Visa yhutbildningar.se som: Mobil

Webbanalytiker

Medieinstitutet
Sammanfattning
Utbildningstyp: YH-utbildning
Utbildningsort: Malmö, Stockholm
Längd: 1,5 år
Utbildningstakt: Heltid
Studiestöd: CSN-bidrag
Språk: Svenska
Kommande starter
Stockholm Sista ansökan
augusti 2018  (Svenska)
augusti 2019  (Svenska)
2019-04-24
augusti 2020  (Svenska)
2020-04-24
Malmö
2018-08-27  (Svenska)

Webbanalytiker

Hur beter vi oss egentligen när vi besöker en webbplats? Finns det mönster som företag kan dra nytta av? På den sista frågan är svaret ja. Nu har du möjlighet att lära dig mer om människors digitala beteende. Kanske är du analytisk och intresserad av människor  - då är det här utbildningen för dig. Du kommer att skaffa dig spetskompetens inom webbanalys, data-driven marknadsföring, konverteringsoptimering och digitalt affärsmannaskap.

Ansökan har öppnat för dig som vill plugga i höst.

Vad gör en webbanalytiker?
En webbanalytiker arbetar med att analysera och klarlägga digitala beteenden baserat på vad besökarna gör på webben. Det kan vara allt från hur vi beter oss i kassan på en e-handel till hur vi rör oss mellan olika digital och analoga kanaler. Detta kommer att resultera i att du tar ut mätvärden och nyckelindikatorer på att företagets försäljning, kommunikation och affärsstrategi är effektiv i digitala kanaler.

Vad lär man sig?
Kunskapen kan delas in två delar: Förståelse för mätdata, trafik, försäljningar, annonsering, interaktion, beteenden är ena delen. Medan den andra delen är teknik- och verktygsorienterad och går igenom de mätverktyg och program som används i branschen för att handgripligen mäta och förstå hur besökaren och kunden beter sig. Du lär dig hur du tekniskt påverkar och styr programmen för att få ut rätt data med rätt konfiguration. Du kommer att få gedigna kunskaper i viktiga branschverktyg som t.ex. Adobe Analytics (SiteCatalyst) och Google Analytics – med möjlighet att skaffa dig värdefull certifiering.

Ur innehållet:

  • Webbanalys
  • Spårningsteknik
  • Konvertering
  • Mätetal och mätpunkter
  • Analysverktyg / tracking system
  • Digital marknadsföring
  • Webbteknik
  • Rapportering och presentation


Om branschen  
Tack vare Medieinstitutets nära samarbete med branschorganisationer som IAB (Interactive Advertising Bureau) och viktiga branschföretag som Google och Adobe har utbildningen ha en djup förankring i arbetslivet. Du kommer också ha möjlighet att certifiera dig i branschspecifika verktyg som t.ex. Google Analytics.



För mer information om Webbanalytiker, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Ansökan och behörighet

För att du ska vara behörig till denna utbildning krävs att du har:

1. Grundläggande behörighet: 

  1. avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom
    kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning, eller
  4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.



2. Särskild behörighet

  • Engelska B/6, eller dokumenterat motsvarande kunskaper.

Reell kompetens och fri kvot

- Om du saknar en viss del av behörigheten men anser att du har motsvarande kunskap genom t ex arbetslivserfarenhet eller utlandsvistelse, kan vi granska din reella kompetens för att se om vi kan validera dina kunskaper mot behörighetskraven.

- Om du saknar viss del av behörigheten, men det ändå finns omständigheter som gör att vi anser att du har goda förutsättningar att klara utbildningen och senare kunna verka inom yrkesområdet, kan du antas via fri kvot. Det finns ett begränsat antal platser som kan vikas åt fri kvot-ansökningar.

Examen, diplom m.m.

Efter samtliga moment i utbildningen är avklarade får man:

- Yrkeshögskoleexamen i Webbanalytiker

Kostnader

Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigad.

Kostnader för eventuell  kurslitteratur tillkommer. 

Vi tillhandahåller teknik, men rekommenderar antagna att köpa en egen dator för att kunna arbeta flexibelt och hemma och med egna projekt. 

Yrkesroller

Mer om yrkesrollen
Webbanalytiker är en yrkesroll på stark frammarsch under de kommande åren. Vi ser ett och allt större behov av att kartlägga de digitala kanalerna och hur kunderna rör sig i det digitala ekosystemet. Denna kompetens eftersöks av såväl digitala byråer, konsultföretag inom internetmarknadsföring, men i hög grad också av företagens marknadsavdelningar. 

Efter utbildningen kommer du ha spetskompetens inom webbanalys och digitalt affärsmannaskap. Exempel på yrkesroller du kan sikta in dig på är Webbanalytiker, Konverteringsspecialist, Digital traffic optimizer, Kampanjanalytiker med mer.

Medieinstitutets examinerade webbanalytiker arbetar på företag som exempelvis Outfox, KnowIt, Precis Digital, Bonnier, Klikki och TV4, 

LIA/Praktik

Inom yrkeshögskolan varvas teori med praktik. Det innebär bland annat att cirka en tredjedel av utbildningen sker ute på en arbetsplats. Lärande i arbete (LIA) heter den delen och innebär helt enkelt att kursen sker på en arbetsplats med en handledare från arbetslivet. 

Utbildningen Webbanalytiker innehåller två LIA-perioder på 10 respektive 10 veckor.

Medieinstitutet

Medieinstitutet

Tusentals studenter kan inte ha fel.Med utbildningar inom webb, media, kommunikation och marknadsföring är Medieinstitutet det självklara valet för många studenter. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen från någon av våra utbildningar. Inte undra på att vi är stolta,...


Läs mer om Medieinstitutet och visa alla utbildningar.

Beskrivning och boende

Intresseanmälan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om utbildningen: Webbanalytiker.


En intresseanmälan ger dig möjlighet att komma i kontakt med utbildningsarrangören


Du blir kontaktad och får mer information - För att kunna ta rätt beslut


En intresseanmälan är ingen bokning. Du förbinder dig inte till något

Errors
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt

Kontaktuppgifter till Medieinstitutet

Medieinstitutet

Tulegatan 41
113 53 Stockholm