Sök utbildning 👉
Korta YH-utbildningar

Utvecklingsrelaterade och förvärvade språkstörningar

Iris, Distans
Längd
45 yh-poäng
Utbildningstakt
Heltid, distans
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
Höst 2025 se detaljer
Utbildningsform
Distans
Längd
45 yh-poäng
Utbildningstakt
Heltid, distans
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
Höst 2025 se detaljer
Utbildningsform
Distans
Få mer information om utbildningen 👍

Om utbildningen

Kursen vänder sig till yrkesverksamma med erfarenhet av att arbeta med personer som har språkstörningar, och ger dig både fördjupad teoretisk kunskap och praktiska verktyg för att bättre kunna förstå, bemöta och stödja målgruppen i vardagen.

Kursen väntar godkännande från Myndigheten för yrkeshögskolan – beslut kommer i juni. Vid beviljande startar kursen hösten 2025. Vill du få besked direkt? Anmäl ditt intresse och få ansökningslänken direkt efter beslutet.

Arbetar du inom skola, vård eller omsorg och möter personer med språkstörningar i din yrkesroll, till exempel som specialpedagog, lärare, förskollärare, logopedassistent, stödpedagog, habiliteringspersonal eller omsorgspersonal? Då är vår korta YH-kurs på 45 YH-poäng perfekt för dig som vill fördjupa dina kunskaper om utvecklingsrelaterade och förvärvade språkstörningar.

Varför ska du studera Utvecklingsrelaterade och förvärvade språkstörningar?

Att studera utvecklingsrelaterade och förvärvade språkstörningar ger viktig kunskap om hur tal och språk påverkar människors liv och lärande. Du lär dig känna igen olika typer av språkstörningar hos både barn, ungdomar och vuxna, samt hur du kan stötta och ge rätt hjälp.

Du får kunskap om:

  • Vanliga språk- och talstörningar hos barn och ungdomar, inklusive läs- och skrivsvårigheter.
  • Förvärvade språkstörningar hos vuxna, t.ex. afasi och demensrelaterade problem.
  • Språkstödjande och språkutvecklande arbetssätt i både pedagogiska och rehabiliterande miljöer.
För mer information om Utvecklingsrelaterade och förvärvade språkstörningar, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande kursstarter

1 tillgängligt startdatum

Höst 2025

  • Distans
  • Distans

Varför välja Iris?

Samarbete med branscher

Distansutbildningar

Auktoriserat utbildningsföretag

Så ansöker du

Antagningskrav

För att antas till utbildningen krävs grundläggande behörighet samt minst sex månaders yrkeserfarenhet på heltid, eller ett år på deltid, inom utbildning, vård eller omsorg.

Erfarenheten ska komma från yrken där du mött personer med språkstörningar, exempelvis som lärare, barnskötare, specialpedagog, rektor, undersköterska eller arbetsterapeut.

Syftet med kravet är att du ska kunna relatera kursens innehåll till verkliga situationer i arbetslivet. Din erfarenhet bidrar även till reflektion och kunskapsutbyte under utbildningen.

Notera att kursen ännu inte är godkänd – Anmäl ditt intresse idag!

Välkommen att redan idag anmäla ditt intresse för kursen. Kursen är ännu inte beviljad av Myndigheten för yrkeshögskolan – beslut om tilldelning meddelas i slutet av juni. Med denna utbildning tar du steget mot att utveckla din förmågan att identifiera, förstå och behandla språkstörningar effektivt. Tillsammans med kunskap om ät- och sväljsvårigheter får du en bred kompetens som gör dig till en viktig resurs i vård, skola eller omsorg. Kursen är CSN-berättigad och kostnadsfri! Vår ambition är att du inte bara ska förstå kursens innehåll, utan även kunna använda det i din yrkesroll på ett sätt som gör verklig skillnad för personer med språkstörningar.

Såhär kompletterar du din ansökan

Du kompletterar din ansökan till våra utbildningar genom att logga in på ditt konto på YH-antagningen.
Du klickar på den blåa knappen “Till din ansökan” uppe i menyn.
Därefter laddar du upp dina ansökningshandlingar, till exempel betyg eller andra dokument som styrker din behörighet.

