Visa yhutbildningar.se som: Mobil

Vi har väldigt kunniga lärare

Medieinstitutet

Marcelle Abou Haidar, 26 år läser Marknadsstrateg och försäljare inom Mixed Media på Medieinstitutet och tar examen våren 2014. Hon är mycket nöjd med utbildningen och rekommenderar den till andra, men man måste ha ett intresse i det som ingår i utbildningen.
– Finns intresset och drivet skulle jag rekommendera utbildningen starkt för det kommer verkligen bli en resa värd varenda minut, berättar Marcelle.

Varför valde du att läsa Marknadsstrateg och försäljare inom Mixed Media på Medieinstitutet?

– Jag har tidigare pluggat inredning där studierna om estetiken och hur människan påverkas av den var mycket mer intressant för mig än själva designen. Jag fick därefter en praktikplats på ett företag inom mode och design och föll ganska naturligt in på deras PR och Marknadsavdelning. När jag väl skulle välja att läsa vidare hade jag ”marknadsföring” i hjärnan och ju mer jag läste om de utbildningar som fanns desto mer kände jag att just denna var rätt för mig.

Berätta lite kort om din utbildning. Vad läser ni och hur arbetar ni?

– Det är en väldigt bred utbildning som lär oss alla steg från idé till utförande. De största blocken har fokuserat på projektledning, försäljning, marknadsundersökningar, beteendevetenskap och de olika medier man kan använda sig av idag.

– Varje kurs avslutas med en kunskapskontroll, ibland är detta i form av tentor och andra gånger kan det vara en presentation och leverans av ett producerat material – till exempel skulle vi skapa en tidning vårt första år i Photoshop- och Illustratorkursen.

– Grupparbeten dominerar väldigt mycket i utbildningen. Det är bra eftersom vi kommer att arbeta med andra människor när vi kommer ut i arbetslivet. Man lär sig både att styra i de fall man får möjlighet att projektleda grupperna, samt att få direktiv av andra och sammarbeta med personer med andra åsikter och kreativa inspirationer än en själv.

– Vi har totalt 30 veckor praktik under utbildningen. Termin två har vi vår första på 10 veckor med start i mars, och termin fyra har vi 20 veckor med start första veckan i februari. Det är vid dessa tillfällen man ska passa på att både lista ut vad man vill arbeta med, samt att skapa kontakter i branschen.

Marcelle läser Marknadsstrateg och försäljare inom Mixed Media på MedieinstitutetHur är lärarna och klassen?

– Vi har överlag väldigt kunniga lärare, speciellt de som varit återkommande och lett oss genom långa undervisningsblock. Ibland har vi fått in gästföreläsare i en eller några fåtal dagar och där måste man ibland ha överseende med att dessa inte är utbildade pedagoger utan personer ur branschen med stor kompetens inom sitt område. Deras föreläsningtekniker kanske inte stämmer överens med det man annars är van vid.

– Vår klass bestod första året av 34 individer med olika bakgrund men med ganska liknande mål. Denna utbildning har lockat till sig vissa liknande attribut hos studenterna, bland annat en otroligt hög social kompetens. Det har gjort dessa år till en mycket livfull resa som jag, och jag tror nästan hela klassen, kommer värdesätta otroligt högt.

Fick du flytta till en ny stad när du började utbildningen?

– Jag flyttade till Stockholm året innan jag började utbildningen, så jag hade lärt känna lite vänner på jobbet jag hade under det året. Boende är inte det enklaste i Stockholm men som tur var så bodde min bror i Stockholm sedan många år och hade extra plats för mig. Men sedan jag började utbildningen har jag skaffat nya vänner för livet.

Vilka karriärmöjligheter finns efter examen?

– Utbildning leder oss rätt in i en väldigt bred bransch där endast personens egna intressen definierar vart man till slut hamnar. I vår klass varierar intressena till framtida jobb från reklam-, PR- och mediebyråer, till Tv-produktion, sälj- och marknadsavdelningar till andra nischade byråer och företag med syfte att varumärkesbygga eller sälja.

Vilket är ditt drömjobb?

– Mitt drömjobb är en tjänst som inte riktigt är definierad, ungefär som den här utbildningen fungerar. Jag vill arbeta inom marknadsföring på ett större, helst internationellt, företag med inriktning inom teknik, data eller telekom. Jag vill helst arbeta som projektledare och kan därför se en tjänst på ett företag som arbetar i projekt eller som konsult. Sen får man inte glömma att drömmar ändras när man väl får prova på olika saker och hittar något som känns rätt. Det var efter flera ändrade drömmar jag hamnat där jag är idag. Som det ser ut nu verkar jag dras mycket mot utomhus-medier och framtiden kanske finns där.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen?

– Det allra roligaste måste vara ett grupparbete i ettan där vi skulle göra en hel tidning. Det var en kurs i layout och vi arbetade med InDesign. Jag lärde mig så otroligt mycket i layout och estetik som kan översättas till alla visuella medier. Jag hade även turen att ha en riktigt bra projektgrupp där vi både hade jätteroligt när vi arbetade samtidigt som vi lärde oss av och utmanade varandra. Det som däremot gjorde detta till mitt favoritprojekt är resultatet, ett producerat material jag kommer kunna ”flasha med” långt framöver.

Vilket är ditt bästa minne från tiden på din utbildning?

– Det bästa minnet är dock från väldigt nyligen. Jag medverkade i ett projekt med förstaårsstudenterna på utbildningen och insåg äntligen hur mycket jag verkligen kunde. Att all den kunskap vi fått under ett och ett halvt år verkligen går att använda och att allt äntligen börjar falla på plats och bli verkligt.

Varför skulle du rekommendera utbildningen till andra?

– Jag skulle inte rekommendera detta program till vem som helst. Personen måste ha ett intresse i det som ingår i kursen, annars har man inte drivet för att verkligen ta till sig allt. För det är mycket, och det går snabbt.

– Personen måste även gilla utmaningar och klara av att ta eget ansvar, för det kommer inte finnas någon som sitter och håller dig i handen och leder vägen. Självklart har jag fått det stöd jag behövt under tiden men det har alltid varit upp till mig i slutändan att besluta vilka mål jag vill uppnå med allt. Finns däremot intresset och drivet skulle jag rekommendera utbildningen starkt för det kommer verkligen bli en resa värd varenda minut.

Vilket är ditt bästa råd till en blivande student vid din utbildning?

– Ta det lugnt! Stressa inte över småsaker, allt av värde går att lösa, och det som inte är värt är inte heller värt att oroa sig över. Gör ditt bästa, så länge du gör det för din egen skull. För även om det är konkurrenskraftigt ute på arbetsmarknaden är du din enda konkurrent inne i klassrummen.




Läs mer om Marknadsstrateg och försäljare inom Mixed Media

Beställ mer information


Lämna en intresseanmälan om du vill komma i kontakt med Medieinstitutet

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Nyhetsbrev
Prenumerera på nyhetsbrev om studier från yhutbildningar.se
Logga in