Gamla betyg, framtida studier. - Forum

2011-08-07 11:23   Åhlin

Hej hopp gott folk. Jag är en karl på snart 28, som efter sex-sju års fruktlös exil nu grubblar över att eventuellt vända tillbaka till Sverige och nästla mig in på psykologprogrammet. Jag är väl medveten om att mina gamla gymnasiebetyg inte helt räcker: Jag hade fem G, elva VG och tjugo MVG (ca. 18 i snitt, tror jag det blir?), men det var i 2002 (herrejistanes, tiden går), så nu undrar jag: Kan några av dessa gamla betyg överhuuvdtaget användas, och eventuellt kompletteras via Komvux (dvs. att jag behåller mina gamla MVG:n, plugga upp resten)? Eller måste jag börja om helt från början?

Och vad med den arbetslivs-erfarenhet jag byggt upp under "exilen" (egenföretagare inom reklamfilm), kan den eventuellt tas i beaktande?


RE: Gamla betyg, framtida studier.
2011-08-13 21:31   Sussi

Har du slutbetyg med dina gamla betyg, fungerar dem ännu. Men om du vill läsa in behörighet genom komplettering och få slutbetyg den vägen, kan du behöva läsa mer. Är tanken att läsa upp betyg, kan dina fungerar dina gamla betyg och du kan söka in med dem även om det var ett par år sen du fick dem. För bäst råd kan det vara bra att träffa en syv på komvux i den kommun du söker till komvux i.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in