Korta YH-utbildningar

Customer Experience Management

Längd
12 veckor
Utbildningstakt
Deltid, distans
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
Höst 2024 se detaljer
Utbildningsform
Distans
Längd
12 veckor
Utbildningstakt
Deltid, distans
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
Höst 2024 se detaljer
Utbildningsform
Distans
Få mer information om utbildningen 👍

Om utbildningen

Vill du jobba strategiskt och operativt med att förbättra kundupplevelsen? Kursen Customer Experience Management ger dig kompetens att utveckla, implementera och optimera flöden för en integrerad kundupplevelse genom hela kundresan.

Customer Experience Management (CXM) bygger på att mervärden och emotionella upplevelser är nyckeln till kundernas hjärtan och framtida köpbeslut – och är idag ett av företagens främsta framgångsfaktor. Företaget måste möta och överträffa kundernas förväntningar för att inte framstå som ett i mängden och tappa i konkurrenskraft.

Denna utbildning vänder sig till dig i en arbetsledande position inom marknadsföring, försäljning, och Digital Management/IT och som behöver kompetenspåfyllnad för att kunna implementera och arbeta utifrån CXM i verksamheten.

Fokus ligger på arbets- och projektmetodik och strategiska processer utifrån ett agilt förhållningssätt likväl som de organisatoriska aspekterna av CXM. CXM handlar om att förstå kundens upplevelser på djupet vilket innebär att kundupplevelsen måste vara integrerad i hela organisationens processer och verksamhet. Framgång beror likväl på medarbetarnas förhållningsätt och organisationens arbetsmetodik.

För mer information om Customer Experience Management, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande starter

1 tillgängligt startdatum

Höst 2024

  • Distans
  • Distans

Kursinnehåll

CUSTOMER EXPERIENCE MANAGMENT, 30 YH-POÄNG

  • Customer (experience) journey mapping – kundpersonas, kundhändelser/kundinteraktioner, touchpoints, kundupplevelse, nyckeltal/KPI och affärsmål
  • Tekniker och strategier – kund- och marknadssegmentering, innehållsproduktion, personalisering, kundlojalitetsprogram, kundinteraktioner, kunddataanalys, etc.
  • Strategiskt och operativt arbete inom Customer Experience Management - undersök & kartlägg, beskriv & definiera, koncept & beslut, utveckla & implementera, följ upp & analysera, testa & optimera.
  • System och plattformar – CRM, marketing automation, e-handel, kundtjänst, CMS, etc.
  • Kundrelaterade processer och resurser
  • Arbets- och projektmetodik - Fokus på agilt och tvärfunktionellt teamarbete. 
  • Organisationsprocesser 
  • Design thinking/service design/tjänstedesignmetodik – iterativa arbetsprocesser, prototyping, användarcentrering, etc.

    FLEXIBELT UPPLÄGG
    Kursen genomförs med ett så kallat flexibelt upplägg. Det innebär att du som läser en kort YH-kurs på distans kan välja om du vill följa med din klass och deras tempo eller om du vill ta del av lektionsmaterialet helt i din egen takt, när du har möjlighet.
Highlights

Så ansöker du

ÄR DU BEHÖRIG?

  • Grundläggande behörighet: Gymnasieexamen (eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser) med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande. 
    Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.
  • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) av en arbetsledande roll inom marknadsföring, försäljning eller Digital Management/IT.

    Följande dokument/filer behövs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
  • Gymnasiebetyg eller motsvarande
  • Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.

    Reell kompetens
    Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs. Läs mer på ihm.se.

Examen & Intyg

Denna utbildning ger dig som ledare en yrkeskompetens att förädla kundupplevelsen kopplat till utvecklad arbetsmetodik och ansvarsfördelning. En framgångsrik CX-strategi kräver löpande arbets- och metodikutveckling tillsammans med tvärorganisatoriska processer – ett behov som denna utbildning effektivt möter.

Genom din nya kompetens kan du utveckla organisationens arbets- och projektmetodik inom kundupplevelseintegrering samt kundupplevelsehantering. Utbildningen rustar dig även för att axla tvärfunktionella roller inom CX.

Kostnader

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). 

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Customer Experience Management

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
IHM Business School
Fabriksgatan 25
41250 Göteborg

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.

Världen förändras, följer du med? IHM ger dig förmågan att förändra och förändras med kompetensen som framtidens arbetsmarknad kräver. Hos oss får entreprenörer och intraprenörer omge sig med likasinnade och sporra varandra till vassare idéer. Med aktuell och relevant kunskap...

Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar.