Digital kommunikatör i sociala medier
Vill du lära dig att sticka ut bland 400 miljoner med bara 140 tecken?
Idag är sociala medier en av företagens viktigaste kommunikationskanaler. De är ständigt närvarande, oftast bara ett tryck bort med mobilen. Det sätter krav på hur kanalerna används och är utformade vilket idag är avgörande för bilden företagen förmedlar. Information och budskap sprids snabbt, vilket öppnar för stora möjligheter om mediet används på rätt vis.
Den här utbildningen är stängd för ansökan inför hösten 2019.
Som Kommunikatör i Sociala Medier kommer du att använda och utveckla din kreativa sida genom att arbeta strategiskt med text, bild, ljud och film i sociala medier. Allt fler företag har förstått effekten av att kommunicera genom sociala medier. Mediabruset blir allt mer påtagligt och vikten av direktkommunikation med mottagaren har blivit livsavgörande för många företag. Sociala medier är redan idag en stor marknadsföringskanal, vilket ökar kraven på kunskaper i hur kommunikationen inom sociala media ska utformas.
Utbildningen
Under utbildningen får du de grunder och de verktyg som krävs för att bli en slipad kommunikatör på Twitter, Facebook, Linkedin och bloggar. Fokus är också på sammankopplingen med olika affärssystem till sociala medier och blir en viktig kugge i framtagandet av marknads- och kommunikationsplaner.
Du kommer att lära dig behärska verktyg och applikationer som krävs för att kommunicera både värdeskapande och varumärkesbyggande genom sociala medier. Du får en nödvändig grund för att kunna bemöta kritik på nätet, bedöma vilka kanaler som ger mest effekt, arbeta långsiktigt och strategiskt.
Sociala medier är en viktig marknadsföringskanal!
I takt med den digitala utvecklingen ökar också användningen av sociala medier markant. Facebook har idag 728 miljoner dagliga användare, vi twittrar fler än 400 miljoner tweets per dag och chefer från de 500 största företagen i världen finns på Linkedin. Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal vilket ökar behovet av kompetens i hur kommunikationen inom sociala medier ska utformas. En Kommunikatör i Sociala Medier har många vägar att välja mellan! Tidigare studenter som har läst den här utbildningen har gjort LIA-praktik hos företag som DDB, Nyheter 24, Social Media Lab, Spontano, Nöjesguiden, Renée Voltaire och Sweden Music Group.
Yrkesroller efter avslutad utbildning:
- Efter utbildningen kan du antingen att arbeta på ett företag, en kommunikationsbyrå eller en PR-byrå.
- Social media-ansvarig/Social Media Manager
- Community Manager
- Kommunikatör inom sociala medier
Lärande i arbete (LIA)
Praktik på ett av företagen i vårt nätverk
En tredjedel av utbildningen är förlagd på en verklig arbetsplats genom en LIA-praktik. Där får du under erfaren handledning omsätta teori i praktisk övning för att utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Där har du också chansen att skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i utbildningens innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA- praktiken så är Nackademin också en självklar rekryteringsbas, och våra studenter har gott rykte i branschen.
Utbildningens innehåll
Introduktion till sociala medier 10 Yh-poäng
Sociala mediers roll I digital närvaro 15 Yh-poäng
Affärs- och organisationskunskap för markandskommunikatörer 15 Yh-poäng
Analys och rapport 20 Yh-poäng
Användbarhet och grafisk kommunikation 20 Yh-poäng
Krishantering i sociala medier 15 Yh-poäng
LIA 1 40 Yh-poäng
LIA 2 60 Yh-poäng
Annonsering och konvertering 25 Yh-poäng
Praktisk digital kommunikation 60 Yh-poäng
Projektledning 10 Yh-poäng
Examensarbete 20 Yh-poäng
Lokaler
I Nackademins byggnader bredvid Karolinska ett stenkast från St Eriksplan ryms upp emot 2000 studenter. Det finns lunchrestaurang, café och en hel del allmänna utrymmen utöver föreläsningssalar. Varje student har ett personligt passerkort och flera av lokalerna kan utnyttjas även utanför lektionstid.
Ansökan och behörighet
Svenska 2 (B), Engelska 6 (B), Matematik 2 (B) Läs mer på Nackademin.se
Kostnader
Utbildningen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel från CSN.
Examen, diplom m.m.
Kvalificerad yrkeshögskoleexamen.
Nackademin

Nackademin gör dig redo för jobb. Vi är störst på yrkehögskolesutbildning i Stockholm och erbjuder ett unikt nätverk med över 1000 företag. En fjärdedel av din studietid på Nackademin består av praktik hos ett företag - och 9 av 10 studenter...
Intresseanmälan
Kontaktuppgifter till Nackademin
Nackademin
För att få mer information om Digital kommunikatör i sociala medier via mejl, fyll i följande uppgifter:
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.