Jag vill odla organ - skräddarsydda ämnen - och sen då? - Forum

2012-02-16 13:28   K

Hej! Jag har länge, länge drömt om att pyssla med det allra senaste inom stamcellsforskning och specifikt att odla organ. Mina framtidsförhoppningar är att bli en del av ett forskarteam. Nu till mina problem. Jag har insett att det inte finns "kompletta" färdiga programpaket där man riktar in sig på just detta och inte har så mycket att göra med tekniken bakom som med den biologiska och kemiska delen. Mitt intresse ligger inte i den tekniska och elektroniska inriktningen då jag har inget intresse alls av att pyssla med apparater som odlar organen eller mekande med de sjukvårdsapparaterna som finns idag. Ändå vill jag kunna ta en masters med relevanta ämnen som så småningom kan leda mig till doktorand... och jag har inte den blekaste aning om hur man plockar ihop sina egna program, speciellt inte vad man ska börja med. Jag pratar motsvarande heltidsstudier här, med tillhörande 180 päng för en kandidat, och sedan två års heltidsstudier för en masters. Jag är väl medveten om att det finns en SYO, men jag måste först få legitima tips om hur jag ska lägga upp de första tre åren, vad som är allra viktigast att börja med det första året. Hur skulle ni göra? Kolla upp relevanta ämnen, arbeta sig bakåt för att se vad som krävs i grundnivå för att läsa de mer avancerade? Hur ska jag koordinera allt, söka? Hur blir det med CSN? Är jag mindre värd för att jag inte har gått ett komplett program? Och hur får jag någon slags titel på det jag har läst? Det är många frågor, men jag hoppas att denna tråd ska hålla sig öppen för jag kommer behöva en hel del hjälp på traven.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in