Särskolan arbete som lärare saknar behörighet? - Forum

2011-12-09 10:23   ingrid
Vill ställa följande frågor om utbildning för att skaffa sig behörighet inom särskolan. Jag är fritidspedagog och specialpedagog med inriktning mot utvecklingsstörning. Har en tillsvidare anställning inom grundsärskolan. Jag undervisar i både engelska, svenska, matematik no och so för elever med funktionsnedsättning. Eleverna går i högstadiet, men har individuella kunskapsförmågor, befinner sig i utvecklingsnivå/ kunskap närmast jämförbart med låg och mellanstadiet på grundskolan. Det krävs specialpedagogisk kompetens vilket jag har utbildning för. Saknar utbildning som grundskollärare och i mitt fall är min fråga kan jag fortbilda mig för att kunna bli behörig för ämneskunskaperna hur? Som det ser ut på lärarlyftet 11 erbjuds fritidspedagoger att läsa för behörighet men ej kärnämnena. Kommer det någon form att komplettera sig för särskolans anställda lärare eller blir man av med sin anställning om det inte finns möjlighet att komplettera för behörighet? Hoppas på ett svar Vänligen Ingrid

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in