Journalistik eller kommunikation? - Forum

2008-08-05 10:04   Linus
Hej! Står i valet och kvalet mellan att välja Journalistik och Mediaprogrammet i Kalmar eller Media- och kommunikationsvetenskapliga programmet i Jönköping. Mitt mål med utbildningen är att få bredd för att slutligen kunna välja någonting inom TV eller att skriva för t.ex.. tidning. Känner mest för utbildningen i Kalmar, men är reserv. Jönköping har jag kommit in på, men kommunikationsbiten är jag helt ointresserad av. Vad ska man välja? Har jag fortfarande chans att få ett arbete inom journalistik om jag skulle välja Jönköping. Eller tror ni att jag behöver komplettera med kurser eller program, efteråt? Vill oxå kunna studera magisterexamen i journalistik efter mina studier. Vilket tror ni är mest användbart där? Få be om ursäkt för alla frågor men får inte tag på någon studievägledning, eftersom alla är på semester!! TACK!

RE: Journalistik eller kommunikation?
2008-08-05 11:08   lina
Hej Linus, Jag har själv gått Journalistik och Mediaprogrammet i Kalmar o kan bara säga att det är en riktigt bra utbildning. Mycket praktiskt arbete där man verkligen lär sig journalistik inom framförallt skrivande för tidningar o webben, men även journalistik inom TV och radio. Skolan samarbetar ju med SVT och SR och man får även göra lite praktik. Förutom en dålig lärare i journalistik så har jag egentligen bara gott o säga om mina år i kalmar. Jag gick ut för några år sedan o nu jobbar typ alla från min klass inom media, skrivande journalister, många inom radio, några inom tv och några andra som informatörer mm. jag har själv jobbat både på tv och som informatör. ja kan inte uttala mig om utbildningen i jönköping, den är säkert bra, men vad jag vet om MKV (man får ju läsa ca 30 hp mkv i kalmar också) så är det mycket mer teoretiskt och inte lika mycket praktiska övningar. alla våra mvk-kurser bestod av teoriblock o sen skriftliga tentor som egentligen inte gav så mycket eftersom kunskaperna ofta inte blir så långvariga vid hårt tentapluggande en vecka innan tenta :) om man jämför med att man hela tiden praktiskt får utföra journalistiken i praktiken, alltså skriva massor av artiklar, göra radioprogram live o producera tvprogram som sänds på SVT :) sen att ha en fil kand i journalistik har ju faktiskt ganska mycket mer "status" än en examen i mkv, framför allt eftersom det kryllar av mkv-program medan journalistik är färre o svårare att komma in på. Hoppas detta hjälpte lite iaf. Lycka till, ja håller tummarna för att du kommer in i Kalmar! Det är en jätterolig studentstad om man ger sig hän o vill ha en rolig tid med massa nya människor. Kan va svårt med boende i början, men de löser sig alltid tillslut. Lycka till!

RE: Journalistik eller kommunikation?
2008-08-05 11:30   Linus
Bor i Kalmar och känner ångest över att flytta till Jönköping. Vill verkligen tacka för ditt svar. Måste säga att Kommunikationsblocket på Jönköping lockar inte. Det är först andra året du väljer inriktning. Och de andra två åren pluggar du media och kommunikationsvetenskap. Sen känns det oxå tveksamt att utsätta sig för att behöva vänta ytterligare ett år, ifall jag inte skulle komma in på Kalmar samt skippa Jönköping. Vill gärna höra andras åsikter... TACK!

RE: Journalistik eller kommunikation?
2008-08-05 13:42   Linus
Hej Lina! Du behöver inte svara men skulle gärna vilja veta vad du kom in på, gymnasiekvoten eller högskoleprovet? Och i såna fall vilket snittbetyg? Så att jag har en stomme att gå efter till nästa ansökan. TACK!

RE: Journalistik eller kommunikation?
2008-08-05 14:16   lina
Nje är du inte intresserad av kommunikationsbiten så förstår jag att det känns segt! Då skulle jag verkligen rösta för kalmar. jag kom in på betyg i första handsvalet, tror ja hade 19,5 typ iofs men jag vet att folk kom in på ca 17,4 eller nåt sånt. va har du för reservplats? det året jag sökte var det många som kom in på reserv eftersom det numera finns 60 plaster (förut fanns de bara 30). dessutom var det några som hoppade av första veckan o då tog dom ju in fler, men sånt vet man ju aldrig..Du vet att du kan kolla på VHS hemsida för o kolla vad som var intagspoängen förra året va? ang magisterexamen så finns det ju numera ett magisterår i journalistik i kalmar, och ja gissar att du bara kan läsa detta om du har en fil kand i journalistik, inte i MKV...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in