Vill läsa till läkare - Forum

2013-09-11 20:29   Linn Eriksson

Hej! Jag tog studenten i sommar och min dröm är att bli läkare. Tyvärr gick jag samhäll på gymnasiet så saknar, fysik, kemi, biologi och även matte d. Jag har bra betyg och över hälften är mvg men det är ändå långt ifrån 22,5.... Har nu tänkt läsa till så jag har behörighet men vet inte om det är bäst att göra på ett universitet eller en folkhögskola som t.ex. ett naturvetenskapligt basår eller om jag ska läsa upp på komvux.

Har hört att om man läser basår påverkar inte det genomsnittsbetyget utan man behöver bara få g i de ämnena? Dock känns 1 år lång tid och jag vill gärna läsa allt så fort som möjligt. Tänkte satsa och göra prövningar så jag får mvg i alla ämnen jag redan läst men vet som sagt inte vad som är bäst. Att jag läser allt på komvux och måste få mvg i de ämnen jag behöver för behörigheten eller gå basår och kombinera komvux genom att läsa upp mina gamla betyg också....

Tänker även satsa på högskoleprovet men vill kunna söka genom båda. Hur ska jag gå tillväga?


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in