Visa yhutbildningar.se som: Mobil

Vad är viktigt när du väljer vilken stad du ska plugga i? Gör vår undersökning (max 2 min) och var med och utse Sveriges bästa studiestad! 🎓

Marketing Automation

Medieinstitutet
Sammanfattning
Korta Yh-utbildningar
Distans
36 veckor
Deltid, distans
CSN-berättigad
Startdatum: januari 2021 - Distans

Marketing Automation

Lär dig strategier inom digital marknadsföring

En kort YH-kurs som lär dig Marketing Automation - tekniska lösningar som aktiverar kommunikation utifrån vem mottagaren är och vart i köpprocessen personen befinner sig.

Marketing Automation är en serie marknads- och säljdrivande aktiviteter som triggas och drivs av dynamiskt genererad data. Det sker genom t.ex. epostutskick, Facebook-annonsering och annan annonsering som satts igång av att besökare varit inne på en webbplats och kanske lagt något i varukorgen men inte slutfört köpet.

Denna utbildning består av fyra delkurser:

  1. Dataanalys, 20 p
  2. Datadrivna strategier, 20 p
  3. Marketing Technologies, 30 p
  4. Storytelling, 20 p

1. Dataanalys

Kursen ge dig djupgående kunskap i analys av data som genereras i marknads och säljprocesser och som är viktigt beslutsunderlag för planering och utvärdering av aktiviteter.
Du lär dig hantera vanligt förekommande program i huvudsakliga kanaler samt verktyg för att visualisera data från en eller flera datakällor.

Exempel på verktyg som används är, Google Data Studio, Tableau Analytics, Bime Analytics, DataBox samt respektive silo och plattforms egna analysverktyg som tex Google Analytics för webbplats, Facebook Insikter för Facebook, Email marknadsförings systemet, DSP osv.

Du lär dig grunderna i Machine Learning och hur den används för att hantera analyser i stora datamängder.

2. Datadrivna strategier

Kursen ger fördjupade kunskaper inom datadriven marknadsföring och marketing automation och dess roll inom organisationer och samhället i stort. Du får kunskaper i hur data som genereras i olika kanaler fungerar som bränsle för att driva marknads- och säljrelaterad kommunikation. Kursen behandlar också metoder för både B2C och B2B processer, liksom hur datadriven marknadsföring kan användas i såväl egna som tredje parts plattformar.

3. Marketing Technologies

Kursen ger dig kunskap om olika verktyg för att skapa marknads och säljdrivande kommunikation med data som resurs. I huvudsak syftar kursen till att skapa en bred kunskap kring de tekniska lösningar som finns för att arbeta med Marketing Automation. Under kursen ges möjlighet att arbeta direkt i några av de tekniska plattformarna.

Tekniska lösningar vi arbetar i är tex: AutoPilot, Imarqet, Mailchimp/Mandrill samt att vi skapar insikter i plattformar som tillhandahålls av företag i lednigsgruppen, det kan tex vara: Hubspot, Oracle Marketing Cloud (Eloqua), Marketo, SalesForce/Pardot, Infusionsoft

I kursen går vi också genom plattformar som Google, Facebook, Linkedin och andra marknadsplatser för Marketing Technologies. Kursdeltagaren kommer bland annat att få kunskaper i: Google Analytics, Google Data Studio, Google Tag Manager, Facebook Business Manager, Linkedin, Marketing Solutions, WordPress CMS.

4. Storytelling

Kursen ger dig en grundläggande förståelse i hur man bygger upp och använder storytelling framgångsrikt inom Marketing Automation. Dels bygger storytelling på att förmedla företagets egen story förpackad på ett sätt som mottagaren förstår och dels handlar det om att skapa kampanjer utifrån den övergripande storyn.

Flexibelt upplägg

Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma inom marknadsföring och går att kombinera med arbete. Utbildningen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle.

Efter kursen kommer du att ha färdigheter i:

  • Att identifiera data och datakällor
  • Att visualisera rätt data, KPIer och nyckeltal för rätt del av organisationen
  • Att Identifiera kundresan som utgångspunkt för riktade marknadsaktiviteter och urskilja olika delprocesser
  • Hur man skapar storytelling och utnyttjar den i workflows
  • Att kunna tillämpa företags olika marknadsaktiviteter med fokus på digitala kanaler
  • Att utveckla en marknadsplan och utifrån denna genomföra marknads- och säljdrivande aktiviteter
  • Att relatera plattformar inom, DMP (Data Management Platform), CDP (Customer Data Platform), ESP (Email Service Provider), CMS (Content Management System), Adtech till varandra.
  • Användande av någon av de vanligaste Marketing Automation-plattformarna som erbjuder certifiering
  • Användande av minst två ytterligare system inom Marketing Technology Suiten genom certifiering
För mer information om Marketing Automation, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Ansökan och behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Minst Godkänt eller betyget E i engelska 6 eller motsvarande kunskaper.
  • Dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring omfattande minst ett år på heltid (arbetsgivarintyg, arbetsintyg, referenser eller liknande).

Medieinstitutet

Medieinstitutet

Kvalitetsutbildningar inom digital kommunikation

Medieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Med anledning av coronaviruset...


Läs mer om Medieinstitutet och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Marketing Automation

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Kontaktuppgifter till Medieinstitutet

Medieinstitutet

Gustavslundsvägen 151 D
167 51 Bromma


Beställ information

För att få mer information om utbildningen Marketing Automation från Medieinstitutet, fyll i följande uppgifter:

Recensioner

Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Du kanske också är intresserad av: