Komvux vs. folkhögskola vs. högskola vs. universitet - Forum

2008-09-28 21:53   Patrik
Vad är det för skillnader och krav för att komma in på dom här ställena och vilka sorts kurser är det man kan läsa på dom? Jag har gått ut treårigt gymnasium men med mer än 10% IG och 10% är det som räknas som "giltigt", får jag godkänt i Naturkunskap A så är det fixat så vad är "bäst" för mig att göra?

RE: Komvux vs. folkhögskola vs. högskola vs. universitet
2008-10-16 10:42   Sussi
Komvux står för kommunal vuxenutbildning. Där finns utbildning på grund och gymnasienivå och man kan läsa in lite grundskola, gymnasium och få behörighet till högskola/universitet om väljer kurser och kommer upp till rätt antal poäng. Man kan läsa in kurser man har ig i från gymnasiet och komplettera sin behörighet, men nu har platserna minskat på komvux så alla kan inte få en plats. Kraven varierar, beroende på om det är fortsättning på annan kurs inom samma ämne eller inte, vad man har för bakgrund osv. De med minst skola brukar få plats före en med färdig gymnasium i ryggen. Det finns även en del eftergymnasiala utbildningar också (krav på full gymnasiekompetens) och man kan göra sk prövning på komvux (i sin kommun). Folkhögskola är en annorlunda skolform. Där finns sk allmänna kurser och särskilda kurser. Allmän kurs går man i ett till tre år om man vill läsa in sin gymnasiekompetens. Särskilda kurser kan vara kurser inom t ex bild, konst och sånt, men även annat smått och gått. Eftergymnasiala utbildningar som tex fritidsledare finns på folkhögskolan och kräver berighet genom gymnasiet (alternativt annat som t ex genom komvux eller folkhögskolans allmänna kurs) Kraven variera här med, brukar stå i information om kursen/utbildningen i fråga. Kan söka sådana utbildningar på folkhogskola.nu Högskola och universitet är eftergymnasiala utbildningsformer och kräver behörighet genom gymnasiet eller motsvarande. För grundläggande behörighet till högskola/universitet krävs minst G i minst 90 % av de poäng som ingår i sin gymnasieutbildning (2500 poäng). En del kurser och program kräver att man har särskilda kurser godkända utöver grundläggande behörighet, sk särskild behörighet. Det finns en del förutbildningar också men inte på alla lärosäten t ex utbildning inom matte, fysik och sånt för den som vill söka till utbildning som kräver det men inte har läst det på gymnasiet. Skillnaden mellan högskola och universitet är i sin tur att universitet har mer forskning än högskola.

RE: Komvux vs. folkhögskola vs. högskola vs. universitet
2010-01-04 10:16   Enrique Embry A
Hej. jag vill gärna komplettera min gymnasium utbildning, med mål att komma till högutbildning.

RE: Komvux vs. folkhögskola vs. högskola vs. universitet
2018-09-06 16:51   Kian

Hej!Jag har gymnasiet examen från Iran ,om jag kan läsa på Universtiet ,vilken väg är det bra för mig att jag ,Folkhögskola eller komvux?


RE: Komvux vs. folkhögskola vs. högskola vs. universitet
2019-04-11 20:08   Dida

Hej! Jag har inga grund eller gymnasieutbildning i Sverige och har ingen gymnasie betyg heller i mitt hemland! Nu läser jag almänkurs på folkhögskolan! Undrar om jag blir behörig till högskolan eller måste jag ha läst lite på en svenskt gymnasie? Vilken väg är bättre tycker ni? Om jag läser hela gymnasiet från början på komvux kommer jag bli behörig till högskolan utan att ha läst på gymnasiet?


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in