Visa yhutbildningar.se som: Mobil

Vet du inte riktigt vad du ska plugga? 🎓📚 Besök vår Digitala utbildningsmässa den 30 september kl. 08.00 -18.00 och ta reda på det! ✨ Läs mer om mässan här!

Project Manager IT & Games - Skellefteå

Changemaker Educations
Sammanfattning
Yh-utbildning
Skellefteå
1,5 år
Heltid/deltid
CSN-berättigad

Project Manager IT & Games - Skellefteå

Sveriges enda projektledarutbildning inom spelutveckling!

Allt fler spel- och it-företag har behov av projektledare för att leda team och projekt agilt och framgångsrikt. En Project Manager har kunskaper om agil och plandriven projektmetodik, samt färdighet att kombinera och prioritera utifrån kundens och projektets behov. Vi lär dig hur teamet fungerar mest effektivt och vilken sorts ledarskap du ska tillämpa i olika situationer. Satsa på en framtidskarriär i höst!

  • Börja arbeta direkt efter utbildningen
  • Lokaler på Futuregames Campus Skellefteå
  • Utbilda dig tillsammans med tre andra yrkesroller: designers, grafiker och programmerare
  • Samarbeta med spel- och it-branschen i Skellefteå och övriga Sverige!
  • CSN-berättigad
  • 1,5 år (3 terminer) med start 7 september 2020
  • LIA (lärande i arbete, praktik) 15 veckor
  • Bostadsgaranti

VEM ÄR BEHÖRIG?

Du som har en gymnasieexamen med en6 och sv2, samt minst ett (1) års relaterad yrkeserfarenhet inom data/IT eller IT-relaterat område är välkommen att ansöka. Exempel på områden som når kraven på yrkeserfarenhet är: projektledning och eller arbete i agila projektteam, affärsutveckling, marknadsföring, försäkring, kundservice, systemutveckling, webbutveckling, organisationsplanering eller motsvarande.

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många andra sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller med ledarskap och team. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen. Ring eller mejla så berättar vi mer.

HUR ANSÖKER DU?

Ansökningsperioden är öppen 3 feb – 5 maj.

VAD HÄNDER EFTER ATT DU HAR LÄMNAT IN DIN ANSÖKAN?

Alla som är behöriga och ansöker under den ordinarie ansökningstiden kommer att kallas till ett möte hos Futuregames / Changemaker Educations. På mötet får du veta mer om utbildningen och träffa utbildningsledningen. Samtidigt gör du ett frivilligt muntligt prov. Alla sökande rangordnas efter en poängskala som avgör vilka som kommer att erbjudas en plats på utbildningen. Poängskalan, max 50 poäng, utgår från det skriftliga och muntliga provet som mäter dina kunskaper och erfarenheter kopplat till utbildningsplanen och de olika yrkesrollerna. Med start när den ordinarie ansökningsperioden stänger 5 maj och löpande fram till midsommar 2020 fattar ledningsgruppen beslut om vilka som ska antas till utbildningen.

SPEL- och IT-BRANSCHEN I NORR BEHÖVER DIG

Vi har ständigt en nära dialog med arbetslivet. För denna utbildning har över 50 företag (spel- och it-företag i Norr- och Västerbotten) svarat på en enkät angående kompetensbehov. Det totala anställningsbehovet hos företagen ligger på över 100 anställda under de kommande 3-5 åren. Samtliga företag är positiva till att ta emot praktikanter och rekrytera direkt från Futuregames.

Det är inte bara spelföretag som efterfrågar yrkeskompetensen. Industriföretag som Boliden, företag inom infrastruktur som Skellefteå Kraft, samt flera konsultföretag, apputvecklare och byråer, är olika företag som efterfrågar kompetens kring creative product management, interaktionsdesign, mjukvarutestare och programmerare/utvecklare. De vill åt den spetskompetens som Futuregames närt under sina år i spelbranschen kring projektarbete med digitala upplevelser, agila metoder, kunskap om spelmekanik och mjukvarutestning.

“Det är i dagsläget oerhört svårt att rekrytera till it-branschen i Skellefteå och de utbildningsplatser som finns idag är i stort sett noll så det är oerhört viktigt för framtiden att vi får tillväxt. Flera av de stora IT-bolagen börjar dessutom ha pensionsavgångar vilket kommer att öka behovet av påfyllnad.”Berit Backvid, Visma Consulting

FUTUREGAMES & ARTIC GAME LAB

Vi är inte ensamma om att på allvar vilja etablera en spelbransch i norr. Arctic Game Lab är en samarbetsorganisation mellan flera kommuner och organisationer i Norr- och Västerbotten (Skellefteå, Umeå, Boden, Luleå och Piteå), som verkar för att skapa en strategisk plattform för spelbranschens tillväxt i norra Sverige. De har bl a koordinerat olika game jams, mångfaldssatsningar och Arctic Game Conference. Inom nätverket finns tillgång till inkubatorer och andra pusselbitar som krävs för att skapa en långsiktigt hållbar spelutveckling efter norra Sveriges villkor.

