Hur får jag behörighet? - Forum

2008-04-29 21:41   Sara
Hej! Jag vill läsa till socionom, men har inte behörigheten till det med min gymnasiebetyg. Hur kan jag göra för att komma in, förutom att jag gör högskoleprovet? Kan man kompletera på andra sätt?

RE: Hur får jag behörighet?
2008-05-02 09:40   Sussi
Har du inte behörigheten så kan du inte fixa till det med högskoleprovet. Man måste vara behörig till den utbildning man vill söka till för att kunna konkurrera med ett högskoleprovsresultat. Titta på vad du behöver för att bli behörig till högskola och socionomutbildningen, till att börja med. Är det kanske något ämne som fattas av det som man måste ha, eller har du för många ig i ditt betyg? När du tittat på det så kan du neklare få svar på vad du ska och kan göra, och hur. Man kan läsa in ämnen och läsa upp från ig på komvux men även folkhögskola och en del studieförbund (obs, kostar en del). Många socionomutbildningar börjar på våren, så om du måste komplettera din behörighet på något sätt så hinner du nog inte det inför höstens start, men till våren 09.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in