uiniversitet eller högskola? - Forum

2009-12-27 23:22   rebecca
Jag funderar på att bröja plugga till hösten och sjukgymnast är det som lockar mest men frågan är vart? Jag har betyg för att komma in överallt men vill helst inte behöva flytta så långt (bor i örebro) så valet ligger mellan linköping och västerås. Frågan är om det spelar någon roll att man studerat vid en högskola eller väger det tyngre att ha examen från ett universitet?

RE: uiniversitet eller högskola?
2010-01-20 14:12   kth-student
post saxat; Skillnaden mellan ett universitet och en högskola är att universitetet har rätt att utfärda examina på forskarnivå. Högskolor som har vetenskapsområde har dock rätt att bedriva forskarutbildning inom ett visst område. sedan beroende på vad du pluggar värderas allt olika. på pappret kan ju högskola se något sämre ut enligt många. sedan för civilingenjörer så vill man hellre vara en högskola. exempelvis heter lunds unverisitetets civ ing för; lunds tekniska högskola. samma vid linköpings unversitetet där dom kallar sig Tekniska högskolan vid Linköpings universitet osv osv. KTH är ju exempelvis ett universitet men av traditionsskäl så väljer dom att kalla sig högskola. VART du ska plugga kan jag inte svara på men VAR du bör plugga på är för mig svårt att säga. folk från mindre universitet vill ju gärna hävda sig o säga att de minsann har en bra utbildning som är likvärdig med stora universitet. jag går sj kth civ ing o anser att ¨dom stora¨ är i en liga för sig. Jag kan säga att det jag hört o vet är att linköping har väldigt hög kvalite på sin civ. ing- och civ.- ekonomsprogram så misstänker att universitetet är bra i det mesta. min morsa är japan (jag är hälften japan) som pluggade ekonomi på en av usas bättre skolor. hon har sen 80-talet jobbat med ekonomi och är idag ekonomichef och hennes erfarenhet av ekonomer från västerås är inge vidare. (nu finns det ju rötägg även från handels i sthlm men grovt generaliserat så är handels mkt högre i sin utbildning. beror enligt henne pga att dom är mkt mer drivna) observera att det inte är ovanligt med att folk från exempelvis västerås byter skola sista året (lättare att bli antagen då) o byter till exempelvis uppsala för att få examina därifrån (även om det på examinan står var du pluggat de olika kurserna). Har flera vänner som pluggar civ ing o civ eko i linköping och det ska vara en väldigt trevlig stad att plugga i. dvs; haka inte upp dig på högskola eller universitet. se hur skolorna och framförallt din utbildning från olika städer står sig på arbetsmarknaden. jag skulle valt linköping, men jag är ju såndär elitisk fördomsfull kth-student och född som en dryg 08:a. antar att folk från skövdes högskola lär bomba mig med motangrepp i den här tråden.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in