AGL skriver:”Utvecklingstakten är snabb då flera nya bolag har bildats, kompetens flyttar till regionen och utbildningsplatserna växer. Vi behöver nu fler utbildningar inom spel för att våra spelföretag ska ha möjlighet till tillväxt.”

PLUGGA PÅ FUTUREGAMES CAMPUS SKELLEFTEÅ

Plugga hos oss på Futuregames i Skellefteå. Här har du nära till allt. Vår skola ligger på campusområdet i Skellefteå med både restaurang och träningsmöjligheter samt ett hus fullt av spelutbildningar (programmerare, projektledare, grafiker och designers på samma våningsplan). Och nära till företagen i spelbranschen!

LEARNING BY DOING, LEARNING BY REFLECTION – VÅR PEDAGOGIK

Utveckla kärnkompetens i spel- och it-utveckling genom undervisning och yrkestrick från lärare direkt från ledande företag inom branschen. Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive datorer med relevant mjukvara där du växer och bygger dina färdigheter tillsammans med talangfulla klasskamrater och seniora spelutvecklare. Ta del i intensiva spelprojekt tillsammans med de parallella programmen på Futuregames (utvecklare, designers och 3d-grafiker/VFX) där ni simulerar professionella projekt för att återspegla hur du kommer att arbeta i spelindustrin, och förbereda dig för en ständigt utvecklande och kreativ karriär.

Vi vill skapa pragmatiska spelutvecklare med ett balanserat och brett perspektiv på hela utvecklingsprocessen, stark samarbetsförmåga och gruppvana med praktisk och proaktiv inställning.

UNIK KOMPETENSMIX

Genom att utbilda dig till Project Manager IT & Games får du en unik kompetensmix som är starkt efterfrågad på arbetsmarknaden. Rollen kombinerar kommunikation och ledarskap med moderna projektmetoder. Genom korta avstämningar coachar du teamet och anpassar projektarbetet till de förändringar som påverkar projektet. Ditt ledarskap anpassas till att hantera förändring. Du lär dig också att planera och leda projektet i samarbete med kunden och med kundens mål och affärsnytta som ledstjärnor för hela ditt team.

Du får lära dig hur team fungerar samt vilken sorts ledarskap du ska tillämpa i olika situationer. Du lär dig kommunikation som hjälper teamet att komma vidare i arbetet. Mer specifikt lär du dig agila och plandrivna projektmetoder, personligt och situationsanpassat ledarskap, change management, spelproduktion, teambuilding, gruppdynamik, projektkommunikation, time management, målstyrning, konflikthantering och mycket annat.

Exempel ur utbildningsplanen:

  • Affärsmannaskap
  • Agila processer och projektmetoder
  • Förändringsledning
  • Kommunikation
  • Ledarskap, gruppdynamik och coaching
  • Teamkunskap och processledning
  • Workshopledning, modellering, visualisering
  • Product Management
  • Kravhantering och förstudier

25 % LIA (LÄRANDE I ARBETE, PRAKTIK – 15 veckor)

Som en del av utbildningen gör du LIA (Lärande i arbete, praktik) hos ledande branschföretag. LIAn fördjupar och breddar ditt lärande och du får arbetserfarenheter som krävs för att utveckla dagens och morgondagens agila metodik och ledarskap. Du bygger ditt nätverk och skapar relationer med framtida arbetsgivare redan under studietiden.

Vi samarbetar med en rad företag gällande LIA, projekt, branschevents, föreläsningar och rekrytering nationellt via Futuregames nätverk samt lokalt i Skellefteåområdet och regionalt i hela norrland;Autotech Teknikinformation AB, Tieto Skellefteå, Boliden, Goodbye Kansas Labs, Triolith Games AB, Goodbye Kansas Studios, Meramedia, Strangewood Studios AB, North Kingdom, Skellefteå Kraft, Mindforce Game Lab, SIGMAR Metodbyrå, Once Upon, Eriksson/Nord Agency AB, Gold Town Games, Zordix AB, Lundqvist Trävaru AB m.fl

AGIL KOMPETENS ÄR STARKT EFTERFRÅGAD

Agila projektledare efterfrågas starkt. Sverige behöver minst 4600 projektledare med agil kompetens på fyra års sikt (rapporten ”IT-kompetensbristen). En undersökning bland 1400 svenska verksamheter, visar att 83 procent av dessa ökar satsningarna inom digital kompetens de kommande tre åren (Visma). Yrkesrollen projektledare behöver bredare övergripande kompetens inom Data/IT, tillsammans med ökad kunskap om kundnytta och förmåga att leda och driva team i stora komplexa IT-projekt. Vår utbildning Project Manager IT & Games möter arbetslivets rekryteringsbehov och ger den kompetensprofil du behöver att jobba och utvecklas i en spännande, dynamisk ledarroll.

