Visa yhutbildningar.se som: Mobil

Digital Analytics

Medieinstitutet
Sammanfattning
Utbildningstyp: Yh-utbildning
Utbildningsort: Stockholm
Längd: 1,5 år
Utbildningstakt: Heltid
Studiestöd: CSN-bidrag
Kommande starter
Stockholm Sista ansökan
augusti 2019 
2019-04-24
augusti 2020 
2020-04-24

Digital Analytics

Digital Analytics yh-utbildning på Medieinstitutet

Digital Analytics handlar om att mäta, analysera och rapportera data och insikter för att testa och optimera den digitala upplevelsen

Digital Analytics är den naturliga utvecklingen av Medieinstitutet yh-utbildning Webbanalytiker. De flesta företag och organisationer utvecklas idag till att ta data-drivna beslut och låta analysen av användarens beteende stå i centrum för utveckling.

Smart Data istället för Big Data

Webbanalys är idag ett måste för företag, webbanalysverktyg som Google Analytics och Adobe Analytics är ett måste – inte bara att inneha, utan att använda dem för strategiska beslut.
De senaste åren har dock utvecklingen gått fort. Vi mäter inte bara vad användaren gör på webbplatsen, vi vill också kunna se beteendet i appar, operativsystem, offline, playtjänster, speltjänster, etc.

Vad gör en Digital Analytiker?

I det digitala landskapet erbjuds en unik möjligheten att mäta och följa vad användaren gör och hur den interagerar. Här har analytikern möjligheten att mäta och samla in datan kring beteendet.

I nästa steg är det viktigt att analysera den insamlade datan. Det handlar om att ta ut viktiga mätetal, sätta upp en mätplan, målsättning och attribution.

Analysen och datan är inget värt om vi inte tar det vidare i organisationen. Därför blir det oerhört viktigt att ha en bra fungerande rapportering för att rätt person ska kunna ta rätt beslut baserat på de rätta insikterna.

Nästa steg blir att förbättra och optimera upplevelsen för besökaren och att minimera friktion fram till ett köp eller konvertering av något slag. Här är testning ett vedertaget arbetssätt; vad fungerar bäst variation a eller b. Konverteringsoptimeriing kallas detta med ett annat ord och är ett viktigt steg i det digitala analysen för att bygga en friktionsfri digital användarupplevelse.

Ett mycket nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har bedrivit utbildning i webbanalys, digital analys och konverteringsoptimering i många år. Vi har haft möjligheten att utforma ett tätt samarbete där branschaktiva föreläsare och lärare utgör grunden för utbildningen och dess utformning. Några exempel på företag som deltar och engagerar sig är Google, Bonnier, Aftonbladet/Schibsted, Adobe, Outfox, Curamando, LeoVegas, IAB Sverige, m.fl.

En bred yrkesroll

Utbildningen leder till en yrkesroll som, i många fall, är under ständig utveckling. Det gör också att valmöjligheterna att själv påverka och utveckla yrkesrollen är stor. Yrkesroller som examinerade studenter kan ta är Digital Analytics, Digital Analytiker, Webbanalytiker, Konverteringsoptimerare, CRO-konsult, Digital Strateg, etc.

För mer information om Digital Analytics, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Ansökan och behörighet

För att du ska vara behörig till denna utbildning krävs att du har:

1. Grundläggande behörighet: 

  1. avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom
    kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning, eller
  4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

2. Vi kräver även ett arbetsprov

Mer info om arbetsprovet hittar du på Medieinstitutets hemsida.

Reell kompetens och fri kvot

- Om du saknar en viss del av behörigheten men anser att du har motsvarande kunskap genom t ex arbetslivserfarenhet eller utlandsvistelse, kan vi granska din reella kompetens för att se om vi kan validera dina kunskaper mot behörighetskraven.

- Om du saknar viss del av behörigheten, men det ändå finns omständigheter som gör att vi anser att du har goda förutsättningar att klara utbildningen och senare kunna verka inom yrkesområdet, kan du antas via fri kvot. Det finns ett begränsat antal platser som kan vikas åt fri kvot-ansökningar.

Examen, diplom m.m.

Efter samtliga moment i utbildningen är avklarade får man:
Yrkeshögskoleexamen i Digital Analytics

Kostnader

Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigad.

Kostnader för eventuell  kurslitteratur tillkommer. 

Vi tillhandahåller teknik, men rekommenderar antagna att köpa en egen dator för att kunna arbeta flexibelt och hemma och med egna projekt. 

LIA/Praktik

Inom yrkeshögskolan varvas teori med praktik. Det innebär bland annat att cirka en tredjedel av utbildningen sker ute på en arbetsplats. Lärande i arbete (LIA) heter den delen och innebär helt enkelt att kursen sker på en arbetsplats med en handledare från arbetslivet. 

Utbildningen Digital Analytics innehåller två LIA-perioder på 10 respektive 10 veckor.

Medieinstitutet

Medieinstitutet

Tusentals studenter kan inte ha fel.Med utbildningar inom webb, media, kommunikation och marknadsföring är Medieinstitutet det självklara valet för många studenter. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen från någon av våra utbildningar. Inte undra på att vi är stolta,...


Läs mer om Medieinstitutet och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Digital Analytics

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Errors
Valfritt
Valfritt
Valfritt

Kontaktuppgifter till Medieinstitutet

Medieinstitutet

Tulegatan 41
113 53 Stockholm

Beställ information

För att få mer information om Digital Analytics via mejl, fyll i följande uppgifter:

Recensioner

Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.