Läsa upp utländska betyg till Svenska - Forum

2009-08-22 21:47   Robin
Hej, Jag har bott I USA dom sista 9 åren och behöver läsa upp lite betyg för att jag ska kunna gå i Högskolan eller ett Universitet i Sverige. Jag är bara 19 år gammal, så jag 'tror' inte att jag kan läsa upp dom på Komvux än. Jag kan inte söka in på något Gymnasium än för jag vet inte vart jag ska bo och jag är intresserad av att studera på distans. Ifall någon kunde hjälpa mig så skulle jag vara hemskt tacksam! Mvh, Robin

RE: Läsa upp utländska betyg till Svenska
2009-08-25 10:20   Linda
Hej Robin, Vanligtvis kan man gå allmänna linjen vid en folkhögskola. Där kan man plugga upp sina betyg. Kontakta den folkhögskola som du är intresserad av för mer information ang dina utländska betyg. Här är en länk till studieförberedande folkhögskoleutbildningar. www.studentum.se/studiefoerberedande_folkhoegskoleutbildning___324__3.html Det andra alternativet är att skriva högskoleprovet. Provet mäter de kunskaper och färdigheter som är viktiga för högskolestudier. Högskoleprovet går att skriva i hela Sverige och även vid ett antal svenska skolor i Europa. Här kan du läsa mer om högskoleprovet www.studentum.se/Hoegskoleprovet__d767.html Lycka till!

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in