Förkunskapskrav

För att vara behörig till kursen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier, dvs gymnasieexamen eller motsvarande. Samt minst sex månaders yrkeserfarenhet på heltid, eller motsvarande ett år på deltid, inom utbildning, vård eller omsorg.

Exempel på relevanta yrkesroller är lärare, förskollärare, barnskötare, rektor, specialpedagog, undersköterska, vårdbiträde, sjuksköterska eller arbetsterapeut – gärna med erfarenhet av att möta personer med språkstörningar.

Yrkeserfarenheten är viktig för att du ska kunna tillgodogöra dig utbildningens innehåll, då teori och praktik vävs samman och bygger på reflektion utifrån verkliga situationer och yrkesmässiga erfarenheter.

Reell kompetens

Grundläggande behörighet via reell kompetens
Om du saknar en gymnasieexamen eller motsvarande kan du i stället bli behörig genom så kallad Reell kompetens. För denna kurs innebär det att du kan uppnå grundläggande behörighet genom att uppvisa betygshandling på minst 800 gymnasiepoäng. Det viktigaste för oss är att du uppfyller den särskilda behörigheten, eftersom dessa krav är utformade för att säkerställa att du har de förkunskaper som behövs för att tillgodogöra dig kursen.

Behörighet i övrigt (särskild behörighet) via reell kompetens
Varje utbildning har en behörighet i övrigt som krävs för att bli antagen till utbildningen. Du kan läsa på respektive utbildning här på vår hemsida vilka förkunskapskrav som ställs. Vi ger ingen reell kompetens för den särskilda behörigheten på denna kurs, dvs. du måste uppfylla den yrkeserfarenhet som krävs för behörighet.

Urval om för många ansöker

Ibland får vi fler behöriga sökande än vad vi kan erbjuda platser till. Då gör vi ett urval genom att samtliga behöriga får utföra skriftligt test i svenska.
Testet kommer att ske digitalt under hösten. Mer information får du i samband med din webbansökan till utbildningen. Testerna går inte att träna på i förväg.

Svenskt personnummer eller samordningsnummer

För att bli registrerad som studerande på en yrkeshögskoleutbildning och kunna få ett utbildnings- eller examensbevis på avklarade kurser krävs ett svenskt personnummer. Om du inte har ett svenskt personnummer, behöver du istället skaffa ett så kallat samordningsnummer via Skatteverket.

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Utvecklingsrelaterade och förvärvade språkstörningar

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.
Iris
Lövholmsvägen 18
117 43 Stockholm

Din utveckling - Iris uppdrag i över 100 år

I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Med den längsta erfarenheten inom utbildning, stödinsatser, jobbmatchning och anpassningar förbereder Iris dig för dagens arbetsmarknad. Iris finns på många orter i helaSverige och varje år genomgår tusentals personer någon av Iris utbildningar...

Läs mer om Iris och visa alla utbildningar.

Highlights

Kursinnehåll och upplägg

Utbildningsort: Distans.
Utbildningstid: 9 veckor.
Omfattning / poäng: 45 yh-poäng (5 p per vecka).
Studieform: Helfartsstudier på distans.
Föreläsning och seminarium två timmar per vecka.
Handledning erbjuds också på schemalagda tillfällen.

Kursen bygger på aktuell forskning och beprövad erfarenhet inom språk-, tal- och kommunikationsstörningar, med fokus på både barn, ungdomar och vuxna. Du får kunskap om olika typer av språkstörningar samt hur de påverkar individers vardag, lärande och livskvalitet.

Du lär dig känna igen tecken på språk- och talstörningar, läsa- och skrivsvårigheter samt ät- och sväljsvårigheter. Kursen ger dig konkreta verktyg för att använda språkstödjande och språkutvecklande arbetssätt i yrkeslivet, både förebyggande och rehabiliterande.

Utbildningen kombinerar teori med praktik genom uppgifter som kopplas till din arbetsplats, vilket stärker din förståelse och ger direkt nytta i din yrkesroll. Genom fältstudier, observationer och reflektionsuppgifter får du möjlighet att omsätta teoretisk kunskap i praktisk handling.

Undervisningen sker på distans med digitala föreläsningar, seminarier och handledning. Kursen erbjuder även erfarenhetsutbyte genom diskussioner och samarbete med andra deltagare.

