Vet inte vad jag vill plugga inom - tips nån? - Forum

2011-05-19 16:55   Ida
Hej! Jag har haft två år "ledigt" från skolan efter studenten nu och vill börja plugga till hösten. Problemet är att jag har svårt att veta vad jag verkligen vill. Från börjar var jag länge inne på att läsa till arkitekt. Men nu har jag funderat mera åt samhällsplanerings hållet. Samtidigt så älskar jag träning och stor del av min fritid går just träning. Jag tycker det mesta inom träning och hälsa är väldigt intressant och tycker att idrottsvetenskapligaprogrammet i Umeå låter roligt. I höstas sökte jag till Affärsutveckling och entreprenörskap på chalmers, eftersom det tydligen ska ha att göra med byggsektorn och verkar vara en rolig utbildning (en kompis går där). Men problemet med den utbildningen är att det inte känns som att det leder till dom jobben jag vill... Nu har jag även tänkt på civilingenjör samhällsbyggnad KTH eftersom att det ger en väldigt bred utbildning och att bli civilingenjör är ju alltid bra. Men samtidigt så har jag inte behörigheten (läste samhälls) och jag gillar inte matte och fysik... Fysisk planering har jag också kikat på lite. Som du märker så har jag lite problem med vad jag ska satsa på för utbildning. Jag har även tänkt på i fall man tex skulle kunna läsa AE på chalmers och sedan läsa en maste som är mera inriktat på samhällsplanering. I alla fall så tänkte jag höra ifall du kunde hjälpa mej lite, ge mej tips om någon annan utbildning eller bara ge mej råd. Tack på förhand i alla fall!

RE: Vet inte vad jag vill plugga inom - tips nån?
2011-07-26 20:59   Anders

"Nu har jag även tänkt på civilingenjör samhällsbyggnad KTH eftersom att det ger en väldigt bred utbildning och att bli civilingenjör är ju alltid bra. Men samtidigt så har jag inte behörigheten (läste samhälls) och jag gillar inte matte och fysik...
Fysisk planering har jag också kikat på lite."

Samhällsbyggnad på KTH har i alla fall tidigare tagit in studenter från SP och låtit dem läsa in sin gymnasiebehörighet parallellt med ingenjörsstudierna.

Däremot vill jag avråda dig från att läsa till civilingenjör, både för att du inte gillar matte och fysik och för att du vill jobba med samhällsplanering. Vill du bli samhällsplanerare, läs i stället ett samhällsvetenskapligt samhällsplanerarprogram, fysisk planering (den bästa stadsplanerarutbildningen) eller en arkitektutbildning. En civilingenjörsutbildning med en icke-teknisk inriktning (som samhällsplanering) blir bred på bekostnad av djupet och det mesta övrigt du läser på civilingenjörsutbildningen har du ändå ingen användning för som samhällsplanerare.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in