VI GER DIG RÄTT KOMPETENSPROFIL

Vi samarbetar med en rad företag och organisationer som alla uttrycker ett växande behov av ledare med agil kompetens. Vi har samlat några av branschens mest kunniga ledare, managers och föreläsare inom agil metodik, affärsutveckling, management, ledarskap och projektstrategi. Du får möjlighet att utbilda dig till en av framtidens vassaste project managers. Du sätter själv ribban för hur långt du vill nå under dina år hos oss.

UTBILDNINGSPLAN OCH YRKESHÖGSKOLEEXAMEN

Efter avslutade och godkända studier erhåller du yrkeshögskoleexamen om totalt 300 yh-poäng, vilket motsvarar 1,5-års heltidsstudier. Din utbildningsplan godkänns och övervakas av Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH) som har höga krav på kvalitet och lärprocesser. Changemaker Educations ansvarar för planering, genomförande och utveckling av din utbildning. Du som studerar har en utbildningsledare som koordinerar din utbildning och fungerar som din kontaktperson under studietiden.

VAD ARBETAR DU SOM EFTER UTBILDNINGEN?

Att jobba som Project Manager innebär att du planerar och genomför agila projekt i nära dialog med kunden. Utbildningen ger dig verktyg att effektivt och ansvarsfullt leda och driva agila team. Exempel på yrkesroller är:

  • Projektledare
  • Agile Project Manager
  • Creative Product Manager
  • Project Manager
  • Agil projektledare
  • Scrum Master
  • Processledare
  • Teamledare
  • Teknisk projektledare
  • IT-projektledare

LEDNINGSGRUPPEN FÖR PROJECT MANAGER IT & GAMES

Din utbildning har en ledningsgrupp som säkerställer branschkontakter, utveckling och kvalitet genom hela utbildningsprocessen. Ledningsgruppen träffas två gånger per termin och innefattar arbetsgrupper för olika områden, exempelvis pedagogik och LIA. Studerandeinflytande säkerställs genom att två eller flera studerande ingår i ledningsgruppen och representerar alla som går utbildningen.

Ledningsgruppen består av representanter från näringslivet, skolledningen, allmänna skolväsendet, universitet/högskolan, branschorganisationerna och de studerande. Medlemmarna ges full insyn i utbildningen och pågående projekt. En av ledningsgruppens uppgifter är att säkra att utbildningen omfattar den kompetens och de kunskapsområden som motsvarar arbetsmarknadens behov.

Ledningsgruppen uppdateras innan utbildningsstart.

VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN!

VEM ÄR BEHÖRIG?

Du som har en gymnasieexamen med en6 och sv2, samt minst ett (1) års relaterad yrkeserfarenhet inom data/IT eller IT-relaterat område är välkommen att ansöka. Exempel på områden som når kraven på yrkeserfarenhet är: projektledning och eller arbete i agila projektteam, affärsutveckling, marknadsföring, försäkring, kundservice, systemutveckling, webbutveckling, organisationsplanering eller motsvarande.

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många andra sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller med ledarskap och team. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen. Ring eller mejla så berättar vi mer.

HUR ANSÖKER DU?

Ansökningsperioden är öppen 3 feb – 5 maj.

Här fyller du i alla uppgifter du kan och laddar upp de dokument som krävs.Gymnasiebetyg är obligatoriskaatt ladda upp om du ej söker enligt 20%-regeln.Dokument som styrker din relaterade arbetserfarenhet minst ett (1) år är obligatoriska. Om du vill hänvisa till reell kompetens (utanför gymnasieskolan) behöver du styrka detta med rätt dokument. Övriga dokument inklusive särskilt prov (skriftligt prov, CV, arbetsintyg) är frivilliga att ladda upp. Tänk på att dina meriter stärker dina möjligheter att bli antagen då vi har totalt 25 platser.

VAD HÄNDER EFTER ATT DU HAR LÄMNAT IN DIN ANSÖKAN?

Alla som är behöriga och ansöker under den ordinarie ansökningstiden kommer att kallas till ett möte hos Futuregames / Changemaker Educations. På mötet får du veta mer om utbildningen och träffa utbildningsledningen. Samtidigt gör du ett frivilligt muntligt prov. Alla sökande rangordnas efter en poängskala som avgör vilka som kommer att erbjudas en plats på utbildningen. Poängskalan, max 50 poäng, utgår från det skriftliga och muntliga provet som mäter dina kunskaper och erfarenheter kopplat till utbildningsplanen och de olika yrkesrollerna. Med start när den ordinarie ansökningsperioden stänger 5 maj och löpande fram till midsommar 2020 fattar ledningsgruppen beslut om vilka som ska antas till utbildningen.

Du får svar innan midsommar 2020. Du kan bli antagen eller reserv om du är behörig. Om du har erbjudits en plats på utbildningen måste du tacka ja inom fem arbetsdagar från det att du fått beskedet. Vi mejlar dig svaret på den mejladress du anger i din ansökan. Utbildningen startar 7 september 2020 och det är viktigt att du kommer på uppropet så du säkerställer att du får din utbildningsplats hos oss.

Lycka till med din ansökan så hoppas vi på 1,5 intensiva och lärorika år tillsammans!

LIA-företagen och Futuregames / Changemaker Educations genomPer Myrén, t.f Utbildningsledare

För mer information om Project Manager IT & Games - Skellefteå, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Så ansöker du

VEM ÄR BEHÖRIG?

Du som har en gymnasieexamen med en6 och sv2, samt minst ett (1) års relaterad yrkeserfarenhet inom data/IT eller IT-relaterat område är välkommen att ansöka. Exempel på områden som når kraven på yrkeserfarenhet är: projektledning och eller arbete i agila projektteam, affärsutveckling, marknadsföring, försäkring, kundservice, systemutveckling, webbutveckling, organisationsplanering eller motsvarande.

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många andra sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller med ledarskap och team. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen. Ring eller mejla så berättar vi mer.

HUR ANSÖKER DU?

Ansökningsperioden är öppen 3 feb – 5 maj.

VAD HÄNDER EFTER ATT DU HAR LÄMNAT IN DIN ANSÖKAN?

Alla som är behöriga och ansöker under den ordinarie ansökningstiden kommer att kallas till ett möte hos Futuregames / Changemaker Educations. På mötet får du veta mer om utbildningen och träffa utbildningsledningen. Samtidigt gör du ett frivilligt muntligt prov. Alla sökande rangordnas efter en poängskala som avgör vilka som kommer att erbjudas en plats på utbildningen. Poängskalan, max 50 poäng, utgår från det skriftliga och muntliga provet som mäter dina kunskaper och erfarenheter kopplat till utbildningsplanen och yrkesrollerna för ”creative product manager”. Med start när den ordinarie ansökningsperioden stänger 5 maj och löpande fram till midsommar 2020 fattar ledningsgruppen beslut om vilka som ska antas till utbildningen.

>>Du kan ladda ner det skriftliga provet här!

Du får svar innan midsommar 2020. Du kan bli antagen eller reserv om du är behörig. Om du har erbjudits en plats på utbildningen måste du tacka ja inom fem arbetsdagar från det att du fått beskedet. Vi mejlar dig svaret på den mejladress du anger i din ansökan. Utbildningen startar 7 september 2020 och det är viktigt att du kommer på uppropet så du säkerställer att du får din utbildningsplats hos oss.

Lycka till med din ansökan så hoppas vi på 1,5 intensiva och lärorika år tillsammans!

LIA-företagen och Futuregames / Changemaker Educations genomPer Myrén, t.f Utbildningsledare

Changemaker Educations

Changemaker Educations

Changemaker Educations 

Changemaker Educations bedriver yh-utbildningar, folkhögskoleutbildningar och kompetensutveckling för företag och organisationer. Vi driver också EU-projekt och konsultverksamhet inom bl a change management (förändringsledning), organisationsutveckling, brand management, agile, digital strategi och digital transformation. Vi har lång erfarenhet av att framgångsrikt bedriva yh-utbildningar, folkhögskoleutbildningar...


Läs mer om Changemaker Educations och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Project Manager IT & Games - Skellefteå

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Hitta till utbildaren

Changemaker Educations

Åsögatan 117
116 24 Stockholm


Beställ information

För att få mer information om utbildningen Project Manager IT & Games - Skellefteå från Changemaker Educations, fyll i följande uppgifter:

Recensioner

Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Du kanske också är intresserad av: