Visa yhutbildningar.se som: Mobil

Art Director & Copywriter

Yrgo
Sammanfattning
Yh-utbildning
Göteborg
80 veckor
Heltid
Studiemedelsberättigad
0 SEK inkl. moms
Svenska
Startdatum: januari 2020 - Göteborg
Sista ansökan: 2019-10-15

Art Director & Copywriter

Artdirector copywriter

Välkommen på öppet hus 4 december

Vill du veta mer om utbildningen? Välkommen på öppet hus den 4 december. Här kan du träffa lärare och studerande från alla våra utbildningar inom besöksnäring och hotell, byggteknik och samhällsbyggnad, media och kommunikation samt teknik och IT.

Tid: Onsdag 4 december klockan 16-19 (kom när du vill)
Plats: Lärdomsgatan 3 på Lindholmen, Göteborg

Lär dig att skapa kommunikation som både når ut och berör – från idé till färdigt koncept. Art Director & Copywriter är en intensiv tvåårig utbildning för dig som vill bli kreatör.

Art Director & Copywriter är en tvåårig kreatörsutbildning med två inriktningar. Du väljer inriktning, Art Director eller Copywriter, när du ansöker, men ni jobbar tätt ihop under utbildningen – precis som ni kommer att göra i arbetslivet.

Som art director är du ansvarig för det visuella uttrycket, medan du som copywriter ansvarar för textinnehållet. Ert fokus är att tillsammans skapa utmanande idébaserad kommunikation utifrån ett tydligt syfte och mål.

Efter avslutad utbildning kan du till exempel jobba på reklam- eller kommunikationsbyrå eller inhouse på företag. Många väljer också att frilansa.

Om utbildningen 

Kursplanen omfattar hela kommunikationsprocessen från research, omvärldsspaning, analys, branding, positionering och kommunikativ strategi till insikts- och idéarbete, kreation, presentation och praktiskt genomförande och planering av kampanjer i olika media.

Utbildningen går på heltid och sker i ett högt tempo. Efter examen kommer du ha en bred kunskapsbas och praktisk erfarenhet av hur samarbetet mellan kreatör och kund fungerar.

Vi har schemalagd undervisning alla vardagar i veckan. Undervisningen består av föreläsare från branschen, gruppdiskussioner och skarpa projekt.

LIA/Praktik

Cirka en tredjedel av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Så ansöker du

Behörighet

För att kunna bli antagen måste du uppfylla följande:

1. Grundläggande behörighet

Innebär att du har en gymnasieexamen eller motsvarande.

2. Särskilda förkunskaper

Godkända betyg i följande kurser (eller kunskaper som motsvarar dessa kurser):

  • Svenska 2
  • Engelska 6
  • Grafisk kommunikation 1, 100 p (om du söker Art Director)
  • Textkommunikation, 100 p (om du söker Copywriter)

Har du kunskaper som motsvarar dessa, men saknar intyg eller betyg? Då kan du ihop med din ansökan bifoga ett exempel som styrker dina kunskaper enligt följande:

För dig som söker inriktning Art Director: Visa ett exempel på något du formgivit. Din design ska vara producerad i InDesign och/eller Photoshop och i storlek cirka A4. Skolan önskar se exempel på din formkänsla och dina programkunskaper.

För dig som söker inriktning Copywriter: Skriv en egen text (max 1000 tecken exklusive blanksteg). Det kan vara ett brev, en berättelse eller något annat som visar din språkkänsla.

Ansökan

  1. Ladda ner arbetsprovet.
  2. Samla ihop alla de dokument du ska skicka med din ansökan.
  3. Skicka in din ansökan.
  4. Skolan behandlar din ansökan.
  5. Du får antagningsbesked.

Skicka med: 

  • Digital kopia på dina gymnasiebetyg.
  • Eventuellt andra dokument som visar att du uppfyller antagningskraven.
  • Arbetsprov.

Urval

Oftast är det fler som uppfyller antagningskraven än det finns lediga platser. Då måste ett urval göras för att bestämma vilka som blir antagna.

Om du uppfyller antagningskraven får du en kallelse till ett urvalsprov. Provet innehåller både skriftliga och muntliga delar inom områdena tekniskt kunnande, hantverk, förmåga att uttrycka sig skriftligt, analytisk förmåga, kommunikativ förmåga och konceptuellt tänkande. Du genomför provet på plats i skolans lokaler och det tar cirka en halv dag.

Provet bedöms av representanter från branschen och från skolan. De sökande som får högst poäng på urvalsprovet får plats på utbildningen. Resterande sökande blir reserver.

Kursinnehåll

  • Digital kommunikation 40p
  • Ekonomisk planering 10p
  • Examensarbete 25p
  • Kommunikativt skrivande (grundkurs) 10p
  • Kreativ brief 10p
  • Kreativitet, idé och koncept 75p
  • LIA – Lärande i arbete 130p
  • Marknads- och medierätt 5p
  • Portfolio 20p
  • Strategisk marknadsföring 10p
  • Varumärkesstrategi 15p
  • Visuell kommunikation (grundkurs) 10p

Valbara kurser:

  • Kommunikativt skrivande (fördjupning) 40p
  • Visuell kommunikation (fördjupning) 40p

Samarbetspartners

Utbildningen har en ledningsgrupp som består av representanter från branschen. Ledningsgruppen ser till att utbildningens innehåll håller en hög nivå och ger dig rätt kompetens. De företag som deltar i ledningsgruppen är:

  • Aoki Reklambyrå
  • Bond Communications
  • Change the Agency
  • Dear Friends
  • Forsman & Bodenfors
  • Gullers grupp
  • Right Thing United
  • HiQ
  • Insikt Analys Strategi
  • Mecka
  • Stendahls Reklambyrå

Examen & Intyg

Utbildningen leder till en kvalificerad yrkeshögskoleexamen.

Kostnader

Utbildningen är statligt finansierad och berättigar till studiestöd.

Kostnader för studieresor och eget förbrukningsmaterial kan tillkomma.

Yrgo

Yrgo

Yrgo anordnar utbildningar för dig som vill skaffa dig ett yrke, för dig som vill byta yrke och för dig som vill fördjupa dig i ett yrke. Varje år utbildar sig cirka 1 700 personer hos oss och våra studerande är,...


Läs mer om Yrgo och visa alla utbildningar.

Hitta till utbildaren

Yrgo


Tel: 031 - 367 31 00
www.yrgo.se

Recensioner

Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.