Korta YH-utbildningar

Datadriven innehållsstrategi

Längd
20 veckor
Utbildningstakt
Deltid, distans
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
april 2024 se detaljer
Utbildningsform
Distans
Längd
20 veckor
Utbildningstakt
Deltid, distans
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
april 2024 se detaljer
Utbildningsform
Distans
Få mer information om utbildningen 👍

Om utbildningen

Skapa framgångsrika kommunikationsstrategier och leverera relevant, datadrivet innehåll med vår utbildning Datadriven innehållsstrategi. Vidga din kompetens inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande med kompetens inom data, digitalt beteende och datadriven innehållsstrategi.

I dagens konkurrensutsatta digitala landskap är det viktigt att kunna leverera relevant och engagerande innehåll till rätt publik vid rätt tidpunkt. För att nå och engagera din målgrupp behöver du mer än bara en kreativ idé. Genom att använda datadriven analys och strategi kan du ta din kommunikation till nästa nivå och skapa mer effektiva kampanjer och strategier. Innehållstrategi baserad på insikter från data skapar möjligheter för framgångsrika kommunikationsresultat.

Vår utbildning Datadriven innehållsstrategi är skapad speciellt för yrkesverksamma inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande som vill utveckla sina kunskaper och färdigheter inom området. Genom att kombinera datadrivna möjligheter med datadrivna kommunikationsstrategier kommer du att lära dig att skapa effektiva innehållsstrategier.

Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.

För mer information om Datadriven innehållsstrategi, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande starter

1 tillgängligt startdatum

april 2024

  • Distans
  • Distans

Kursinnehåll

Data och digitalt beteende, 25 YH-poäng

  • Digitala datakällor
    • eget ägda data som digital analys, affärssystem, CRM
    • medieplattformar som Google, Meta, sociala medier
    • data från annan part som undersökningar, statistik
    • andra datakällor inom digitala kanaler
  •         Digitala trender och beteenden – sökbeteende, söktrender, social media engagemang, social media följare, etc.
  •         Data ur dåtids-, realtids- och framtidsperspektiv inom digitala medier
  •         Målgrupper och målgruppsbyggande inom digitala kanaler
  •      Aktivering av data för kommunikationsinsatser och innehållsproduktion
  • Data inom digitala beteenden, t.ex. Google Analytics m.fl.
    •     användare och trafikflöden
    •     användarbeteende
    •     engagemang och bibehållande
  •         Data och analys av användarflöden – path & funnel analys, multikanalsanalys, attribution, annonserings- och marknadsföringsdata, social media-data

Datadriven innehållsstrategi, 25 YH-poäng

  •         Ägd/förtjänad kommunikation vs köpt annonsering/spridning i digitala och sociala medier
  •     Innehållsplan, distributionsplan och spridningsplan
  • Innehållsplanering och kommunikationsstrategi för digitala och sociala mediekanaler
    •     målsättning och målstyrning av innehåll
    •     användarbeteende och användarstyrning vid innehållsproduktion
    •     produktion av innehåll utifrån digitala medier, t.ex. sökmotoroptimering, sociala medier, audio/video
  •         Data i varje steg av innehållsproduktionsprocessen, förproduktion, produktion och efterproduktion, för att optimera och effektivisera
  •         Data som utgångspunkt vid kanalval, målgruppshantering och målgruppsfokusering, innehållshantering
  •         Datadriven planering och styrning inom kommunikation och marknadsföring av innehåll - medieplanering, budget och prioritering
  •         Verktyg och plattformar inom innehållsanalys – synlighetshantering, digital analys, kundinsikter, innehållshantering, säljaktivering, engagemangsbevakning, spridningsbevakning, personalisering, innehållsorkestrering
Highlights

Så ansöker du

  • Grundläggande behörighet:lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
  • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom kommunikation, marknadskommunikation och/eller innehållsskapande (kreativt, design, produktion, etc).

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall bedömas som komplett:

  • Gymnasiebetyg
  • Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.

Examen & Intyg

Genom denna utbildning får du en plattform för att professionellt kunna använda digitala kanaler och olika datapunkter för att forma kommunikation och innehållsproduktion på ett datadrivet sätt.

Utbildningen ger dig kompetens för att bedriva datadriven innehållsstrategi inom digitala kanaler för att utveckla en effektivare intern och extern kommunikation.

Efter utbildningen kan du planera och producera innehåll och kommunikation ur ett datadrivet perspektiv.

Kostnader

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Datadriven innehållsstrategi

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
IHM Business School
Fabriksgatan 25
41250 Göteborg

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.

Världen förändras, följer du med? IHM ger dig förmågan att förändra och förändras med kompetensen som framtidens arbetsmarknad kräver. Hos oss får entreprenörer och intraprenörer omge sig med likasinnade och sporra varandra till vassare idéer. Med aktuell och relevant kunskap...

Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar.