Studera ekonomi? - Forum

2007-09-12 10:36   Petra
Jag funderar på att möjligtvis börja studera på högskolan/universitet under 2008, antingen vårtermin eller höst. I gymnasiet, som jag slutade år 2004, gick jag samhällsvetenskaplig linje. Mitt snittbetyg ligger på ca 16.5. Jag har inte läst Matematik C, vilket är ett stort minus givetvis. Ska jag läsa upp betygen? Jag skulle vilja plugga någon slags ekonomi/företagsutveckling/affärsutbildning. Gärna ett helt program, inga egensammansatta kurser. KY-utbildning vore också ett alternativ. Så, finns det några passande alternativ som ni kan tipsa om? Vore mycket tacksam! Obs! Göteborg är den aktuella staden för studierna!

Ekonomistudier
2007-09-13 17:26   Sussi
Matematik C krävs för de flesta ekonomiprogram på högskola och universitet. Vet inte om det finns något som enbart kräver B, kanske bara någon kurs inom ekonomi, inget program som jag känner till inom ekonomi kräver annat än matte c. Ky utbildningar inom ekonomi har kanske lite olika krav, en del kräver matte b och andra kan kräva matte c. Där kan det bero på vad inom ekonomi som man vill satsa på. Sök på ky.se så får du bra koll på vad som gäller för det du faller för. Du kan läsa matte c på komvux (om det finns plats), något studieförbund (kostar lite) eller göra prövning.

ekonomistudier
2007-09-15 16:44   Petra
Jag vill gärna läsa Matte c. Har hört att det går att läsa på distans, vilka kan man kontakta om man inte kontaktar komvux? Finns det någon distansutbildning för matte c där man inte fysiskt behöver vara på plats för prov, etc? Förstår att det verkar omöjligt, problemet är att jag för tillfället bor i Asien och undersöker möjligheten att kunna läsa Matte C på distans medan jag bor här. Vad finns det för studieförbund och vad innebär prövning? Tack för svaret!

...
2007-09-17 20:21   Sussi
Folkuniversitetet har matte c på distans. Kostar 3500 kronor. Prövning är ett prov/ en tenta som man gör och får betyg efter det resultat man får där. Jag tror man måste vara på en speciell plats för att kunna göra prövning. Du kanske kan höra med dem om det går att genomföra det på annat sätt från utlandet, eller plugga på egen hand och sedan göra prövning när du är i Sverige igen.

RE: Studera ekonomi?
2008-06-02 20:24   Bruce Kisch
Jag har nyss fått reda på att jag behöver minst godkänt i Matte C för att komma in på den högskolan jag sökte till, vilket jag inte har. Var och när kan jag skicka in ansökan? Hur mycket kommer det att kosta? Finns där plats kvar om man inte har lämnat in ansökan än? Skulle jättegärna få så mycket info som möjligt.

RE: Studera ekonomi?
2008-06-03 11:56   anna
Svar till Bruce... Det finns kurser på distans som du kan läsa i vilken takt du vill, så du får betygen jättesnabbt. Sök här bland vuxenutbildningarna på studentum, ex Liber har sånna distanskurser. du betalar en liten slant och kan välja själv hur snabbt du vill läsa gymnasiekursen. annars kan du ju tenta av kursen på närmaste komvux.

RE: Studera ekonomi?
2008-06-03 13:05   Sussi
Bruce, Menar du med dina två första frågor vart du kan läsa upp Matte C till ett godkänt? Kolla med komvux i din kommun om prövning, läsa på egen hand och sedan göra ett prov som ger betyg. Kostnad och tider för provet finns att få info om på komvux i din kommun. Lediga studieplatser på högskola/universitet, program och kurser, finns listat på sidan på www.studieplatser.se

RE: Studera ekonomi?
2008-06-12 16:41   Jenny
Hej. Jag ska läsa psykologi på högskolan, men har inte godkänt i matte B, så jag måste väl läsa upp det på komvux antar jag? men hur går jag tillväga?

RE: Studera ekonomi?
2008-11-20 19:36   anna
Det är oftast inga problem att komma in på komvux, om platserna redan är bokade kan de ibland ämndå klämma in en extra, samt att de kan ordna individuella studieplaner med hänsyn till ev. studier o jobb. men det beror självklart på vilken kommun du tillhör. matte b är ju iofs ett krav på att studera vid högskola överhuvudtager, då man inte är behörig annars.. det finns också div internetsidor med hjälp för studierna! lycka till! anna

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in