Visa yhutbildningar.se som: Mobil

Marketing Automation

Medieinstitutet
Sammanfattning
Utbildningstyp: Yh-utbildning
Utbildningsort: Stockholm
Längd: 2 år
Utbildningstakt: Heltid
Studiestöd: CSN-bidrag
Språk: Svenska
Gå vidare till: Utbildningens hemsida
Startdatum: augusti 2019 - Stockholm

Marketing Automation

Marketing automation - eller individbaserad och automatiserad kommunikation och marknadsföring - är utbildningen för dig som vill jobba med marknadsföring, kommunikation och webbanalys. Du kommer att få kunskap om hur man automatiserar kritiska processer i sälj- och marknadsföringsarbetet i syfte att attrahera kontakter, utveckla relationer, prioritera köpsignaler och generera affärer. 

Ansökan har öppnat för dig som vill plugga i höst.


Vad gör en Marketing Automation Specialist?
Det handlar om att behärska den datadrivna marknadsföringen i alla medie- och kommunikationskanaler, vare sig det är e-post eller förinspelade telesamtal. Borta är snart de enformiga säljsamtalen. 

Vad lär man sig?
Du kommer att bland annat hantera olika marknadsföringsinsatser, mappa köpresor med olika flöden och segment, hantera CRM-data och intressebaserad kommunikation. Även system och verktyg inom marketing automation som exempelvis Salesforce, Marketo, Hubspot och Eloqua. 

Ur innehållet:

  • Marketing automation – en helhetsbild av marknadsföringsmetodiken marketing automation och dess roll i såväl organisationen som marknadsföringen. Förståelse för den flödesbaserade marknadsföringsmetodiken mappas mot kundens köpresa och hur affären segmenteras.
  • Marknadsföring – marknadsföring och marknadskommunikation i teorin och hur detta appliceras i företag och på marknaden. Förståelse för ett företags marknadsföring och lönsamhet och hur detta kopplas till såväl målgrupp som mediekanal.
  • Dataanalys – djupgående kunskap i analys av trafik onsite, offsite och analys kopplat till offline & CRM-data. Hantera branschledande
    webbanalysprogram, som t.ex. Google Analytics.
  • Systemkunskap – verktyg och den tekniska förståelsen för att hantera plattformar och tekniska system inom marketing automation. De tre olika systemgrupperna inom marketing automation; marketing intelligence, marketing automation och advanced workflow automation.
  • Testning och konverteringsoptimering – genomföra relevanta tester av webbplatsinnehåll, trafikströmmar och beteenden samt förmåga att dra slutsatser från resultaten.

 


Mer om yrkesrollen
Yrkesrollerna inom marketing automation är flera och väldigt varierande. Eftersom området är så pass nytt i Sverige och branschen hela tiden utvecklas framåt så är yrkesrollen dynamisk och under ständig utveckling.

Yrkesrollen är bland annat Marketing Automation Specialist, CRM-specialist, marknadsföringskonsult och dataanalytiker



Om branschen  
Kompetensen inom marketing automation efterfrågas av flera inom branschen – både konsult som företagssidan

Efterfrågan är i hög grad koncentrerad till Stockholm. Här finns systemleverantörerna, konsultföretagen och företagens marknadsavdelningar.

Kompetensen efterfrågas av
– konsultföretag som tex. Avaus, Infunnel och Actionbase
– reklambyråer som t.ex. MRM/McCANN
– försäljnings- och marknadsavdelningar samt kundtjänstavdelningar på t.ex. Telia och Postnord
– systemleverantörerna som t.ex. Salesforce, Oracle, m.fl.

 

För mer information om Marketing Automation, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Ansökan och behörighet

För att du ska vara behörig till denna utbildning krävs att du har:

1. Grundläggande behörighet: 

  1. avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom
    kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning, eller
  4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

2. Särskild behörighet

  • Engelska B/6, eller dokumenterat motsvarande kunskaper.
  • Svenska B/2, eller dokumenterat motsvarande kunskaper.


3. Vi kräver även ett arbetsprov
Besvara de tre frågeställningarna som utgör arbetsprovet för utbildningen Marketing Automation. Dokumentet skickas in som pdf tillsammans med ansökan.

Ladda ner arbetsprovet på:medieinstitutet.se/marketing-automation/arbetsprov-behorighet/


Reell kompetens och fri kvot

- Om du saknar en viss del av behörigheten men anser att du har motsvarande kunskap genom t ex arbetslivserfarenhet eller utlandsvistelse, kan vi granska din reella kompetens för att se om vi kan validera dina kunskaper mot behörighetskraven.

- Om du saknar viss del av behörigheten, men det ändå finns omständigheter som gör att vi anser att du har goda förutsättningar att klara utbildningen och senare kunna verka inom yrkesområdet, kan du antas via fri kvot. Det finns ett begränsat antal platser som kan vikas åt fri kvot-ansökningar.

Examen, diplom m.m.

Efter samtliga moment i utbildningen är avklarade får man:

- Yrkeshögskoleexamen i Marketing Automation

Kostnader

Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigad.

Kostnader för eventuell  kurslitteratur tillkommer. 

Vi tillhandahåller teknik, men rekommenderar antagna att köpa en egen dator för att kunna arbeta flexibelt och hemma och med egna projekt. 

LIA/Praktik

Inom yrkeshögskolan varvas teori med praktik. Det innebär bland annat att cirka en tredjedel av utbildningen sker ute på en arbetsplats. Lärande i arbete (LIA) heter den delen och innebär helt enkelt att kursen sker på en arbetsplats med en handledare från arbetslivet. 

Utbildningen Marketing Automation innehåller två LIA-perioder på 10 respektive 14 veckor.

Medieinstitutet

Medieinstitutet

Tusentals studenter kan inte ha fel.Med utbildningar inom webb, media, kommunikation och marknadsföring är Medieinstitutet det självklara valet för många studenter. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen från någon av våra utbildningar. Inte undra på att vi är stolta,...


Läs mer om Medieinstitutet och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Marketing Automation

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Kontaktuppgifter till Medieinstitutet

Medieinstitutet

Tulegatan 41
113 53 Stockholm

Beställ information

För att få mer information om Marketing Automation via mejl, fyll i följande uppgifter:

Recensioner

Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.