Säljare B2B
Vill du skapa och driva affärer?
Efterfrågan på kompetenta säljare är stor. För företagen som verkar både i Sverige och på den internationella arenan blir det allt viktigare att få tag i duktiga säljare som kan skapa affärer, analysera kundbehov och som behärskar de nya digitala kanalerna. Det här är utbildningen för dig som vill arbeta med avancerad försäljning och marknadsföring som Key Account Manager, säljkonsult eller marknadsförare.
Vad gör en säljare B2B?
På en global konkurrensutsatt marknad där affären står i centrum får säljaren alltmer axla rollen som konsult och ibland även ingå i kundernas organisation. Framtidens säljare blir i mångt och mycket kundernas medarbetare. Brinner du för försäljning och marknadsföring är detta utbildningen för dig. Du kommer att verka i kvalificerade yrkesroller som t ex Account Manager, marknadsförare, eller B2B-säljare. Branscher med extra stor efterfrågan på kompetenta säljare är exempelvis information, kommunikation, finansiella tjänster och företagstjänster.
Vad lär man sig?
Du kommer att studera kvalificerad försäljning, marknadsföring, affärsekonomi och juridik.
Ur innehållet:
Affärsekonomi:
- Entreprenörskap
- Resultat- och likviditetsbudget
- Lönsamhetsberäkning (ROI)
- Budgetering
- Affärsengelska
Affärsjuridik:
- Kontrakts- och avtalsrätt
- Marknadsföringsrätt
- Konkurrensrätt
Försäljning B2B-försäljning:
- Säljretorik och presentationsteknik
- Behovsanalys
- Säljprocessen
- Säljplanering
- Offentlig upphandling
- Key Account Management
- Komplex och konsultativ försäljning
- Förhandlingsteknik
- Säljverktyg, CRM-system
Marknadsföring:
- Marknadskommunikation
- Varumärke, varumärkeskännedom
- Marknadsföring på Internet
- Sökmotormarknadsföring (SEO, SEM)
- Konvertering och webbanalys
- Sociala medier
Internationell försäljning:
- Internationella relationer
- Exportförsäljning
- Export- och importregler
- Internationella handelsavtal
Om branschen
Efterfrågan på kompetenta säljare är stor. För företagen som verkar både i Sverige och på den internationella arenan blir det allt viktigare att få tag i duktiga säljare som kan skapa affärer, analysera kundbehov och som behärskar de nya digitala kanalerna.
Denna utbildning är framtagen av Stockholm School of Business i samverkan med Medieinstitutet. Stockholm School of Business driver affärsutbildningar inom försäljning, ekonomi och marknadsföring.
Så ansöker du
För att du ska vara behörig till denna utbildning krävs att du har:
1. Grundläggande behörighet:
- avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom
kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng), - har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
enligt punkt 1, - är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
behörig till motsvarande utbildning, eller - genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
att tillgodogöra sig utbildningen.
2. Särskild behörighet
STOCKHOLM OCH GÖTEBORG
Ingen särskild behörighet krävs.
MALMÖ
- Engelska A/5, eller dokumenterat motsvarande kunskaper.
- Svenska A/1, eller dokumenterat motsvarande kunskaper.
- Matematik A/1, eller dokumenterat motsvarande kunskaper.
Reell kompetens och fri kvot
- Om du saknar en viss del av behörigheten men anser att du har motsvarande kunskap genom t ex arbetslivserfarenhet eller utlandsvistelse, kan vi granska din reella kompetens för att se om vi kan validera dina kunskaper mot behörighetskraven.
- Om du saknar viss del av behörigheten, men det ändå finns omständigheter som gör att vi anser att du har goda förutsättningar att klara utbildningen och senare kunna verka inom yrkesområdet, kan du antas via fri kvot. Det finns ett begränsat antal platser som kan vikas åt fri kvot-ansökningar.
Examen & Intyg
Efter samtliga moment i utbildningen är avklarade får man:
Yrkeshögskoleexamen i Säljare B2B
LIA/Praktik
Inom yrkeshögskolan varvas teori med praktik. Det innebär bland annat att cirka en tredjedel av utbildningen sker ute på en arbetsplats. Lärande i arbete (LIA) heter den delen och innebär helt enkelt att kursen sker på en arbetsplats med en handledare från arbetslivet.
Kostnader
Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigad.
Kostnader för eventuell kurslitteratur tillkommer.
Vi tillhandahåller teknik, men rekommenderar antagna att köpa en egen dator för att kunna arbeta flexibelt och hemma och med egna projekt.
Stockholm School of Business

Stockholm School of Business (SSB) är en yrkeshögskola med specialkompetens inom ekonomi och försäljning. Vi samverkar med branschens företag och tillhandahåller utbildningar som efterfrågas av arbetslivet. Utbildningarna på Stockholms School of Business har stark förankring i arbetslivet. En stor och viktig...