Upplägg

Språk- och kommunikations-stödjande arbetssätt för vuxna med tal- och språkstörningar

Den fokuserar på hjälp, stöd och anpassningar för vuxna med tal- och språkstörningar samt ger kunskap om afasi. Målet med kursen är att deltagarna ska få kännedom om språkstödjande arbetssätt samt kunna använda sig av stödjande och stimulerande metoder i sitt arbete, inklusive olika former av intervention.

Kursen omfattar 10 YH-poäng

Språk- och talstörningar hos barn och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter

Kursen ger en grundläggande förståelse för förekommande tal- och språkstörningar hos barn, samt hur dessa är relaterade till läs- och skrivsvårigheter. Kursen tar även upp begrepp kopplade till komorbiditet och hur dessa faktorer kan samverka. Målet med kursen är att deltagarna ska kunna känna igen och förstå de olika tal- och språkstörningar samt läs- och skrivsvårigheter som kan förekomma hos barn och ungdomar.

Kursen omfattar 10 YH-poäng 

Språk- och talstörningar hos vuxna

Kursen innehåller följande huvudområden:

  • Förvärvade språkstörningar:Fokus på språkstörningar som uppstår efter en skada eller sjukdom, såsom afasi och dysartri (förvärvad talsvårighet). Här ingår en genomgång av grundläggande begrepp samt de vanligaste förekommande tal- och språkstörningarna hos vuxna.
  • Demensrelaterade språkstörningar: En genomgång av hur demenssjukdomar kan påverka språket och kommunikationen.
  • Orsaker: En genomgång av de vanligaste orsakerna till förvärvade språkstörningar, som stroke eller hjärnskador.
  • Rehabiliteringsmetoder: En översikt av de metoder som används för att rehabilitera vuxna med språkstörningar, inklusive logopedi och andra terapeutiska tekniker.

Målet med kursen är att deltagarna ska förstå hur språkstörningar kan uppstå hos vuxna och vilka behandlingsmetoder som finns tillgängliga. Kursen syftar även till att deltagarna ska lära sig om de olika rehabiliteringsmetoderna och deras effektivitet samt kunna tillämpa dessa metoder i praktiken. Deltagarna ska också kunna känna igen och förstå tal- och språkstörningar hos vuxna.

Kursen omfattar 10 YH-poäng

Språkstödjande och språkutvecklande arbetssätt för barn och ungdomar med tal- och spårksvårigheter

Kursen fokuserar på hjälp, stöd och anpassningar för barn och ungdomar med tal- och språkstörningar. Kursen belyser även betydelsen av tydliggörande pedagogik som en metod för att underlätta språkutveckling. Målet med kursen är att deltagarna ska få kännedom om språkstödjande arbetssätt och kunna använda dessa i praktiken. Genom att lära sig stödjande och stimulerande arbetssätt kommer deltagarna även att kunna genomföra interventioner som gynnar barn och ungdomars språkutveckling.

Kursen omfattar 10 YH-poäng

Ät- och sväljsvårigheter

Kursen ger en grundläggande förståelse för hur olika faktorer kan påverka ät- och sväljförmågan hos både barn och vuxna. Kursen behandlar särskilt personer med neurologiska funktionsnedsättningar och tillstånd som dysfagi. Innehållet är uppdelat i följande områden:

  • Ät- och sväljsvårigheter vid neurologiska funktionsnedsättningar och dysfagi: Beskrivning av hur dessa tillstånd påverkar förmågan att äta och svälja.
  • Ät- och sväljsvårigheter hos barn och vuxna: Genomgång av olika åldersgrupper och deras specifika utmaningar.
  • Risker och komplikationer: Identifiering av potentiella följder som aspiration, undernäring och social isolering.
  • Behandlingsstrategier: Översikt av metoder för att hantera svårigheterna, inklusive praktiska exempel och övningar.

Målen med kursen är att deltagarna ska uppnå:

  • Kunskaper om risker och komplikationer vid ät- och sväljsvårigheter samt kunna upptäcka och hantera dessa.
  • Färdigheter i att identifiera och arbeta med olika typer av ät- och sväljsvårigheter.
  • Kompetenser för att tillämpa lämpliga behandlingsstrategier i syfte att förbättra livskvaliteten för berörda individer.

Kursen omfattar 5 YH-poäng