Behöver era råd - Forum

2009-06-14 16:59   nnnnn
Jag är en kille på 20 år, och har 18,50 i snitt. Nu är det dags för mig att bestämma vilken utbildning jag ska ta, jag vill söka till tandläkarlinje men mitt snitt räcker ju inte och det är nästan omöjligt att få högt resultat på högskoleprov. Så nu har jag 2 val, de är Apotekarprogram och Tandhygienistutbildning. Det är inte så lätt för mig att bestämma för att bägge två har sina nackdelar och fördelar. Man får jobb om man utbildar sig till tandhygienist, man får också jobb inom apotekarbranchen (på 5 års sikt, när jag blir färdigutbildad alltså). Man tar "Master of Science in Pharmacy" och det här är ju härligt, asså man kan doktorera sedan och på det sättet så hittar man jobb enkelt+väldigt hög status i samhället. Nackdelen med apotekarprogram är att det tar en lång tid, men jag tror att det är värt det speciellt när apoteksmonopolet är över "om några år". Fördelen med tandgygienistutbildning är att själva jobbet är intressant+ utbildningen tar bara ett par år. Jag tror det är väldigt tydligt hur förvirrad jag är nu, väldigt svårt att välja. Men man kan ju fråga andra och lyssna på vad andra säger så att man liksom samlar så mycket åsikter som möjligt och sen bestämma sig. skulle va jättetacksam om ni kunde svara och yttra er om det.

RE: Behöver era råd
2009-06-23 23:38   Sussi
Du kanske kan kolla på vilka kurser man läser och se vilken utbildning som ger mest av det du är riktigt intresserad av? Du ska ju sedan kunna tillämpa dina kunskaper så det kanske är en bra väg att gå... Är det t ex kemi som spökar lite och det är mycket av det i apotekarprogrammets fem år så kanske det är bättre med tandhygienistprogrammet... osv osv. De tankegångarna kanske kan hjälpa dig att välja. Om fem år till apotekare låter långt så kanske tre år till farmacevt låter bättre och kortare? Jobbar inom samma sfär som apotekare men är inte lika välutbildade som apotekare. Tror apotekare står över farmacevter.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in