hjälp vill pluga men vet inte hur jag ska göra (ekonomis) - Forum

2011-09-01 15:39   M

Hej

Jag har en fråga undrar om någon vet hur man gör. Det är så att om man går på sociallen så får man inte ta csn pengar hur gör man så att man kan vara heltid arbetsökande och pluga på kvälltid utan att sociallen ger avslag. jätte tacksam för svaret <3 /M


RE: hjälp vill pluga men vet inte hur jag ska göra (ekonomis)
2011-09-02 00:48   TUI

Du kan inte vara både heltid arbetssökande och studera samtidigt! Upp till 50% studietakt borde det gå bra att studera och samtidigt stå till arbetsmarknadens förfogande.


RE: hjälp vill pluga men vet inte hur jag ska göra (ekonomis)
2011-09-02 10:27   M

tack ska kolla upp det men , kommer inte csn skicka sina blanketer iallafall. (jag har rätt till bidrag och där med lån)trots att jag kommer inte ta lån sociellen kommer räkna det ...

Min sitvation är sådan jag har precis gift mig och min man var inte från sverige. Detta lede till att han fick börja på SFI (svenska för indvandrare) han kan inte jobba för att han kan inte svenska. jag skulle bli heltids arbetsökande för att vi skulle komma ut ur socialen, men vad hände med mina studier jag ville ju pluga vidare. om jag studerar kommer socialen ge avslag till oss båda inte bara mig och CSN kommer ge bidrag bara för en person (jag vill som sakt också inte ta lån )

Jag vill så gärna studera, sitter hemma nu och bara söker jobb utan något framgång för att jag har inte ens slutbetyg. min äldre syster läser på högskolan och nu börjar även min lille syster det .....jag känner mig så missluckad....alla är i skolan eller på jobbet och jag slöser bort mina dagar. :(
Med vänliga hällsningar TUI


RE: hjälp vill pluga men vet inte hur jag ska göra (ekonomis)
2011-09-10 16:42   Susanne

CSN kommer inte skicka blanketter automatiskt. Om man vill söka studiemedel, får man fixa det själv. Det är ingenting som kommer av sig själv när man söker till någon utbildning. Man har själv det ansvaret, om man vill ha studiemedel från CSN. Om man inte ansöker så kan man inte få något bidrag eller lån, även om man har rätt till det, för att man alltid måste ansöka om det själv.


RE: hjälp vill pluga men vet inte hur jag ska göra (ekonomis)
2011-09-12 13:40   M

Jaha ok men då är det ju bra....:) tack så mycke <3


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in