alltid varit att bli läkare men det känns nästan omöjligt med tanke på intagningskraven.. Är intresserad av anatomin, kroppen, sjukdomar och liknande. Har du några förslag? Vart inne lite på sjukssköterska men känns som att det är mer inriktning på omvårdnad än sjukdomslära och anatomi? Tack på förhand!! Mvh Joakim

RE: Förslag på sjukvårdsutbildningar utöver läkare
2012-02-15 15:51   S

jag läste till Biomedicinsk Analytiker inriktning Klinisk Fysiologi, examen 2005 och har jobbat sedan dess inom fysiologi. Det är ganska många killar som väljer yrket ändå, för det är mycket anatomi och fysiologi, självständigt arbete (du ska fungera i gruppen men du ansvarar för undersökningen innan läkare signerar svaren) vissa underökningar blir mer och mer lagda hos oss, så på vissa ställen som vår arbetsplats får vi signera svar utan läkare på vissa undersökningar. Kolla upp det om du skulle vilja. Jag läste i Jönköping, där kan du välja att inrikta dig antingen röntgen ssk eller inom biomedicin och då får du även nuklear medicin om du skulle vilja syssla med sånt någon gång i livet ... http://hj.se/hhj/utbildning/program/grundutbildning/biomedicinsk-analytiker-inriktning-klinisk-fysiologi.html själv har jag fått en del kött på bena och tänker söka mig vidare till läkarlinjen men rekomenderar denna yrke om man gillar fysiologi. mvh Sandra


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in