Spelar det någon roll vilken civ.ing utbildning jag väljer? - Forum

2016-12-02 14:58   David
Hej alla! Det är så här att jag sitter på ett litet problem och behöver era råd. Det är så här att jag för nuläget studerar till civ.ing i miljö och vattenteknik vid Uppsalas universitet. Jag valde denna linje eftersom jag alltid har varit intresserad av miljö och ville i framtiden jobba med teknik för att utveckla miljövänliga produkter. Efter att ha gått på detta program i snart ett halvår inser jag mer och mer att det är större chans att jag hamnar på någon reningsverk och inte i ett högteknologiskt företag som jag egentligen vill. Efter närmare etertanke inser jag mer och mer att det rätta valet för mig hade varit maskinteknik för att senare inrikta mig mot hållbar utveckling. Då är min stora fråga vad är smartast att göra i detta läge? Jag är rädd för att hoppa av programmet och därmed förlänga min studietid i processen. Jag har också hört att miljö ingenjörer till stor del bara skriver massa rapporter, vilket jag verkligen avskyr. Däremot har jag hört att civilingenjörer kan arbeta med vad som helst och vilken inriktning man väljer spelar mindre roll, så länge man är civilingenjör. Då är min fråga, är detta påstående verkligen sann? Kan jag ta ut min examen i miljö och vattenteknik och ändå hamna på ett teknisk företag och tex utveckla produkter? eller jag har bättre chanser om jag bara hoppar av och väljer maskin istället?

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in