Arkitektur vs. Samhällsbyggnad? - Forum

2023-07-14 01:30   Maja

Hejsan!

Jag har precis kommit in på arkitekturprogrammet på Chalmers, vilket jag länge drömt om men blivit lite mer osäker på senaste. Nu är jag istället mer intresserad av att läsa till civilingenjör inom samhällsbyggnad. Det känns mer brett och passar nog mig bättre. Men min fråga är om det är stor skillnad mellan dem? Är det dumt att tacka nej till chansen att börja på Chalmers nu när jag låg på gränsen till att bli antagen, och dessutom måste vänta ett år för att då börja på samhällsbyggnad isåfall? Och är det lättare att få jobb som samhällsbyggare än arkitekt eller ungefär samma? Vill inte känna att jag ångrar mig om jag tackar nej till platsen liksom.


RE: Arkitektur vs. Samhällsbyggnad?
2023-08-16 13:36   Petra Öster

Hej,

Vad roligt att du kommit in på en drömutbildning! Den stora skillnaden på utbildningarna är ju att de leder till olika yrken. Så vad du ska välja beror på vad du hellre vill jobba med. Jag skulle rekommendera att du sätter dig in mer i yrkena genom att läsa på om dem och fråga de som jobbar i branschen. Du kan också kontakta vägledare på institutionen där du kommit in för hjälp att fundera kring ditt val. 

Månadslöner och arbetsmarknadsprognoser kan du hitta här.

Lycka till! /Petra,SYV


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in