lite funderingar - Forum

2010-06-23 09:24   johanna
Hej, jag har länge funderat på att läsa juristprogramemt. är lite intresserad av affärsjuridik. Men vet inte, då de känns som att de är väldigt tung och tävlingsinriktad utbildning?! Någon som läst till affärsjurist å kan dela med sig lite av hur det är?+ samt gärna ge mig tips på vilka skolor som är bäst... om man vill läsa en del utomlands, hur gör man då?

RE: lite funderingar
2010-06-23 14:40   Sue
Jag har inte läst till jurist eller affärsjurist men kommit i kontakt med lite juridikstudier och det har givit mig en bild av hur studier inom det området kan vara. Studier i juridik, lag & rätt handlar mycket om att tolka och argumentera, och det är inte alltid det enklaste och kan då bli tufft. Det tog en del på krafterna, även om jag bara läste lite inom det. Kan tänka mig att det blir tuffare när man läser en massa mer sånt om lagar och hur man ska tillämpa dem, när det är en massa frågor om tolkning och argumentation för och emot som ska tränas in dag in och dag ut under några år. Kan tänka mig att det kan upplevas som en tung utbildning av en del när fokus ligger på att öva upp tillämpning av lagar genom att öva upp det med en massa övningar. Det är en tävlingsinriktad utbildning och det är det för att det krävs bra betyg för att bli på tal om notarietjänstgöring som krävs för att kunna bli bland annat åklagare och domare. Då det bara är genom juristprogrammet med notarietjänstgöring som ger rätt att bli åklagare, domare och så vidare blir det tävling om det eftersom det finns färre platser än studerande (och de vill ha studenter med bästa betyg dit) Vill man läsa en del utomlands kan man se vad för skolor utomlands som skolan man söker till har avtal med, som man kan söka utbytesstudentplats hos...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in