Hur paverkar det nya betygsystemet oss som verkade i det gamla? - Forum

2008-05-31 15:03   Fanny
Vad jag har forstatt ska Sverige inga ett nytt betygsystem ar 2009. Jag saknar poang for full gymnasiekompetens och har ett IG jag onskar lasa upp. Kommer det att vara mojligt -09 eller ar chansen sumpad? Hur gar man i sa fall tillvaga? Kan man om sa lasa upp betyg fran ett annat land och hur fungerar det? Kommer antalet intagna via hogskoleprovet att minska? och kommer hogskoleprovet att andra karaktar? Hur kommer man fordela intagna fran det gamla systemet och det nya? Manga fragor blir glad for bara ett svar.

RE: Hur paverkar det nya betygsystemet oss som verkade i det gamla?
2008-08-04 16:49   Sussi
Jag antar att det kommer finnas någon övergångsperiod som det brukar finnas när något system bytts ut mot något annat. Vänd dig till komvux för att se om du kan läsa upp det IG du har och att komplettera till full gymnasiekompetens. Det kommer bli tuffare att komm in på högskola/universitet efter vägen genom komvux då det blir en egen urvalsgrupp, kompletteringsgruppen med färre platser. Men för det så tror jag inte möjligheten att läsa in gymnasiekompetens i efterhand kommer att försvinna. Högskoleprovet kommer fínnas kvar, tänk på att du måste ha behörigheten för att kunna söka med det också. Går inte bara att söka på hp när man inte har behörighet till högskola/universitet. Jag tror inte antagna intagna genom det kommer minska, kanske öka för att göra det svårare att komma in på upptentate betyg. Det kommer nog att bli ändringar i högskoleprovet, kanske bli mer anpassad till det man vill söka till, men det är inte klart än på länge.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in