Digital & Social Selling

Utbildningen Digital & Social Selling är för dig som vill fördjupa dina kunskaper inom personlig, digital och hållbar försäljning. Lär dig mer om digitala kanaler och hur du genomför bättre kundmöten.
Distansutbildningen Digital & Social Selling ger dig kompetens att arbeta målinriktat och effektivt med personlig, digital försäljning i syfte att korta säljprocessen och därmed nå snabbare avslut. Hållbarhet löper som en röd tråd i utbildningen och ger dig den kompetens som krävs för att implementera hållbarhetsfokus i ditt säljarbete och göra detta till en konkurrensfördel.
Jobbar du som säljare och behöver bli vassare på datadriven, personlig och hållbar försäljning för att hänga med i dagens och morgondagens affärsmiljö? Lär dig mer om hur du bygger varumärke och förtroende i digitala kanaler (fokus LinkedIn) och hur du ökar genomslagskraften i mötet med kunder som befinner sig i slutet av sin digitala köpresa.
Utbildningen sker på distans, vilket gör det möjligt att studera utbildningen var du än bor eller befinner dig.
Kommande kursstarter
Så ansöker du
ÄR DU BEHÖRIG?
För att ansöka krävs det att du har:
- Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
- Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom B2B-försäljning; exempelvis som Account Manager, Key Account Manager eller säljchef. Endast tjänstgöring som omfattar halvtid eller mer inräknas som yrkeserfarenhet.
Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
- Gymnasiebetyg
- Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
Kursinnehåll
- Digital Selling (15 poäng)
- Social Selling (25 poäng)
FLEXIBELT UPPLÄGG
Kursen genomförs med ett så kallat flexibelt upplägg. Det innebär att du som läser en kort YH-kurs på distans kan välja om du vill följa med din klass och deras tempo eller om du vill ta del av lektionsmaterialet helt i din egen takt, när du har möjlighet.
Efter utbildningen
Du utvecklar dina kunskaper och färdigheter inom personlig, digital och hållbar försäljning. Du får lära dig att planera, genomföra och utvärdera förtroendeskapande och hållbarhetsanpassad säljaktiviteter i digitala kanaler/sociala medier som stöd för B2B-försäljningen. Utbildningen gör dig också bättre rustad att i mötet med kund agera agilt och tillämpa adekvata säljansatser i syfte att få större genomslag och bygga långsiktiga, lönsamma och hållbarhetsgrundande affärsrelationer.
Digitaliseringen har på kort tid ändrat förutsättningarna för såväl marknadsförare som säljare. I takt med att e-handeln växer – även inom B2B-försäljning – så ändras våra köpbeteenden. Dagens B2B-säljare måste behärska samtliga steg i den digitala köpprocessen: från leadsgenerering till att – via sociala och digitala kanaler – påverka och bygga förtroendekapital. En snabb omställning till en mer datadriven, kundcentrerad och agil B2B-försäljning är en kritisk överlevnadsfaktor för de bolag som vill konkurrera i den digitala affärsvärld som idag präglar såväl svenskt som internationellt näringsliv.
Efter utbildningen kommer du kunna jobba professionellt med personlig, digital försäljning i din roll som B2B-säljare. Du får även kompetens att genomföra hållbarhetsgrundande säljprocesser; en viktig kompetens i dagens och morgondagens säljarbete.
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.
Intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.
Världen förändras, följer du med? IHM ger dig förmågan att förändra och förändras med kompetensen som framtidens arbetsmarknad kräver. Hos oss får entreprenörer och intraprenörer omge sig med likasinnade och sporra varandra till vassare idéer. Med aktuell och relevant kunskap...